Článek
Možná někoho napadne, proč by si měl číst o tom, jak si nějaký náhodný člověk vybíral elektroauto a čím si během toho prošel. No, odpověď je jednoduchá – třeba to někomu ušetří spoustu času.
Na rovinu – jsem fanda dobrých a hezkých aut, bez ohledu na pohon. Nejsem jeden z těch evangelistů, kteří vzývají velkého Elona, ani těch, kteří běhají po nabíječkách s kleštěmi a na truc stříhají kabely, aby spalováky přežily o rok déle. Snažím se být objektivní a tady jsem vlastně narazil poprvé. Ani jedna strana této nesmrtelné barikády nedokáže přijmout argumenty té druhé, proto budu upřímný – pokud si myslíte, že benzín je sprosté slovo, nebo že majitelé EV aut hoří v kolonách, tak to raději ani nečtěte dále. Nebudete naštvaní a ještě ušetříte čas.
Pokud ale na tento článek klikl někdo, kdo třeba je v podobné situaci jako já před pár měsíci, třeba mu v tomto seriálu dokážu dát pár odpovědí.
Tak dobré? Zůstali jen ti, co to téma zajímá a třeba i dají nějakou normální zpětnou vazbu? Super. Pojďme o krok dále.
S elektroauty jsem měl pasivní zkušenosti asi 2 roky zpátky. Prostě jsem si jich pár vyzkoušel a některé se mi líbily, některé nelíbily. Řekl bych, že je to podobné jako u jiných pohonů. Čím víc jsem se o to začal zajímat jako o zajímavou alternativu k mému autu, co žralo na dálnici 10 litrů na sto, tím víc mi bylo jasné, že u EV jednou skončím.
Tak jo, přeskočme teď od období šetření peněz až do současnosti. Padlo rozhodnutí mít jako další auto elektro. Proč? Jednoduše – mám na jeho provoz ideální podmínky. Máme dům se zásuvkou, denně jezdím max do 100 km a když vyjedu někam dál, tak je to Praha nebo Ostrava apod., takže perimetr 200–300 km párkrát za rok. Delší cesty jezdím naprosto výjimečně. To znamená, že z 95 % budu nabíjet doma. Dále se mi líbí možnost každé ráno vyjet s plnou. Jasně, já vím, že tankování je rychlé, ale nebaví mě na to myslet. Jízdní vlastnosti jsou fajn, líbí se mi instantní krouťák, ticho v autě. Občas ale zvuk pořádného motoru chybí. To nebudu popírat, ale i tak jsem typ člověka, kterého by si EV firmy daly na plakáty.
Za mě – jezdíte pravidelně delší cesty? Máte močový měchýř velikosti basketbalového míče, voní vám benzín/nafta? Na EV se vykašlete, kupte si nějaký super spalovák a budete spokojení. Pokud nemůžete doma přes noc nabíjet – je to ke zvážení, ale osobně bych se na to taky vykašlal.
No dobře, pohon vybrán, proběhly testovací jízdy a také finální výběr modelu, ale o tom v dalším díle.
Jakmile jsem měl vybraný model – ojetý samozřejmě – tak proběhlo hledání vhodného partnera na dovoz ze zahraničí. A tady se vlastně dostáváme k dalšímu tématu, co mě inspirovalo k psaní tohoto článku.
Narovinu – je to hrozné. Strávil jsem hodiny nad YouTube, recenzemi a dalšími články, posty na sociálních sítích apod., abych zvolil správnou firmu, se kterou takovou nemalou investici realizovat.
Záměrně nebudu uvádět jména, cílem není nikoho poškodit nebo naopak dělat reklamu, ale upřímně – čekal jsem to snažší.
Byl jsem v kontaktu s cca 10 dovozci (to byli hlavně ti, kteří reagovali na poptávku, pak jich bylo několik, kteří nereagovali). Shrnul bych je do následujících kategorií:
Fandové jedné značky – oni vám dovezou cokoliv jiného, ale už z komunikace je jasné, že si o vás myslí, že jste blázen, když nechcete tu jejich. Hodně točí YouTube videa a odpovězte si sami – pokud vaše vysněné auto je jiné, chcete ho od člověka, který tím opovrhuje?
Překupníci – netočí videa, prostě stáhnou obrázky z inzerce v zahraničí, připočtou marži a plácnou to na web. Reálně neví, co inzerují, ale velmi pravděpodobně vám dovezou cokoliv. Nemám reálnou zkušenost – odradilo mě to.
Specializované EV firmy – tady jsem si říkal, že je to tutovka. No nebyla. Buď nikdo nereagoval, anebo ten člověk by klidně mohl dovážet rohlíky, protože tomu rozuměl zhruba stejně. Občas jsem se někam dovolal, probrali jsme požadavky a po žádosti o zaslání na mail se odmlčeli – asi moc práce.
Pouze importéři – auto nechají dovézt, kouknou na místě a pokud je něco špatně, zkouší to přes slevu. Nic pro mě.
Běžní dovozci – nakonec jsem zvolil tuto variantu. Ověřenou firmu, co primárně dělá spalováky, fandové EV nejsou, ale berou to jako každé jiné auto. Má to háček – o EV vlastně nic neví, takže je to hodně na vás.
Aby bylo jasno – nic proti žádnému z uváděných business modelů nemám, ale při takové investici musím mít dost důvěry.
Chcete vědět, co všechno jsem musel pochopit, než jsem vůbec začal vybírat konkrétní kus? V dalším díle se na to podíváme.