Článek
Ředitelství vodních cest chce utratit dalších 25 milionů korun za novou studii EIA k děčínskému jezu. Předchozí proces trval 14 let bez výsledku. Přitom lodní doprava na Labi klesá na historická minima. Unikátní ekosystém Labského kaňonu v ohrožení – kdy přestaneme vyhazovat veřejné peníze za megalomanský projekt?
Argumenty pro stavbu jezu jsou přitom čím dál slabší. Lodní doprava na Labi meziročně klesla o 4 % na historické minimum od roku 1995. Za poslední čtyři roky se propadla dokonce o 30 %. Je zřejmé, že doba velkých nákladních lodí na Labi je nenávratně pryč, zvláště když plánovaná vysokorychlostní železnice pod Krušnými horami nabídne další významnou kapacitu pro nákladní dopravu.
Co více, samotný jez v Děčíně problém splavnosti nevyřeší. Bez zajištění splavnosti až ke zdymadlu ve Střekově nebude Labe nikdy plně využitelné pro nákladní dopravu. Existuje přitom daleko jednodušší řešení - místo miliardové investice do jezu můžeme poskytnout dotace na nízkoponorové lodě a záruky pro dopravce.
Přesto se stále objevují argumenty o strategické přepravě. Součástky pro Dukovany? Ty lze přepravit v období dostatečných průtoků. Ropa a plyn? Existují mnohem efektivnější způsoby dopravy těchto surovin. Vždyť jen cesta lodí z Prahy do Hamburku trvá týden tam a dva týdny zpět. Vlakem 12 hodin.
Vodní elektrárna, která má být součástí jezu, je jen slabou náplastí na masivní zásah do unikátního ekosystému Labského kaňonu. Tento přírodní klenot, který je magnetem pro turisty a součástí identity našeho města, si zaslouží ochranu, ne betonovou stavbu na svém začátku.
Před nadcházejícími volbami je důležité ptát se kandidujících stran na jejich postoj k této kontroverzní stavbě. Chraňme to, co dělá Děčín jedinečným - jeho přírodní bohatství. Některé hodnoty zkrátka nejdou vyčíslit penězi.