Článek
Aplikace Nekrachni
Jednou z aplikací, která by rozhodně neměla chybět v mobilních telefonech zejména mladých lidí je Nekrachni, slibující, že pomůže udržet přehled o osobních financích, lépe plánovat rozpočet a předejít „krachu“. Bezplatnou aplikaci vyvinula stejnojmenná nezisková organizace, založená mladými lidmi, a v život byla uvedena koncem minulého kalendářního roku. Jak si ale aplikace skutečně vede? Zde je moje zkušenost.
Aplikace pro mladé
Aplikace Nekrachni je navržená jako nástroj pro správu osobních financí. Cílovou skupinou jsou mladí lidé z generace Z a této skutečnosti je podřízen do jisté míry nejen obsah, ale i design a jazyk aplikace.
Inovativní aplikace nepropaguje žádné finanční produkty, banky či „odborníky“, ale snaží se poskytovat nezávislé a ověřené informace o světě peněz. A činí tak poutavým způsobem.
Co aplikace nabízí?
Stěžejní částí aplikace jsou „výzvy“, díky kterým se uživatel lépe zorientuje v reálných životních situacích, ať se jedná o tvorbu rodinného rozpočtu, daně, banky a jejich produkty, pojištění, úvěry, spotřebitelská práva, náklady spojené s bydlením či základy investování, a to včetně problematiky kryptoměn. Každá výzva obsahuje několik tematických bloků se srozumitelnými video-lekcemi, testy a závěrečnými „checklisty“. Je na každém uživateli, jaké výzvy si nastaví a kolik času jim chce věnovat.
Zejména zapomětlivější a méně disciplinovaní uživatelé jistě v aplikaci ocení „připomínky“ všech finančních povinností, jakými jsou např. platby pojištění či daňové odvody. Stačí si nastavit co, kdy a jak často chce člověk připomenout a může to pustit z hlavy.
Za přínosný prvek aplikace lze považovat i „slovníček“, s jehož pomocí se lze rychle a snadno zorientovat v odborných pojmech, nabídkách bank nebo třeba v pracovní smlouvě. Veškerý obsah slovníku prošel kontrolou finančních expertů a poradců
Spolupráce s Google
Jedním z klíčových pozitiv aplikace je intuitivní uživatelské rozhraní. Aplikace je jednoduchá, přehledná a snadno se v ní orientuje. I pro uživatele, kteří nejsou technicky příliš zdatní. Zde je vhodné zmínit, že autoři projektu získali grant od Google.org, neziskové odnože společnosti Google, a zároveň podporu týmu specialistů, známých jako Google.org Fellows.
V designových prvcích se vývojáři inspirovali platformami jako Instagram, TikTok nebo dokonce online seznamkou Tinder a zvažovali, jak by se jejich prvky, například „swipování“, mohly využít pro tuto aplikaci. Mladé generaci, cílové skupině, také vychází vstříc používaný jazyk, takže se v ní lze setkat s pojmy jako „osobní ninja“.
Budoucnost aplikace
V dohledné době by měla být aplikace zpřístupněna i ukrajinské a vietnamské jazykové menšině v ČR a v plánu je i expanze na Slovensko. Postupně hodlají autoři projektu rozšiřovat nabídku služeb, např. skrze Discord, webináře či aktuálně e-book s návodem, jak si vybrat dobrého finančního poradce.
Nekrachni, ať už jako samotná nezisková organizace, či jako výše popsaná aplikace, má ambice vyplnit „díru“ ve finanční gramotnosti mladých Čechů. A dělá to dobře.