Článek
Po více než padesáti hodinách v kůži Bayeka musím říct, že tato hra ve mně zanechává docela dost emocí. Nejzajímavějším faktem je, že jsem se po celou dobu hraní nedokázal rozhodnout, jestli mě ta hra fascinuje a baví natolik, abych u ní strávil tolik času, nebo abych ji schoval na věky do šuplíku. Ale asi za to skutečně stála, když jsem jí nakonec obětoval přes 54 hodin svého života.
Kolikrát jsem si řekl, že už na ní s prominutím kašlu a nebudu po tom poušti roztahaném světě donekonečna bloudit. Co se týče mapy, je hra skutečně obrovská, což nemusí být vždy špatně, ale ani dobře. A tady se to dá popsat oběma směry. Někdy to může působit epicky, ale občas taky dost únavně.

Zdroj: GameSpot
Starý Egypt jako pastva pro oči
Několikrát jsem Origins i na několik měsíců úplně odložil. Stále ale i po delší době ve mně zvítězilo nutkání, se do pouštního světa znovu vrátit. Protože jestli tady funguje něco naprosto dokonale, tak je to atmosféra onoho Egypta. Místní svět je tak rozmanitý, že vás pohltí už jen na pohled.
Když se člověk procházel po mapě s hlavním hrdinou v koňském sedle, mělo to v sobě kus autenticity, což bylo asi nakonec zcela zásadní a zvítězilo u mě na plné čáře.
Příběh, vynechám-li pomstu Bayeka za svého syna, aby jeho duše strávila svůj klid v Rákosových polích, byl na mě možná až moc politický a zmatený. Hromada vedlejších úkolů mě neustále odtrhávala od hlavní dějové linky, až jsem se v tom občas ztratil a musel zase hledat. Je to ale asi věčná daň, kterou platí většina velkých her.
Pár vedlejších úkolů mělo něco navíc do sebe, ale hromada jich byla na jedno brdo – najdi, zabij, přines… a stále dokola, až do zblbnutí. To je taky zásadní důvod, proč jsem řadu těchto vedlejších questů nakonec nechal ležet na mapě. Většina těchto úkolů působí jen jako nějaká povinná výplň hry. Méně je někdy více a hromada náhodných a stejných otazníků na mapě zbytečně kazí tempo celé hry.
Celkově se přiznám, že málokdy se v plnění úkolů ke mně dostavil takový ten wow efekt (jako například u Zaklínače), ze kterého vám přejede mráz po zádech a vy koukáte s otevřenou tlamou. Dokonce ani finále celé hry nebylo pro mě tak epické, jako se tvářilo. Možná jsem ale jen trochu zmlsaný zmíněným Zaklínačem, kde těchto momentů byla celá hromada.

Zdroj: Ancient World Magazine
Nakonec byl z toho příjemný zážitek
Jinak ale není celkovému zpracování co vytknout. Byl to zase pohled do jiného světa. Poznávání něčeho nového, ale přitom vlastně tak starého. Největším zážitkem pro mě bylo prohledávání pyramid, které prostě v člověku budí úžas, který se jen tak neokouká.
V mnoha okamžicích ani nezáleží na tom, jestli jste fanoušek Egypta. Celé to svou atmosférou funguje tak věrohodně, že se do toho ponoříte. Ani já nebyl před zapnutím hry nějaký zásadní fanda tohoto světa, ale dnes si sem tam nějakou zajímavost už také přečtu. Hra slouží taky trochu jako exkurze do oné doby, která byla tak krutá, krvavá a na život nepopsatelně těžká.
Tak jako ve vás zanechá hromadu emocí dobře zpracovaný film, tak stejně to funguje u dobře udělané hry. Assassin's Creed Origins má své mouchy a když budete hodně přísní, najdete jich dost.
Desítky hodin strávených prostřednictvím svého Xboxu v egyptském světě mi ukázalo vše – krásu, únavu i fascinující rozlehlé prozkoumávání světa, který vypadá neuvěřitelně věrohodně. Jinak ale ve výsledku splnila asi tak nějak vše, co jsem od ní očekával.

Zdroj: The Guardian
Hodnocení zážitku
Atmosféra a svět – Svět Origins je možná větší, než by samotná hra potřebovala. Jednotlivé lokality a města působí rozmanitě, zkoumání světa nabízí více než solidní zážitek. Rozsáhlé pouště jsou autentické, avšak díky tomu působí cestování po mapě někdy trochu únavně. (8/10)
Emoce – Vzpomínky Bayeka na svého syna působí dojemně, hezky hrají na srdíčko. Možná je však trochu škoda, že se samotný příběh kolem rodinné tematiky netočí více. Citovému dojmu hry by to prospělo. (6/10)
Příběh – Politický podtext příběhu trochu rozbíjí citovou stránku hry. Spousta vedlejších questů mě odtrhávala od hlavně dějové linky, díky čemuž jsem se občas i s plnohodnotným českým překladem v příběhu ztrácel. (6/10)
Grafika a zvuk – Když vezmeme v potaz, že grafika v roce 2017 ještě nedosahovala dnešní úrovně, vypadá i dnes hra na oko doslova excelentně. Vypíchnout lze především barevnost a pestrost světa, který byl ve své době dost pochmurný. Příjemně funguje i hudební tematický podklad. Ten zvládá Ubisoft (vývojář hry) dlouhodobě na jedničku. (8/10)
Prožitek z hraní a finální pocit – Ve výsledku se jedná o velmi hezky zpracovanou hru, autentický svět egyptské říše tu funguje dokonale. Celou hru trochu sráží vedlejší aktivity, kterých je na mapě zbytečně moc. Důležité ale je, že vás hra dokáže nadchnout i v případě, že nejste zarytým fanouškem starého Egypta.
Dle mého gusta dávám hře 70 %.
Zdroje informací:
GameSpot – Assassin’s Creed Origins Review
https://www.gamespot.com/reviews/assassins-creed-origins-review/1900-6416802/
Ancient World Magazine – Assassin’s Creed: an educational tool?
https://www.ancientworldmagazine.com/articles/assassins-creed-educational-tool/
The Guardian – Assassin’s Creed Origins review: majestic, multi-faceted and a little maddening
https://www.theguardian.com/games/2017/oct/26/assassins-creed-origins-review

