Článek
Když jsem se dozvěděl, že se chystá nový seriál Asterix a Obelix: Souboj náčelníků, vzbudilo to ve mně příjemné naděje na další hezkou podívanou ze světa, který mám odmalička rád. Poslední asterixovské animáky navíc nedopadly vůbec špatně. Film Asterix a tajemství kouzelného lektvaru z roku 2018 v mých očích svým dobrodružnějším tónem inklinujícím ke klasikám jako 12 úkolůa Asterix v Británii překonal i opěvovanější předchozí animák Sídliště bohů (2014).
Pak jsem ale zjistil, kdo bude nový seriál režírovat. Dámy a pánové… Alain Chabat. Ano, přesně on a nikdo jiný. Největší génius naší doby. Autor kultovního, dadaistického RRRrrrr! a neméně kultovního a taky nejlepšího asterixovského hraného filmu, Mise Kleopatra. Zalapal jsem po dechu a oči se mi zalily slzami štěstí. Vypadalo to jako splněné přání. Bylo tu však jedno velké ale. Pořád to totiž mohlo dopadnout jakkoli a ze splněného přání ještě mohla být zhmotněná noční múra. Teď už je ale výsledek jasný.
Asterix a Obelix: Souboj náčelníků překonal očekávání
Novou pětidílnou sérii zaštítil Netflix. Nepatřím mezi fanatické odpůrce této platformy, naopak se dá říct, že většina seriálového obsahu z její produkce je poměrně kvalitní. Na druhou stranu mi bylo jasné, že Netflix bude Chabata držet trochu víc na uzdě a nenechá ho se projevit na plné čáře, což by mohla být škoda, protože umírněný Chabat, jak se předvedl například ve svém posledním filmu Vánoce a spol. může až hraničit s určitou nudností. Chabat prostě potřebuje létat, potřebuje volnost a potřebuje prostor, aby se mohl dokonale rozšoupnout a nechat svou geniální mysl a dětskou duši chrlit šílené nápady do všech stran.
Ačkoli se ale nová minisérie plně drží v jistých mezích, zdá se, že Chabatův talent se zde dokázal uplatnit na maximum. Tentokrát mu omezení neškodí, spíše ho naopak příjemně kultivují. Série nabízí typické chabatovské hlášky a ulítlé sekvence, zároveň má ale seriál sepjatý, jasně nalinkovaný děj a velmi kvalitní, seriózní příběhový oblouk.
Chabat střílí narážky na nejrůznější popkulturní díla, ale i obecně dobové trendy a fenomény. Zároveň ukazuje obrovskou úctu k předloze i její znalost a nabízí dílo, které posouvá Asterixovy příhody k modernímu publiku, aniž by přišlo o svou původní duši jako v mnoha nepovedených zpracováních zejména z devadesátých a nultých let.
S Chabatem a Netflixem se Asterix vrací v plné síle – druid si díky nim opět vzpomněl na recept na svůj kouzelný nápoj (ano, narážím i na děj filmu). V tuhle chvíli doufám, že Souboj náčelníků není důstojné rozloučení s galskými filuty, ale naopak jejich nový start. Snad vše jen postupně nesklouzne do vyprázdněné a na kvantitě založené komerční stoky, jako se to stalo superhrdinům z Marvelu a DC, do jisté míry i Star Wars a mnoha dalším kdysi skvělým franšízám.
Epické finále ohromí i dojme
Nový Asterix je řemeslně precizní práce. Animace je nádherná a jednotlivé díly perfektně plynou. Někdo může namítnout, že stopáž je poněkud delší, ale většinu z ní tvoří stejně závěrečné titulky a já osobně jsem za více Asterixe od Chabata jedině rád. Neměl jsem pocit natahování či vaty, naopak jsem si užíval možnost strávit s hrdiny pod Chabatovým vedením více času a podle mě režisér ten čas zužitkoval na výbornou.
„Je to v pořádku koukat takhle dlouho do slunce?“
Každou vteřinu jsem sledoval s napětím, protože člověk nikdy neví, kdy Chabat vystřelí něco, co člověka rozseká. V sérii si hraje s hudbou i stylizovanými sekvencemi, s hláškami, které přilétají jakoby mimoděk, ale nechybí ani důraznější a rozvernější fóry, které dostatečně dopadnou na dětské publikum. Výsledkem je, že i mé ratolesti zvládli sérii za pár dní shlédnout několikrát.
Epické finále v hollywoodském stylu pak seriál nepoškozuje, nýbrž kupodivu naopak dokonale zdobí. Finální bitva narážející na scénu z marvelovského Endgame mi způsobila mrazení v zádech. Jiné scény zase dojetí. Tuhle záležitost plnou skvělých postaviček zkrátka musíte milovat. S hlubokou poklonou děkujeme, mistře Chabate! Opět jsi to dokázal.
Zdroje: netflix.com, csfd.cz





