Článek
Evropská unie (EU) od středy zvýšila cla na elektrická vozidla (EV) vyrobená v Číně, a to až na 45,3 %. Toto opatření následuje po důkladném šetření ohledně čínských státních dotací na elektromobily, které jsou podle Bruselu příčinou „nespravedlivé“ konkurence pro evropské výrobce automobilů. Opatření však vzbudilo kritiku nejen ze strany čínské vlády, ale i mezi světovými výrobci automobilů, což může přispět k eskalaci obchodní války mezi EU a Čínou. Očekává se, že mezi oběma stranami budou pokračovat jednání s cílem dosáhnout dohody a zmírnit vzájemné napětí.
Podrobnosti o tarifech
Kromě standardního 10 % dovozního cla EU na automobily se na čínská elektrická vozidla nyní vztahují následující sazby:
- Tesla: 7,8 %
- BYD: 17 %
- Geely: 18,8 %
- Spolupracující firmy jako XPeng a NIO: 20,7 %
- Státní SAIC a další firmy: 35,3 %
Tato cla vstoupila v platnost den po svém zveřejnění v Úředním věstníku EU a podle odborníků mohou znamenat výraznou změnu pro čínské výrobce elektromobilů, kteří se snaží prosadit na evropském trhu. Na aktuální srovnání akciových fondů, které zahrnují automobilky se můžete podívat na porovnejfondy.cz, kde lze najít detailní analýzy nejen evropských, ale i globálních investičních příležitostí.
Širší souvislosti: Ochrana evropských výrobců
Evropská unie se rozhodla pro dodatečná cla ve snaze chránit své automobilky před „nefér“ konkurencí, kterou čínští výrobci EV představují díky státním dotacím. Ty jim umožňují nabízet své vozy na evropském trhu za nižší ceny. Evropská komise uvedla, že nadbytečná kapacita čínských výrobců EV výrazně převyšuje domácí poptávku v Číně, kde je trh s elektromobily téměř třikrát větší než trh EU.
Čínská reakce
Čínská vláda se proti tomuto rozhodnutí ostře ohradila. Mluvčí čínského ministerstva obchodu uvedl, že „Čína s rozhodnutím nesouhlasí a podala žalobu v rámci mechanismu řešení sporů Světové obchodní organizace (WTO).“ Zároveň však poznamenal, že EU projevila ochotu jednat o cenových závazcích, což by mohlo vést k dalším konzultacím s cílem zabránit dalšímu vyostření obchodních vztahů.
Na oplátku je všeobecně považováno za odpověď ze strany Číny, že zavedla opatření proti dovozu brandy z EU a zahájila vyšetřování dovozu vepřového masa a mléčných produktů z EU.
Dopad na trh
Nově zavedená cla mohou mít významný dopad na konkurenční prostředí v oblasti elektromobility v Evropě. Evropským výrobcům by měla opatření pomoci konkurovat čínským značkám na domácím trhu, kde se čínské vozy snaží získat podíl agresivní cenovou politikou. Zároveň se tímto krokem může EU snažit omezit svou závislost na čínských dodávkách elektromobilů a přispět k posílení domácího průmyslu.
Podrobnější analýzy a aktuální trendy ohledně elektromobility a dalších investičních možností můžete najít na specializovaných webech, jako je například porovnejfondy.cz, kde lze nalézt srovnání fondů a informace o investičních možnostech spojených s rozvojem technologií a průmyslu v oblasti dopravy a udržitelné energie.
Nová cla však pravděpodobně nezůstávají bez odpovědi, a další kroky Číny i EU mohou mít vliv na stabilitu trhu.