Článek
Jana Kozlová
Praha je město plné historických památek, kouzelných starých uliček ale bohužel je zde také neskutečné množství aut. Na první pohled se nezdá být ideálním místem pro cyklistiku. Přesto se situace mění. Počet cyklostezek a pruhů roste, sdílená kola se stávají populárním dopravním prostředkem. Jak ale vnímají situaci sami cyklisté? Je Praha skutečně přátelská pro milovníky bicyklů?
O svých zkušenostech s cyklistikou v Praze mi vyprávěl Tomáš, pravidelný jezdec na kole.
„Jízda na kole v centru města je docela stres“ přiznává hned na úvod. „Musím se často dělit o prostor s auty, tramvajemi a chodci. Mám pocit, že se pořád někomu pletu do cesty.“ I když Praha nabízí několik cyklopruhů, podle Tomáše často končí uprostřed ničeho. Bezpečnost a plynulost jízdy je velký problém.
Situace se ale výrazně zlepšuje na okrajích města, kde vznikají nové cyklostezky, často vedoucí přírodou nebo podél řeky. „Tam je to opravdu radost jezdit,“ říká mi Tomáš.
Pozitivně hodnotí i rozmach sdílených elektrokol. „To je super věc! Znám hodně lidí, kteří si je oblíbili, protože se díky nim dostanou rychle kamkoliv, i do kopcovitých částí města,“ dodává Tomáš.
Podle něj má ale Praha stále na čem pracovat. „Pokud se podaří najít kompromis mezi cyklisty, chodci a řidiči, mohla by být Praha jednou z nejlepších metropolí pro cyklistiku,“ uzavírá.
A co vy? Sedli byste v Praze na kolo? Nebo dáváte přednost jiným dopravním prostředkům? Jedno je jisté: město se mění, a s trochou odvahy si cyklistiku můžete vyzkoušet v Praze i vy.
Eliška Kubišová
Z deseti dotázaných šest převážně žije v Praze a všichni, pokud se chtějí projet na kole, vyjíždějí mimo Prahu nebo alespoň na její okraj. Z komentářů oslovených vlastně plyne jednoznačná odpověď: Praha příliš přátelská k pohodové projížďce na kole přizpůsobena není, ale je to dáno spíše neukázněností účastníků provozu. Jak řekl kamarád Bohouš: „než si nechat rozbít hubu zdivočelým psem, který paničce utekl na stezku pro cyklisty, to raději naložím kolo na auto a odjedu někam do lesů“.