Článek
Celý rok jsme šetřili, abychom si mohli dovolit týden v slušném hotelu na Rhodosu. Klasika - sbalili jsme kufry, pořídili cestovní pojištění (jako vždycky přes srovnávač na internetu, abychom ušetřili) a vyrazili z Prahy.
První tři dny byly jako z katalogu. Moře mělo ideální teplotu, v hotelu vařili překvapivě dobře a bazén byl čistý. Dokonce i naše děti - Matýsek (8) a Karolína (11) - byly spokojené, což se nestává často. Večer jsme sedávali na terase, popíjeli víno a říkali si, že těch 35 tisíc za dovolenou stálo za to. Jenže pak přišel čtvrtý den a všechno se změnilo rychleji, než si dokážete představit.
Karolína začala ráno naříkat na bolest v krku. „To bude z klimatizace,“ uklidňovala jsem ji a dala jí Paralen. Do oběda to ale bylo horší, objevila se horečka a já začala mít trochu obavy. Na recepci nám poradili místního lékaře, který měl ordinaci kousek od hotelu. „Jen pro jistotu tam zajdeme,“ řekl Petr a odpoledne jsme se tam vypravili.
Doktor byl starší pán s příjemným úsměvem, který naštěstí mluvil obstojně anglicky. Karolínu prohlédl a jeho výraz se změnil. „Je to angina, a poměrně vážná. Potřebuje antibiotika a musíme ji sledovat, jestli se neobjeví komplikace,“ řekl nám. Dal nám recept a my vyrazili do lékárny. Jenže Karolínin stav se přes noc zhoršil - horečka vystoupala na 40 stupňů a objevila se vyrážka. Ráno jsme volali doktorovi a ten nás poslal rovnou do nemocnice.
Nemocnice na Rhodosu nebyla jako ty naše. Byla menší, přeplněná a personál mluvil velmi omezeně anglicky. Po třech hodinách čekání nám lékařka oznámila diagnózu: spálová angína s komplikacemi, nutná hospitalizace. A tehdy začal náš problém s pojišťovnou. Když jsem jim zavolala, že potřebujeme schválit hospitalizaci, začali se vyptávat na detaily, které jsem v tu chvíli vůbec neřešila. „Měla vaše dcera nějaké chronické onemocnění? Byla v posledním roce hospitalizována? Měla podobné příznaky už před odletem?“ Odpovídala jsem popravdě, že ne, ale pak přišla otázka, která všechno změnila: „Užívala nějaké léky před cestou nebo během pobytu?“
Vzpomněla jsem si, že Karolína dostala den před odletem Claritine na alergii - pylovou sezónu. „To je problém,“oznámila mi slečna z pojišťovny. „V podmínkách je uvedeno, že pokud bylo dítě léčeno 14 dní před odjezdem, měli jste to nahlásit při sjednání pojistky. Tohle bude posuzováno jako předchorobí.“
V ten moment se mi podlomila kolena. Byli jsme v cizí zemi, dcera potřebovala zůstat v nemocnici minimálně čtyři dny a pojišťovna naznačovala, že to neproplatí. A účet? 1200 euro za den plus léky. To jsou peníze, které jsme prostě neměli.
Následovaly hodiny na telefonu, kdy jsem střídavě mluvila s pojišťovnou, jejich asistenční službou a nemocnicí. Petr zůstal s Matýskem v hotelu a já trávila dny na nemocniční židli vedle Karolínky. Samozřejmě jsme museli prodloužit pobyt, což stálo další peníze. Letecká společnost nám účtovala změnu letenek. Hotel naštěstí měl pochopení a neúčtoval nám plnou cenu za prodloužení, ale i tak to byly další výdaje.
Po pěti dnech byla Karolína konečně propuštěna, slabá, ale na cestě k uzdravení. Mezitím pojišťovna rozhodla, že uhradí pouze 20% nákladů, protože jsme „zatajili předchozí medikaci“. Hádala jsem se, že jeden Claritine na alergii přece není důvod k zamítnutí pojistného plnění, ale byly to jak hrách na stěnu. Musela jsem platit kartou, naštěstí jsme měli nějakou rezervu, ale i tak jsme domů přiletěli prakticky bez peněz.
Doma začal boj. Dopisy, e-maily, telefonáty. Nakonec jsme najali právníka specializovaného na pojistné právo. Ten zjistil, že v pojistných podmínkách byl ten bod o „předchozí medikaci“ formulován velmi vágně a vztahoval se spíš na dlouhodobou léčbu, ne na jednorázové užití léku na alergii. Po třech měsících a hrozbě soudu pojišťovna ustoupila a proplatila většinu nákladů - ale právník si samozřejmě vzal svůj podíl.
Celkem nás ta „levná rodinná dovolená“ stála nakonec téměř 90 tisíc místo plánovaných 35. A to nepočítám šedivé vlasy a nervy. Od té doby si pojistné podmínky čtu opravdu důkladně a vždycky hlásím i sebemenší zdravotní problém před cestou. A taky jsme změnili pojišťovnu. Někdy je lepší připlatit si za kvalitní pojištění než řešit takové problémy. Protože když se něco stane v cizině a jde o zdraví vašeho dítěte, jsou všechny peníze světa najednou málo.