Hlavní obsah
Automobily a doprava

Projekt elektroauto 3. díl aneb zničí Čína známé značky?

Foto: AI - ChatGPT

Hodně lidí nám říká, že auta z Číny zničí naše automobilky. Během svého výběru jsem si je samozřejmě prošel. Alespoň vrámci možností.

Článek

Jak asi víte, výběr mého auta probíhal dlouho. Potom, co jsem se rozhodl pro EV, začalo hodně studia a taky osobního zkoušení. Byl bych bláhový, kdybych do výběru nezahrnul i auta z Číny.

Protože čínská auta tu jsou, na papíře vypadají výborně, tak jsem se zakousnul do různých materiálů a zkusil si je projít bez předsudků.

U nás zjednodušeně existují dvě skupiny lidí:

  1. Ti, co opovrhují evropskou, japonskou a US produkcí a říkají, že nás Čína převálcuje, všechny legacy automobilky zbankrotují a budeme tu jezdit čínskými auty za 300 tis. Kč.
  2. Ti, co jim je to jedno a auto vybírají podle vlastností, spotřeby, servisu, pohodlí, nebo případně podle oblíbené značky a historické zkušenosti.

Nebudu chodit kolem horké kaše, ale sám jsem spíš skupina 2. Myslím si, že každý extrém je špatně a říkat, že současné automobilky stojí za prd, protože je tu Číňan, co tu bude prodávat auta za 300 tis., mi přijde mírně řečeno fanatické.

Chtěl jsem si ale udělat vlastní názor, takže jsem se zakousl do toho, jak to v Číně aktuálně vypadá a taky proč to tito aktivisté tvrdí. Pojďme si říct, na co jsem přišel.

Čína je opravdu jeden z největších trhů na světě. Prodává se tam enormní množství elektromobilů a opravdu – ceny jsou od 200 tis. (v přepočtu na naše), a Číňani jako velcí nacionalisté pochopili, že ta auta nejsou špatná, takže kupují hodně domácí produkce. Má to hodně důvodů. Předně – čínský zákazník má jiné preference než evropský, takže lokální produkce to umí trefit. Podobně jako Škodovka je svatý grál Čechů, protože máme jako jedni z mála na světě rádi kombíky – no tak Škodovka dělá kombíky a jde jí to dobře.

Čínský zákazník má rád různá cinkrlátka, osvětlení, appky, hodně SW výbavy a moc na druhou stranu neřeší, jak se auto řídí a jestli se tam sbalíte do Chorvatska. Je to tak, normální, každý podle svého. Navíc díky tomuto boomu v Číně vznikla hromada automobilek, které navzájem soupeří o místo na slunci. Konkurence, jak známo, snižuje ceny – a to je pro zákazníka výhodné.

Když si toto dáte do rovnice, zjistíte, že prostě Číňani se naučili vyrábět auta, která jejich zákazníci chtějí, protože jsou za dobré peníze, trefili specifický trh a o naše drahé Mercedesy, Porsche apod. už tam není moc zájem – proč taky? Už to není pro ně luxus. Jasně, je to brand, ale na to se tam už nehraje, a stojí to 5× víc.

No a přesně tady vzniklo přesvědčení, že nás Čína převálcuje. Přece – doma to prodává, je to luxusní (aspoň iluze), a stojí to pakatel. S tím VW, Škodovka nebo BMW přece nemůžou soupeřit. Takže zatímco v Číně probíhá boj o místo na trhu, kdy velké firmy požírají malé startupy, jejich zákazníky nechají na holičkách, protože nikdy nevíte, jestli firma, od které jste si auto koupili, bude zítra existovat, tak se rozhodli do toho všeho expandovat do Evropy a začali nám sem vozit značky se jmény jako BYD, Nio, Omoda apod. A co se stalo?

No nic. V Evropě se to sem tam někde prodává, ale za ceny zhruba srovnatelné se Škodovkou. Luxusní interiéry jsou vesměs jen u prémiových značek, které si překvapivě za to říkají prémiové peníze (však takové nové Nio za 1,5 milionu a víc není žádná lidovka). BYD Dolphin dojede sotva někde do vedlejšího města a podle toho, co si vyzkoušeli i velcí zastánci, je to roztřepané, plastové a celkově nic moc autíčko za pěkných pár desítek tisíc eur.

To byla situace asi před 2 lety. Samozřejmě od té doby vznikají firmy, které vám už i na našem území dovezou na objednávku Nio, Zeekr, BYD a další. Je to v pořádku, je to prostě konkurence a myslím si, že určitě stojí za to je do výběru zahrnout. Nicméně oproti tradičním automobilkám z Evropy, Východu i Západu bych se zaměřil i na věci, na které jsme už zapomněli:

  • Kde je servis? Jasně – ultras vám řeknou, že EV servis nepotřebuje. No ale to taky není pravda, přece když vám kuna překouše kabel, tak to prostě vyřešit musíte. Budete s autem jezdit z Ostravy do Prahy? Nebo si ho necháte poslat do Německa? Stojí vám to za to?
  • Jak na auto působí typická česká zima se solí? No to nikdo moc neví. Málokdo má takové auto déle než rok, dva. To, v jakém stavu bude auto za 5 let, teď nikdo nedokáže říct. Chcete být early adopter nových značek?
  • Co dlouhodobá podpora? Jasně, pokud si koupíte BYD, což je obrovská čínská firma, je tu velká šance, že ještě za 10 let bude existovat. Pokud si koupíte nějaký startup, který jen chce urychlit expanzi, aby vydělával v Evropě, může za dva roky z toho být druhý Fisker.
  • No a co cena? Zapomeňte na to, že se tu budou nová čínská auta prodávat za 200 tis. Jasně, obhájci říkají, že je to kvůli clům – částečně mají pravdu, ale pokud nemáme cla 500 %, tak to asi nebude jediná věc. BYD se teď prodává něco okolo 1,3 mil., Nio 1,5+, většinu značek typu Omoda máte za 700 tis. – 1 mil. Kč. V těchto cenových relacích máte klidně VW, Škodovku, případně zánovní BMW. Opravdu to za to stojí?

OK, řekněme si teď, že fakt vám to za to stojí, protože na druhou stranu – co nám Čína slibuje?

  • Větší výkon než evropská konkurence – však takové BYD vám za těch 1,3 mil. vykouzlí 390 kW
  • SW – všechny ty OTA updaty, je to rychlé, okopírované od Tesly – a tu přece všichni milují
  • Materiály – ano, objektivní fakt. Ta auta jsou vesměs v základu všechna v nějaké kůži, v plné výbavě s vyhřívanými, ventilovanými sedačkami a 360° kamerami. To je prostě super – v každé verzi máte vesměs všechno a je to bez starostí.
  • Zpracování – aneb co by za to Tesla dala ve své rané produkci. O nic moc horší než klasické značky a v případě určitých potížistů i výrazně lepší.
  • Velmi rychlý inovační cyklus – hm, zdánlivá výhoda, co se může velmi rychle změnit v nevýhodu.

Zkusím níže rozepsat.

Číňané obecně umí velmi rychle kopírovat, ale i inovovat. Je to něco, co všichni ti nadšenci na nich obdivují a spílají tradičním automobilkám. Však jen než VW dal ID.3 trochu do normální podoby, uplynuly 4 roky. To Číňan to má za rok – a ještě vám dá mašličku. Je to super, ne?

Jasně – pro zákazníky, kteří hledají, je to super. Každý rok je nový model, který je výrazně lepší. No a pro ty, kteří si ten jeden model koupili? Tak ty čeká osud early adopters plazmových televizí. Zkusíme si to ukázat na konkrétním příkladu:

Loni jste podlehli vábení a koupili si BYD auto za krásných 1,3 mil. No proč ne. Mělo hezký výkon, vešel se tam pes i děti, všechno v kůži, kamery mají super rozlišení a to, že SW vám kecá a neříká vám spotřebu za déle než 50 km a k tomu nabíjecí výkon je, když dobře, průměrný – to nevadí, však nabíjíte doma. Za 1,3 mil. byste u evropské konkurence takové auto prostě nedostali.

To byl loňský model, postavený na 400V architektuře. Nyní už BYD u nás nabízí to stejné, jen s 800V architekturou. Za o trošku nižší peníze, zase o fous lepší, byť ne o tolik. Vy auto máte rok a teď si říkáte: hm, za kolik bych ho teď asi prodal? No – máte ojeté čínské auto, které je technologicky zastaralé už za 1 rok provozu. Stejná značka ho nabízí levněji, lepší a celkově ideální. Tak kolik v něm vlastně utopím? Je to vůbec prodejné? Protože kdo si to koupí?

A tady je past rychlého inovačního cyklu – věci ztrácejí na hodnotě. Podobně jako telefony, televize apod. Takže koupíte auto a smíříte se s tím, že ho dojezdíte, nebo ho prodáte s takovou ztrátou, že si to příště rozmyslíte.

Mimochodem – podobný příběh měla Tesla a její Model 3, kdy se před pár lety prodával za 1,5 mil., a následně ho Elon srazil na 1 mil. Kč. No – co to udělalo s cenami ojetin? Lidi pěkně zaplakali. Škodovka má podobnou situaci s Enyaqem a jeho refreshem, co přinesl nový HW a SW, který ale do starých nedostanete – hle, staré verze zažily brutální propad hodnoty.

Mimochodem – toto se děje opravdu všem značkám. Je to prostě nová věc a propady hodnoty jsou běžné. Ale u Číny, díky absenci tradice a dalším prvkům, to bude bolet ještě víc – protože narovinu, pokud někdo má finanční situaci, kdy zvažuje ojeté auto, tak do čeho dá svoje těžce vydělané peníze? Do známé Škodovky, BMW, Toyoty? Nebo do Omody, o které slyšel poprvé před týdnem?

Každopádně – abych tuto moji úvahu nějak zakončil. Nakonec jsem se rozhodl se nevydávat cestou čínského dobrodružství. Jednak mi moc osobně nesedí design, nevěřím ani tomu, co se děje s mými daty, a už vůbec nechci být závislý na nějakém takovém režimu z pohledu dopravy. Navíc i díky dosti agresivnímu nástupu jsem si říkal, že svými penězi podpořím automobilky, které jsou blíže mému nastavení a vyrábějí produkt spíše pro mě než pro Číňany.

Ono – Čína si určitě kus koláče ukousne, podobně jako Japonci, Korejci a další. Ale nevěřím, že naše evropské automobilky převálcuje. Na to ten produkt ještě není dost dobrý.

Zkuste říct – jestli vás nějaká čínská auta zaujala, nebo nakonec dáte přednost evropské, japonské, nebo americké produkci.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám