Hlavní obsah

Zdraží EU pivo kvůli produkci CO2?

Foto: google

Pivo se prý hodí ke každé příležitosti. Tedy i ke zdražení emisními povolenkami. Tak se na to napijem.

Zdraží nám EU kvůli produkci CO2 během výroby i pivo? Daleko k tomu není, i když emisní povolenky a další různá opatření unie ho zdražují už nyní. Ale může být hůř.

Článek

Zdálo by se to až k smíchu. Spojovat pivo s produkcí CO2. Jenže…

Výroba piva, tedy vaření, probíhá v pivovarech relativně jednoduchou metodou, kterou prováděli více než 4000 let před naším letopočtem pivovarníci v Mezopotámii a Egyptě z ječmene. A nejen že pivko vařili a pili každý den k uhašení žízně, ale i doplnění vitamínů, minerálů a sacharidů. Stalo se dokonce předmětem starověkého umění. V roce 3900 př. n. l. o něm sumerský poeta zveršoval báseň „Nejlepší a nejčistší pivo“.

V Českých zemích máme první zmínku o vaření piva z roku 1088 n. l. To už byla doba, kdy se pilo nejen na žízeň těla a rozveselení ducha, ale i pro zajímavý zisk, které právo várečné skýtalo pivovarníkům i šenkýřům.

Ale pro EU se objevuje další rozměr možného odůvodnění zisku. Kde se objeví jen trochu CO2, tam cinkají zlaťáky. A to šéfové tam nahoře moc dobře vědí.

Výroba piva probíhá jednoduše. Ječmen se naskladuje a navlhčí, aby začal klíčit. Klíčky obsahují enzymy, které štěpí složité látky na jednoduché cukry. Pak s hvozdí, to znamená suší a praží, aby zrno dostalo barvu, chuť a karamelový nádech. Vznikne slad, který se rozdrtí a smíchá s vodou (vystírání), a zahřátím (rmutováním) se aktivují enzymy, které rozkládají škrob (ten nekvasí) na kvasitelné cukry. Zcezením rmutu vznikne sladká tekutina (sladina) a zbytky zrna ječmene, zbavené cukrů (mláto). Přidá se chmel (hořká chuť a konzervant) a vše se povaří, aby se po ochlazení nechalo zkvasit. Vznikne mladina, která se skladuje do tanku (spilka) a tam se přidávají kvasnice, které požírají cukry a u toho jednoduše prdí, tedy jako vedlejší produkt vytvářejí to, co chceme my, alkohol, a to co chce EU, tedy CO2. Pak se pivo dočerpá do tanků kde leží, čistí se a dokvašuje, opět za vniku CO2. Pak už se jen přefiltruje a stočí do sudů, lahví nebo plechovek.

Během fermentace (kvašení) piva vznikají zhruba 4 kg CO₂ na hektolitr (100 l) piva u standardního piva ~5 % ABV. To je 2 kg na soudek.

Pokud bychom vzali v úvahu celý cyklus výroby (zemědělství surovin, výroba, obal, doprava…), studie uvádějí emisní rozsah cca 400–1 500 g CO₂ ekvivalentů na litr piva, to je 80 až 150 kg CO2 na 100 l piva (podle druhu piva a typu balení).

Zjednodušeně lze říci, že na 1 litr piva se vytvoří v průměru 1 kg CO2.

Ročně se v EU vypije kolem 30 miliard litrů piva, to je tedy jen v EU ročně 30 miliard kilogramů, což je 30.000.000 tun CO2(třicet milionů tun ) ročně!

A přesně tohle se EU nelíbí. Vlastně, líbí. Moc dobře tam slyší cinkat ty grean dealové zlaťáky.

Že to není možné, aby zdražilo pivo? Přec vláda, která zdraží pivo, padne! (podle Haškova Švejka).

A že by někdo v EU zakázal ten skoro největší nešvar, kouření, by vás kdy napadlo? No ejhle, už je to tu. Cigarety se budou moci vyrábět jen bez filtru a elektronické vůbec. Tak co s nějakým pívem… hlavně že poteče společná evropská měna do evropského Bermudského trojúhelníku v Bruselu.

Veškerá osobní motorová vozidla vyprodukují ročně v celé EU něco přes 700.000.000 tun ročně, kdy toto číslo se stále kvalitnějšími motory a katalyzátory permanentně klesá. Nicméně, na automobily byly eko poplatky výrobcům již dávno zavedeny. Pro každý 1 gram CO2 nad stanovený limit, který stanovuje EU tzv. EURO normou, je výrobci na kilometr jízdy účtována pokuta ve výši 95 eur/1g. Tato částka se násobí počtem všech vozidel prodaných v daném roce.

Příklad: Pokud výrobce překročí průměrný limit CO2 o 5 g/km a prodá 100 000 automobilů, pokuta bude 47,5 milionu eur. Koupíte-li si tedy např. BMW s osmiválcem, jeho cena se skládá z výrobních nákladů a pokuty za překročení limitu CO2, kdy pokuta může přesáhnout i vlastní výrobní cenu vozidla. To je také mimochodem důvod, proč musejí výrobci produkovat elektromobily přesto, že nejdou na odbyt. Prostou matematikou se jim pokuta sníží, když jako protipól ke spalovacím motorům vyrobí elektroauta, za která pokuty nejsou, protože údajně nekouří z výfuku a jsou ekologická. Co na tom, že ty výfuky kouří v komínech jinde už během výroby a že likvidace baterií je mnohonásobně vyšší ekologická zátěž, než likvidace staré škodovky. Stále tam v dálce je slyšet cinkot těch zlaťáků, které se přikutálí až do Bruselu.

Je jen otázkou času, kdy si EU vezme na paškál i pivo. Podle dostupných informací už jednání v tom směru probíhala, leč zatím je to politicky až příliš neatraktivní. Vždyť „Dobrý voják Švejk“ se vysílal i v Německu a přece „Vláda, která zdraží pivo, padne.“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz