Hlavní obsah
Internet, technologie a elektronika

Internet, jak ho známe, končí. AI i mladší generace ho vidí jinak

Foto: Pixabay.com/AI

AI v domácnosti.

Internet, jak ho známe posledních dvacet let, v podstatě končí. To se dalo tušit, ale nepočítalo se s tím, že to vezme tak rychlý spád. Chce se zvolat: Zachraň se, kdo můžeš!

Článek

Už jsme si zvykli, že máme internet a ten nám ulehčuje život. Máme ho v mobilu a ten neustále u sebe. Jen ho různé generace zatím využívají jinak.

Kdybychom chtěli rozdělit internet na generace, tak současný model je ten, jak ho vytvořila generace X a Y. Mileniálové přijali to, jak internet postavili lidé z generace X. Doplnili k tomu hudbu, video a eshopy. Začali tvoři aplikace pro smart telefony, jejíž masové rozšíření datujeme po roce 2010.

A ti ještě starší z generace Baby boomers se ho učili se zpožděním, a nestihli využít všechny vymoženosti. Často k nim nezískali emoční vztah a setrvali u tradičních způsobů a médií. Jako typový příklad jsou uváděny noviny, časopisy, rádio, televize a kamenná prodejna, kam si zajedou nakoupit, než aby tak činili přes internet.

Díky této generaci se udržel retail, jen změnil charakter. Od krámků ve středu měst jsme se posunuli do obchodních zón na okraji měst. Pro starší je tu obchod, pro mladší eshop. Dovážka až domů či do boxu v ulici.

Internet generace X a Y postupně zmizí

Podobné to má generace X a Y v případě konzumace médií. Nechala se po roce 2010 vtáhnout do světa sociálních sítí, které vnímáme už jako přirozenou součást internetu, jen potíže s nimi mají tradiční média a tvůrci textového obsahu. Jejich svět se bortí už zhruba pět let, ale stále věřili, že tento svět alespoň v následujících deseti letech zcela nezmizí. Bude na internetu oslovovat generaci X a Y.

Jenže po tomto týdnu bude vše jinak. Společnost OpenAI oznámila revoluční změnu: Představila vlastní prohlížeč ChatGPT Atlas pro PC a hegemon Google - tvůrce internetu jak ho posledních dvacet let známe - najednou má nižší hodnotu.

Pro kontext: „Akcie Googlu oslabují v reakci na zprávy, že OpenAI může brzy oznámit spuštění nového webového prohlížeče poháněného umělou inteligencí. Investoři se obávají, že tento produkt by mohl ohrozit dominantní postavení prohlížeče Google Chrome na trhu,“ napsal FXstreet.cz v předvečer skutečného oznámení společnosti OpenAI.

Internet ovládnou AI chatovací agenti

V čem je ta převratná novinka na fungování stávajícího ekosystému internetu?

„Představení prohlížeče ze strany OpenAI by nebylo jen další produktovou novinkou — mohlo by jít o zásadní změnu, která zpochybní samotné základy technologického giganta Google. Alphabet je již léta spojován především s internetovým vyhledáváním, které generuje obrovské příjmy z reklamy,“ vysvětlil FXstreet.cz.

Právě kolem Google vznikl v poslední dekádě celý provázaný systém a vazby: čtenář/uživatel - médium - produkce obsahu - eshop - marketingové agentury - freelanceři - SEO specialisté - prodejci inzerce.

Právě média věřila, že svůj core byznys přenesou z papíru na internet a ten jim zajistí existenci. Tuto představu začaly kazit sociální sítě. Facebook, Instagram, TikTok - všichni se rozhodli uživatele udržet na své platformě a nepředávat je nikomu jinému. Médiím se to nelíbilo, marketéři se přizpůsobili. Rozpočty nasměrovaly právě na sociální sítě.

Média tak věřila, že Google jako dominantní vyhledávač v Evropě, který vytvořil propracovaný ekosystém s reklamou, bude zajišťovat traffic k médiím. Ta často přijala diktát vyhledávače a práci tak získali SEO specialisté. Novináři a tvůrci pak byli nuceni psát spíše podle pravidel SEO, než v literárním stylu. Také se výrazně proměnil obsah, internet vyžadoval klikací titulky, do hry více vstoupily emoce.

Nejvíce emocí vytryskalo zejména na sociálních sítích. Zatímco na Instagramu šlo o fotografie, na Facebooku o text. To se změnilo po roce 2020, kdy TikTok proměnil pravidla hry na hřišti sociálních sítích. Vznikly formáty reels a shorts, tedy krátká videa na výšku mobilního telefonu.

Technologičtí giganti soupeří o peníze z reklamy

A video bude hrát prim i nadále. Původní audio podcasty si už prakticky bez videa neumíme představit. Facebook i Instagram vyžaduje a podporuje hlavně formáty reels, a to bez odkazů na jiné stránky. Chce UGC - uživatelsky generovaný obsah - udržet u sebe a v rámci nekonečného newsfeedu udržet pozornost co nejdéle.

A teď si představme, že tohle vše bude možné mít v jednom prohlížeči a jedné aplikaci. Pravděpodobně Open AI s představeným prohlížečem ChatGPT Atlas míří tímto směrem. Vždyť chatovací AI agent je základem celé proměny vnímání internetu, jak ho dosud známe.

Přitom náznaky byl už dříve. Třeba ve studii Digital AI 2025+ se píše, že „dalším faktorem změny je rychlý nástup aplikací umělé inteligence (AI), jako je ChatGPT nebo Google AI Overviews. Tyto nástroje ohrožují klasické vyhledávání a tím i návštěvnost webů. Studie predikuje, že reklamní rozpočty se postupně přesunou přímo do AI ekosystémů.“

Bude toto běžná konverzace a nový prodej?

Abychom si to lépe představili, tady je možná konverzace. Prohlížeč díky monitoringu je schopen detekovat, co uživatele v tu danou chvíli zajímá. Probíhá konverzace:

Vnímám, že jsi dneska melancholický? Mohu ti nabídnout nějakou hudbu?

Ano, můžeš.

Jsi rockový fanoušek, že? Co tedy rockové balady?

Dnes ne. Raději pop.

Dobře. Vyberu popové balady. Gold hity?

Ano.

Mám tu nabídku gold hitů. Vybírám… Třeba tohle, to by se ti mohlo líbit. Nepotřebuješ nová sluchátka?

A víš, že ano?

Vybírám pro tebe vhodná. Doporučuji bezdrátová.

Souhlasíš, že je zaplatím?

Ano. (AI agent propojí přes digitální peněženku)

A už ti pustím hudbu. (AI zapíná stream a spouští se audioreklama obchodu se sluchátky pro budování brandu obchodu, poté se spustí hudba).

Bude to dennodenní realita? Uvidíme možná už brzy…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz