Hlavní obsah
Umění a zábava

S Patrikem Hezuckým odchází éra milénia. Husákovy děti jeho úmrtí zasáhlo

Foto: Pixabay

Rádiové studio bylo symbolem milénia, ilustrační foto.

Úmrtí moderátora Patrika Hezuckého má hlubší dopad na českou společnost, než se na první pohled zdá. Zároveň je to milník mezi érou milénia a novým mediálním obdobím pro Gen Z a Alfa se svými idoly.

Článek

Patrik Hezucký byl sice až ten druhý, za Leošem Marešem. Byl ale symbolem generace Husákových dětí, narodil se v roce 1970. Zatímco jeho rádiový parťák je symbolem generace mileniálů, Patrik byl symbolem generace X. Ta si s jeho úmrtím naplno uvědomila, že nesmrtelnost neexistuje. A že silné ročníky ze 70. let jsou na prahu seniorského věku, se kterým se pojí i nemoci.

Tragické úmrtí Patrika Hezuckého po krátké vážné nemoci zarezonovalo především generací lidí narozených v 70. a 80. letech. To je generace, která už pocítila svobodu demokratického Česka a možnosti té doby. Takže se z neznámého mladého muže, který byl au pair a hledal své místo na slunci, stal druhý moderátor na ikonickém rádiu Evropa 2.

Je to ukázkový příklad toho, jak přelom milénia pomohl celé jedné generaci k úspěchu. Byli to právě tehdy dvacátníci a třicátníci, kteří mohli vylétnout do závratných výšek úspěchu v podnikání či showbyznysu. Největším příkladem této doby je právě Leoš Mareš, který se stal hvězdou mladé generace dávno před internetem i sociálními sítěmi.

A tady do jeho života vstupuje o šest let starší Patrik Hezucký, který od roku 1997 četl zprávy na Evropě 2.

Leoš Mareš vytvořil novou kategorii hvězdy

„On (Leoš Mareš) je zosobněním lidí s rádiem. Když děláte lokální rádio, třeba nepotřebujete hvězdu. Ona už je hvězdou jenom proto, že ve městě s 50 tis. obyvateli jej každý zná. Místní lidé registrují, že je to ten kluk či ta holka, co vysílá v tom jejich místním rádiu. Děláte-li rádio, které pokrývá nějakých 40-50 % obyvatel země, tak už to takto nejde. Musíte pracovat na image moderátorů,“ řekl v roce 2004 v rozhovoru pro RadioTV.cz a později pro MEDIASHOW.CZ o Leoši Marešovi prezident Evropy 2 Michel Fleischmann. Tyto rozhovory jsem s ním vedl, a právě v letech 2004 až 2006 se věnoval fenoménu Leoš Mareš.

Traduje se historka, že Miloš Pokorný s Romanem Ondráčkem (Těžkej Pokondr) nabídli dělat ranní show dvěma neznámým moderátorům. Byli jimi Libor Zajíček a Michal Sroka. Ti dva se dobře znali právě s Pokondry. Možná, kdyby jen tak náhodou nevlastnili Rádio North Music v Ústí nad Labem, v té době po roce 1997 byli novou mediální dvojicí.

O tom, že je tato nabídka pravdivá, svědčí mnohé indicie. Tuto „bombu“ do éteru svého vlastního rádia provařili už na konci 90. let. Vyrukovali s ní sami Pokondři na plesu k osmým narozeninám North Musicu v únoru 2004 v ústeckém Kulturním domě.

Jak se dělá hvězda? Většinou to začne na neformálních setkáních. Pije se pivo, vínko, pojídají chlebíčky. A nezávazně se povídá. Pokorný si nemohl nevšimnout, že v rádiu má kluka, který vyčnívá. Má moderátora, který je svým způsobem extrovert a umí dělat legraci.

Svou image si Mareš začal tvořit, když dostal možnost moderovat svou one man morning show na Evropě 2. Aby ji navíc podpořil, začal jezdit po diskotékách. Hlavně tam, kde Evropa 2 už standardně působila v místním éteru. „Lítal jsem po diskotékách v kožichu, ale těm lidem tam se to líbilo. Bavili se,“ říkal tehdy Mareš o svých začátcích.

A skutečně. Třeba v Ústí nad Labem v roce 1999 v tehdejší diskotéce Singl. Mareš sice ne v kožichu, ale celý v černém. Sako a kalhoty. Začíná hudba a on plíživě proplouvá na taneční parket. Začíná dělat show. Jakmile vyskočí na barový pult, holky začínají ječet. Blesky fotoaparátů cvakají o sto šest. Jejich idol z Prahy přijel k nim na „venkov“. Sobotní zábava mohla začít…

Marešova ranní show byla dobře rozjetá. Později se k tomu přidala páteční hitparáda Pepsi Top 20. I té propůjčil nadějný moderátor svou image. Jakmile odjel na dovolenou, ve vysílání se neobjevila. Nikdo za něj nezaskakoval.

Leoš Mareš byl na vyhazov, dostal jako záchranu Patrika Hezuckého

Na Evropě 2 šel vývoj dál. Pokondři už také odešli. Sílily hlasy, že by se ranní show už měla změnit. Volalo se: Vyměňte moderátora! Je totiž zvykem, že taková show se dá dělat maximálně dva roky. Poté posluchače přestane bavit, její osazenstvo se zprotiví. Nové vedení rádia však Mareše podrželo. A aby přece jen byla změna, přišla omlazovací kúra. K Marešovi byl dosazen Patrik Hezucký.

Zdálo se: to je nesourodá dvojice. A skutečně. Mnohdy to z vysílání bylo cítit, že ti dva si moc nepadli do oka. Trvalo nějakou dobu, než se stali sehraným tandemem. Mareš zřetelně dominoval, Hezucký se učil. Vždyť do té doby nebyl moderátorem, četl zprávy.

Mareš naplno rozjíždí svou solovou kariéru. Jezdí po diskotékách, moderuje firemní večírky a velké společenské akce. Jeho jméno začíná být magnetem. Pořadatelé zjišťovali, že pokud se na plakátu objevilo velkými písmeny Leoš Mareš, lidé přišli. To, že zajímal a táhl, navíc dosvědčuje prodej první desky. Prodalo se jí 45 tisíc. K tomu se stal Skokanem roku ve Slavíku. Kritici zuřili a řvali: To je výsměch!

Dvojice Mareš - Hezucký rozjíždí byznysový stroj na peníze

Rostla poslechovost Evropy 2. Na té se výraznou měrou podílela ranní show dvojice Mareš - Hezucký. Vznikl nový fenomén. První z nich navíc prorazil ještě dál. Dostal se do vytoužené televize. Stal se novou tváří Esa. „Jsem exhibicionista. Už ve škole jsem byl ten, co baví ostatní. Ten, co nejvíc vyrušoval,“ říkal v období milénia o sobě, když chtěl sdělit počátky toho, kde se v něm vzalo kouzlo, které oslňovalo tehdejší mládež před dvaceti lety.

„Co je Leoš Mareš? Vyústění nějakého celkového trendu mladých lidí v Česku. Jeho úspěch je úspěchem nějakého zosobnění. Něčeho, co lidé měli v sobě a chtěli či viděli někde jinde. A jestli si myslíte, že je velký rozdíl mezi mladým klukem nebo holkou v Plzni nebo Ostravě, či v Paříži nebo Bordeaux, tak mi věřte, že ten rozdíl je minimální. Leoš Mareš by byl, kdyby česká Evropa 2 byla Europe 2, také ve Francii úspěšný. Protože je to něco, co odpovídá realitě mládeže. Jistě ale, že ne všech,“ řekl Michel Fleischmann, se kterým jsem o tomto fenoménu v roce 2004 vedl rozhovor. O tom, že to tak bylo, bylo patrné z výsledků sledovanosti. Na Eso se mladí dívali a těšili se na Marešovu televizní one man show.

Naopak v rádiu Leoš Mareš rostl díky Patriku Hezuckému a opačně. V podstatě se vzájemně potřebovali. Pro dokument 13. komnata Patrika Hezuckého Michel Fleischmann vysvětloval, jak dvojici sestavili.

„V rádiu potřebujete mít někoho, kdo je ve dvojici ten hloupější, aniž by skutečně byl. To mistrovství je v tom, že jste schopen to zahrát a nahazovat,“ vysvětlil v roce 2017 strategii ranní show v rádiu.

Televize vytvořila mega hvězdy, zkoušel to i Patrik Hezucký

Patrik Hezucký využil i spřízněnosti se sourozeneckou dvojicí Dalibor Gondík a Adéla Gondíková. Ti měli na Nově v miléniu zábavný pořad Go Go šou, který jakoby navazoval na úspěšnou estrádu z 80. let Možná přijde i kouzelník.

Tady se z rádia na televizní obrazovku dostávají dva důležité comedy formáty: Mrázek, ústředna! a Renata Kajdžas ztvárněná Renatou Angelov. Pořad se vysílal pět let mezi lety 2000 až 2005 a režíroval ho Jiří Adamec.

Díky Nově se tak Patrik Hezucký začal vepisovat i starším divákům nejen z generace Baby boomer, ale především generace X. Naopak Leoš Mareš si budoval pevnou pozici u generace Y, tedy mileniálů.

„Myslím si, že jsme dostatečně udělali hvězdu z Kajdžas a domnívám se, že i Patrik Hezucký je také dostatečnou hvězdou,“ prohlásil Michel Fleischmann v rozhovoru, který jsem s ním vedl v roce 2004.

Tehdy bylo cílem rádiové moderátory dostat do televize.

„Už tam je. A budou pochopitelně další, protože rádio na to má. Proč bychom nedělali něco, co umíme. Je to naší prací a patří to k profesionalitě. A my profesionálové jsme,“ podotkl Fleischmann.

I o ostatní moderátory z Evropy 2 měly zájem televize, třeba o Pavla Cejnara a další. I Ondra Vodný moderoval například Snídani na Nově…

A právě propojením celoplošného rádia a celoplošné televize vznikaly hvězdy, které lidé znali od Aše po Jablunkov. Bylo to v éře začátcích internetu a bez sociálních sítí. A tady vznikl fenomén Patrika Hezuckého.

Klíčový rok 2017 pro dvojici Mareš - Hezucký

Určité zemětřesení s ranní show mohlo dojít v roce 2017. Jsou to insiderské infomace, ale dnes už to lze publikovat. Bylo to klíčové období transformace médií. Třeba v Německu startoval digitální rozhlas DAB+, v Česku došlo ke konsolidaci rádií na pár značek. Skončil trh regionálních rádií.

Ve stejné době Evropa 2 byla na rozcestí. První otřesy už byly v roce 2014, kdy se rozpadla trojice Leoš Mareš, Patrik Hezucký a Lucie Šilhánová. Už tehdy dokonce Mareš s Hezuckým protesovali u vedení rádia. A dokonce mluvili o odchodu, přestože si byli vědomi, že by to nebyl až tak dobrý nápad…

„Máme jinou politiku. Je ale nutné brát, že pro hudební rádio je prvotní hudba. Na té pracujeme nejvíce. Leoš Mareš je po hudbě Evropy 2. On je zosobněním lidí s rádiem. To je to, o čem jsem už mluvil. Musíte pracovat na image moderátorů. A když na tom pracujete, tak jim pomáháte, tlačíte je dopředu a oni se stanou hvězdou. A ukradne vám je televize,“ říkal v roce 2004 Michel Fleischmann. O deset let později se už Evropa 2 dostala do pozice, že odchod Leoše Mareše i Patrika Hezuckého byl citelný zásah do poslechovosti rádia. Zvláště za situce, kdy na obzoru nebyl nový rádiový talent.

Když si Evropa 2 udělala průzkumy, zjistila, že zemětřesení v ranní show by byl posluchačsky i byznysový propadák. A tak i přes stárnutí moderátorů a posluchačů model dvojice Mareš - Hezucký ponechala dál.

Rozpad dvojice Mareš - Hezucký. Co bude dál?

Uplynulo dalších osm let a najednou je konec. Dvojice Mareš - Hezucký se rozpadla, zasáhla těžká nemoc Patrika. Bylo to krátké a rychlé.

To, jak obrovskou posluchačskou základnu má ranní show Evropy 2 je patrné v těchto dnech. Úmrtí Patrika Hezuckého zasáhla celé dvě generace Y a X, a zejména Husákovy děti.

Evropa 2 stojí na rozcestí. To samé Leoš Mareš. Zvládne před padesátkou přechod do nové éry, která právě začíná?

Rok 2030 bude klíčový. Generace Z bude určovat nové trendy a generace X postupně bude odcházet do důchodu. Patrik Hezucký navždy zůstane symbolem této generace v Česku, která zažila pop kulturu milénia. Byl to přechod z analogové do digitální doby.

Patrik Hezucký už navždy zůstane symbolem milénia.

Generace Z a Alfa už má své idoly. A na to bude muset reagovat i Evropa 2…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz