Hlavní obsah

Pražský okruh: prosazuje ŘSD nejhorší variantu kvůli korupci nebo je jen nekompetentní?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: EIA ŘSD

Pojďme říct, o jaké části okruhu budu dál povídat. Jedná se o část mezi Suchdolem-Chabry- Březiněvsí tedy stavba 519. Prostě sever Prahy tam, kde dávájí lišky dobrou noc. Asi dva kiláky od nás jsou už Zdiby, a nejlepší Lidl a čerpací stanice v okolí.

Článek

K veřejnosti (tedy k vám) se nedostávají nezávislé informace o okruhu, protože naše zástupce nikdo do debat o dálnici nezve. Fakt by mě zajímalo, kdo v pozadí tahá za nitky. Že by bývalý ministr Toman, který se napakoval už na jiné části okruhu? Já osobně mám pár tipů.

Jaká je tedy realita?

ŘSD chce přetnout pole mezi Chabry a Zdiby šestiproudou dálnicí, která má vést ze Suchdola, Draháňským udolím, mezi Chabry a Zdiby až do Březiněvsi. Má tam denně projet 100 000 aut a 10 000 kamionů. K tomu má vést čtyřproudý přivaděč mezi Chabry a Čimicemi. Dálnice má být součástí mezinárodní sítě dálnic TEN-T.

Všichni, co bydlíme v Dolních Chabrech, jsme z toho odvázaní. Přísahám, že kdyby Chaberáci věděli, že tudy povede dálnice, tak ten kostel a vesnici v tom jedenáctém století umístí jinam. Btw ta dálnice má vést od našeho kostela doslova pár metrů. Abyste viděli, jak má stavba vypadat, tak tady je pár fotek z vizualizace.

Foto: EIA ŘSD

most_pres_vltavu_2023

Foto: EIA ŘSD

519_06_16_MUK_Cimice-grf-768×432

Proti téhle dálnici se pochopitelně bráníme jak my, tak všichni dotčení. Třeba pročítáme stovky stránek studií EIA, kde jsou zjevně protichůdné informace. K tomu jak věci smyšlené, tak i vyložené lži. Hlavní trasa dovozu a odvozu materiálu pro stavbu povede přes naší Spořickou ulici, která je úzoučká a kde je výlez ze školy pro 500 dětí. Nicméně v EIA se tvrdí, že průjezd 55 naložených kamionů za hodin závažně nezhorší prostředí na Spořické a vlastně nebude mít na nikoho žádný dopad.

Nebo ŘSD v EIA vyjde, že hlukový limit nebude překročen o jednu desetinu decibelu až bude dálnice v provozu. Ale nedejbože aby auta změnili pneumatiky, to se pak o tu desetinku překročí. Prostě EIA je napsaná tak, aby to vyšlo, ale nikoliv podle skutečnosti. Zjevně na objednávku ŘSD.

Podrobná analýza zde. Celá EIA je k nahlédnutí zde.

Jaké jsou varianty? Existuje regionální varianta, která vychází v porovnání lépe.

ŘSD tvrdí opak a opírá se o studii z roku 2016, která je zde.

Dal jsem si tu práci pročíst jí. Studií jsem četl desítky, pár jsem jich psal, stejně tak rizikové analýzy. A na rovinu, tahle je hodně špatná. Studie si hraje na věděckou, uvádí triviální vzorce ze střední školy, cucá si čísla z prstu apak pomocí „expertní analýzy“ dochází k tomu, že například:

Riziko výraznějšího zvýšení ceny stavebních prací má riziko 7.3

Míra ovlivnění území, jeho urbanistické hodnoty a funkčního využití má riziko 6.5

To by byl čert v tom, aby to při správně definovaných vzorečcích a náhodně naházených číslech neukázalo, že regionální varianta je horší. Jen zmíním, že za velké riziko je prohlášené:

Riziko zpoždění a časových průtahů při přípravě stavby

Riziko nesouladu se stávajícím územními plány obcí a krajů

Riziko nedostatečné podrobnosti a přehlednosti zpracované studie

Což jsou vtipně rizika, za které může ŘSD svou ignorancí k regionální variantě. Ne, vlastně to není vtipné, je to totální chucpe.

Pojďme si říct, kdo jsou tito experti, kteří jsou pod oponenturou podepsaní. V úvodu dokumentu je uvedený řešitelský tým. Je tam uvedena spousta profesorů z ČVUT, kteří na to ani nesáhli. Hlavním řešitelem je za ČVUT dopravku Ing. Martin Höfler. Dále to řešily firmy AF-CITIPLAN s.r.o, Pudis a.s., Ctech s.r.o.

Pojďme si to rozklíčovat.

Ing. Martin Höfler – učí na dopravce 2 předměty, publikace v impaktovaných časopisech žádné, celkově za svou kariéru má 5 publikací, z toho 2 o D1, 2 o okruhu a jednu oponenturu (o té se teď bavíme). Tedy publikace reálně žádné. Jak tam může učit? Inu dopravka. Na matfyzu by s tímhle záznamem nemohl dělat ani vrátného. Mimochodem tohle jméno si zapamatujte.

AF-CITIPLAN s.r.o. - firma zanikla v roce 2020. Část jejich zaměstnavatelů přešla do Pudis a.s, protože Pudis a AF-CITIPLAN před tím spolupracovali v rámci sdružení velmi často spolu.

Ctech s.r.o. - firma dělající 3D animace a vizualizace, chápu, že jejich expertýza je nepostradatelná.

Pudis a.s. - generální ředitel je nějaký Ing. Martin Höfler. Pudis a.s.je členem České betonářské společnosti CSSI. Tak to vypadá to na hodně nezávislou studii. Ale Pudis a.s. je malá ryba, s obratem za rok něco přes 60 milionů. Oni jsou jen dodavatel mající dodat dokumentu zdání expertního zhodnocení, nejsou tím, kdo rozhoduje a dává zadání.

Vypadá to tedy celé tak, že si ŘSD zadala oponenturu s výsledkem už v zadání, a za tu „expertizu“ je zodpovědný slovy jeden člověk.

Když to shrnu: ŘSD se samo už předpojatě rozhodlo pro variantu, která:

1)zničí přírodní památku Drahaňské údolí

2)zlikviduje části Prahy jako je Suchdol, Chabry, Čimice, Březiněves, Černý Most trvalým hlukem, polétavým prachem a jedovatým vzduchem.

3)zvýší dopravní zátěž ve zbytku Prahy

4)globálně zvýší nákladní dopravu přes ČR.

5)při výstabě (prý jen 3 roky) bude kolem školy v centru Dolních Chaber po úzké silnici s přechodem pro děti projíždět 55 náklaďáků za hodinu.

6)je absolutně anti-koncepční z hlediska deklarace magistrátu Čistá Praha. Tento okruh jde přímo proti deklaracím o čisté Praze.

7) spotřebuje se tisíce tun betonu a bude to fakt drahý – viz most na vizualizaci, který je vyšší a delší než Nuselák.

Ostatní varianty jsou odsunuty na druhou kolej, protože světe div se, byly dlouho ŘSD odsouvány na druhou kolej a nejsou připravené. Jinak vycházejí levnější, kvůli lepší vhodnosti terénu i rychleji udělatelné, a s menší ekologickou zátěží.

A nikomu to není divné. Mě teda je. Je tedy v ŘSD rozhodovací orgán nekompetentní nebo zkorumpovaný?

Většina politiků a exekutivních náměstků je pro tuto variantu okruhu, zvlášť hlasitá je ODS, ANO, ale přidává se k nim i p. Hřib ikdyž než byl zvolen, byl proti. Moc by mě zajímalo, kdo je skutečně ta šedá eminence, které v to ŘSD, na ministerstvu dopravy a v Praze tlačí. Když se kouknete na katastrální mapu, není zcela do očí bijící, kdo za tím stojí, ikdyž u vlastnictví pozemku pod protěžovanou dálnicí najdete jména lidí a firem, které jsou známé.

Máme to složité, snažíme se bránit, co to jde. Už víte proč. Nejedná se jen o nás, takto navržený okruh nejen že bude nehorázně drahý, ale zhorší situaci celé Praze. Jak dopravní, tak životní. Já vím, že se to nejvíc týká nás, kteří žijeme v blízkosti možného okruhu a že celou situaci lze smést ze stolu prohlášením, že jsme nimby (not in my backyard – prostě staráme se aby to hlavně nebylo na našem dvorku). Jenže tak si to představte že byste byli v naší kůži. A v naší kůži je cca 20 000 lidí.

Nejdřív přišli pro komunisty,
a já jsem se neozval, protože jsem nebyl komunista.

Pak přišli pro Židy,
a já jsem se neozval, protože jsem nebyl Žid.

Pak přišli pro odboráře,
a já jsem se neozval, protože jsem nebyl odborář.

Pak přišli pro katolíky,
a já jsem se neozval, protože jsem byl protestant.

Pak přišli pro mě

a tehdy už nezbýval nikdo, kdo by se mohl ozvat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz