Hlavní obsah

O víkendu jsem šla nakupovat.To jsem nečekala, jak se ke mě zachová prodavačka

Foto: Freepik.com

Zašla jsem do vyhlášené parfumerie.

Článek

Obchod byl čerstvě po rekonstrukci, takže jsem se těšila na nový design prodejny. Očekávala jsem elegantní a moderní prostředí, možná i širší sortiment nebo lepší uspořádání zboží. Jenže sotva jsem překročila práh, přišlo první zklamání. Místo poklidného objevování novinek jsem se ocitla v podivném monologu prodavačky, která mi nekompromisně vysvětlovala, jak se „správně“ používají parfémy. A to i přesto, že jsem se na nic neptala.

Stačila jsem se sotva rozhlédnout a natáhnout ruku po první lahvičce, když se vedle mě objevila. „Dobrý den! Víte, že většina žen se vůbec neumí správně vonět?“ spustila nadšeně. Na podobnou otázku člověk těžko odpoví, takže jsem jen neurčitě pokrčila rameny. To byla očividně chyba, protože mi začala s nadšením vysvětlovat, jak přesně bych měla vůni aplikovat – a její metody měly do odbornosti daleko.

Podle ní se parfémy zásadně stříkají pouze na oblečení. „Na pokožce vůně vůbec nevydrží,“ tvrdila sebejistě, jako by mi právě sdělovala nějaké tajemství. Koukala jsem na ni jako na mimozemšťana. Vždyť všichni, kdo se jen trochu zajímají o parfémy, vědí, že správná aplikace se provádí na pulsní body – zápěstí, loketní jamky, za uši, pod kolena nebo na hrudník. Teplo těla totiž pomáhá vůni postupně uvolňovat a vytváří tak její přirozený vývoj. A hlavně – parfém se nikdy netře! Třením se totiž naruší struktura vůně a místo krásného rozvonění se molekuly doslova „rozbijí“.

Jenže paní prodavačka měla jasno: „Já se voním takhle a můžu vám říct, že to je jediný správný způsob!“ Její tón neumožňoval žádnou diskuzi. Nedala mi prostor se nadechnout, natož abych si vůbec mohla v klidu vybrat vůni, která by mě zajímala. Přišla jsem pro nový parfém, ne pro školení o životních zvyklostech neznámé prodavačky. Měla jsem sto chutí se otočit na podpatku a odejít, ale přece jen jsem chtěla dát návštěvě ještě šanci.

Zkusila jsem tedy změnit téma a zeptala se jí, jaké novinky mají. Odpověď mě však znovu zarazila. Místo toho, aby mi představila nějaké nové zajímavé vůně, pokračovala ve své „osvětě“. „A hlavně, drahá, nesmíte si to stříkat na kůži! Ničí to parfém i vás!“ Z jejího tónu bylo jasné, že je přesvědčená o své pravdě a vůbec ji nezajímá, co si myslím já.

V tu chvíli jsem už měla dost. Nejenže mě nenechala vybrat si v klidu, ale ještě mi vnucovala naprosto mylné informace. Jistě, každý máme své preference, někdo si třeba opravdu raději voní oblečení, ale dělat z toho dogma? Když jsem se jí pokusila jemně naznačit, že existují i jiné způsoby aplikace a že profesionální parfuméři doporučují právě pulsní body na těle, jen se na mě ušklíbla. „To vám kdo řekl? Na internetu se píše spousta nesmyslů,“ odbyla mě.

Opravdu? A co takhle léta zkušeností parfumérských mistrů? Co doporučení předních značek? Co například fakt, že kůže reaguje s vůní a vytváří jedinečný osobní podpis, což na oblečení nikdy nedocílíte? Ale to už bylo zbytečné vysvětlovat. Paní měla svou pravdu a já pochopila, že s ní nemá cenu diskutovat.

Náladu mi to úplně pokazilo. Na další produkty už jsem se ani nepodívala, protože moje chuť na jakékoli další experimentování v tu chvíli klesla na nulu. Když mi ještě zkusila podstrčit „naprosto dokonalý“ parfém, který prý používá ona sama, a tudíž je nejlepší, slušně jsem poděkovala a zamířila k východu.

Cestou domů jsem přemýšlela. Rekonstrukce byla fajn, ale k čemu krásný obchod, když tam člověk nezažije příjemný nákup? Do parfumerie přece nechodíme jen nakupovat – je to zážitek. Chceme si v klidu očichat nové vůně, popovídat si s odborníky, dostat třeba i radu, ale ne vnucovanou formou a rozhodně ne s dojmem, že všechno děláme špatně. Kvalifikovaný personál by měl být schopen naslouchat zákazníkovi, vnímat jeho preference a nabídnout odpovídající možnosti. Ne přednášet o svém osobním stylu a nutit jej ostatním.

Co z toho plyne? Pokud do tohoto obchodu ještě někdy zajdu, tak možná jen ze zvědavosti. Ale rozhodně ne pro radu. Zkušenost s touto prodavačkou mi totiž jasně ukázala, že profesionalita není samozřejmostí. A když už mám utrácet za parfém, který mi má dělat radost, chci si ho vybrat sama, v klidu a bez zbytečného nátlaku. Příště si možná raději zajdu do menší niche parfumerie, kde se mi bude někdo věnovat s opravdovým zájmem a odborností – a ne s pocitem, že mi musí převychovat můj přístup k vůním.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz