Hlavní obsah
Knihy a literatura

Je pro vás knižní Duna příliš nestravitelná? Sáhněte po Spasiteli

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pixabay.com

Na film čekáte roky, shlédnuto máte za hodiny. A co dál? Sáhněte po knižní předloze Duny nebo i po jiných vynikajících filmech či románech ze žánru sci-fi, které mohou být pro čtenáře přístupnější.

Článek

Filmovým světem aktuálně hýbe premiéra druhého dílu Duny, filmového zpracování románu Franka Herberta. Nejeden fanoušek netrpělivě očekával premiéru, která proběhla v Česku 29. 2. 2024. Očekává se obrovský úspěch nejen ze strany nadšených diváků, ale i výdělku.

Kniha Duna už je považována za klasiku. Epické a komplexní dílo obdivují čtenáři po celém světě, ale zároveň se jedná o poměrně složitý příběh, který pokud nejste milovníci sci-fi, nemusí se vám číst úplně jednoduše. Autor vytvořil komplexní svět s vlastním jazykem, náboženstvím, politikou a díky filmovému zpracování se dostane k mnohem širšímu publiku, což je jedině dobře. Pro čtenáře to ale může být tvrdý oříšek, který ne každý rozlouskne.

Na film čekáte roky, shlédnuto máte za hodiny. A pak znovu čekat.

Samozřejmě se nabízí možnost sáhnout po knihách. Duna má několik dalších knih, které buď předchází nebo následují po událostech, zachycených v první knize. Já sama jsem Dunu přečetla několikrát, do pokračování jsem se ale nikdy nepustila. Dávám přednost jiným universům, nebo i autorům, kteří pro mě píšou stravitelnější formou.

Jako například Andy Weir.

Je vám jméno autora povědomé? Možná jste viděli filmovou adaptaci jeho románu Marťan, ve které hlavní roli zahrál vynikající Matt Damon. Příběh astronauta, který uvízl sám na Marsu, je něco, co vás vtáhne a nepustí. Stejně jako jiné jeho knihy, já nedávno doposlochala audioknihu Spasitel a vřele ji všem, co se tohoto žánru neštítí, doporučuji. Navíc, pokud jste viděli Marťana, máte dobrou představu o tom, jak autor staví své příběhy.

Spasitel je o astronautovi, který se probudí sám ve vesmírné lodi. Nepamatuje si, jak se tam dostal nebo co je cílem jeho mise. A když si začne vzpomínat, není to nic hezkého.

Foto: Databáze Knih

Obálka audioknihy Spasitel

Na knize Spasitel obdivuji snad úplně všechno. To, jak dokázal autor držet mojí pozornost, a to i přes to, že je to celé postavené v podstatě na jedné postavě. Fascinovala mě vědecká stránka, která příběhu dávala skutečný rozměr, ale zároveň mě nenudila a byla dávkovaná přesně akorát. A celý příběh a jeho rozuzlení, místy jsem nemohla ani dýchat. Do toho bych skvěle v audio zpracování vybrán Lukáš Hlavica. Jeho hlas k hlavnímu hrdinovi perfektně seděl a jednalo se tím tak o jednu z nejlepších audioknih, které jsem kdy poslouchala.

Možná si říkáte, že Duna je přeci úplně jiná, komplexnější, jde o celé lidské generace, mocenské boje a válku, zatímco Spasitel (nebo Marťan) o jeden lidský osud astronauta. Ano. Souhlasím. Ale zatímco Duna je skvělá a velmi přístupná jako film, může nejednoho čtenáře odradit. Já chtěla jen poukázat na to, že existuje mnoho sci-fi románů, které stojí za pozornost, mnohdy mají také filmová zpracování, ale jejich knižní podoby se čtou mnohem snadněji.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz