Článek
Informaci pak obvykle přežvýkají různí pisálci a televizní redaktoři, v budoucnu možná i umělá inteligence a vymýšlejí různé důvody, proč tomu tak je a co všechno to způsobuje. Přitom se stačí podívat kolem sebe a selským rozumem přijdete na to, že tu něco nehraje - schválně si udělejte průzkum, kolik aut starších 16 let kolem sebe napočítáte (pokud by se aut kupovalo stále průměrně stejně, mělo by jich být podobně jako těch mladších). Že nejsou vidět? V tom to právě je. SDA vychází z registrů ministerstva dopravy (každý si je může stáhnout na https://www.mdcr.cz/Statistiky/Silnicni-doprava/Centralni-registr-vozidel), a když se do těch tabulek zahledíme a zároveň si uvědomíme jak neřešitelný problém je v ČR odhlásit již neexistující auto, je nám jasné, že průměrné stáří bude stoupat každý rok, i kdyby se trhaly rekordy v počtu prodaných nových vozidel. Pokud by všechna auta v registru zapsaná existovala, byli bychom národ veteránistů - tak například jen vozů starších 50 let je stále registrováno 714 tisíc! Kolik z nich jste jich na silnici viděli? Jak se asi tento počet každý rok promítá do celkového stáří vozového parku?
Pokud chcete, abych byl konkrétní, již před lety jsem zmapoval situaci s autobusy, a sice s typem ŠL, ŠM a ŠD, vyráběných do roku 1981 - to jsou předchůdci pozdějších známých „krabic“ Karosa.
Typ ŠM 11 (krémovo-červený městský, se čtyřkřídlými otočnými dveřmi): Dle tabulek jich stále jezdí 60, reálně dochovaných je kolem 10 kusů (navíc polovina na veteránských značkách bez původních dokladů a tedy v ministerské statistice neevidovaných).
Typu ŠL11 (linkový s dvěma tříkřídlými dveřmi, krémovo modrý) - dle tabulek je jich ve stavu téměř 300, reálně dochovaných je jen několik málo desítek, včetně těch na veteránských značkách.
A nakonec zájezdový ŠD (obvykle krémový s tyrkysovými nebo vínovými pruhy, který se v některých letech výroby označoval jako ŠL11 Tourist) - dle MD jich stále jezdí přes dvě stovky, reálně dochovaných je do padesáti.
Jak je to tedy doopravdy? Na to jsem se dotazoval České kanceláře pojistitelů, která má statistiky pojištěných vozidel, tj. tedy těch, se kterými se na silnici skutečně potkáváme (těch nepojištěných je v provozu takové minimum a jsou napříč stářím, že ze statistického hlediska je můžeme zanedbat). V roce 2021 se jejich údaj od toho médii oficiálně prezentovaného lišil o více než 3 roky (průměrné stáří pojištěných osobních vozidel bylo 12,8 ruku).
Proč se tedy v médiích stále dokola papouškuje, eufemicky řečeno, „zavádějící“ údaj? Na to si musíte odpovědět sami. Opakovaně jsem na tento rozpor upozorňoval Českou televizi, krom obligátní automatické odpovědi byla za několik měsíců opět reportáž špatném vozovém parku v ČR, opět jen s údajem od SDA. Poslal jsem i pojednání na ministerstvo dopravy a navrhl způsob „úklidu“ v registru vozidel - odtud nepřišla ani ta automatická odpověď…
Statistika jsou jen čísla, jak moc jsou z ní čísla objektivní, záleží na těch, co je interpretují. Ti, kdo budou chtít soustavně vytvářet dojem popelnice Evropy, budou papouškovat ty čísla z registru ministerstva dopravy. Ti, kdo budou chtít být objektivnější, uvedou ty z ČKP a ti, kdo by chtěli vytáhnout nejmladší vozový park, si sednou někam k hlavní silnici u Prahy a stáří budou určovat podle modelů a značek skutečně jedoucích aut - protože průměrný počet najetých km obvykle se stářím vozu klesá, neboť starší vozy mají obvykle starší sváteční řidiči, nebo je máme v garáži jako záložní.
Takže až zase do vás budou média hustit podobné zavádějící informace, zkuste použít selský rozum. Co se týká vozového parku, nemáme se za co stydět.