Hlavní obsah
Názory a úvahy

Chcete 4000 Kč za den? Pojďte dělat kurýra. Stačí pracovat 16 hodin denně a vydržet ponižování

Foto: Seznam.cz

Bankovky

Chcete si vydělat 4000 Kč za den? Tak lákají inzeráty. A nelžou. Jen budete moderním otrokem, kterým všichni oporvhují.

Článek

Na internetu se čas od času objevují reklamy na snadný výdělek až 4000 Kč za den. A není to podvod a opravdu se jedná o normální práci, která není sice úplně snadná, ale raketová věda to není ani omylem. Toto je osobní reálná zkušenost s touto prací. Nemusí být tedy platná ve 10o% případů, ale vystihuje podstatu věci. Stejnou zkušenost mám od vícero kurýrů. Proto si dovoluji napsat tento článek.

Denní výdělek 4000 Kč za den není stále běžný. Za měsíc to může být 80 až 120 tisíc, pokud si odpustíte víkendy. To je výdělek, který nemá ani střední managment či pracovník v IT. Tak proč to takovou práci nedělají všichni, když za to jsou takové peníze a navíc to není až tak náročné? V čem je ten háček?

Dobře, nebudu napínat. Pokud přijmete onu pracovní nabídku, tak nebudete zaměstnanec, ale OSVČ. Aha, ale proč ne, za ty peníze to člověk překoná. Mezi další benefity patří všeobecná nenávist a pohrdání. Jedná se totiž o práci kurýra, neboli člověka s krychlí na zádech, či v ruce. K této práci totiž patří ne vždy úplně správné parkování. Mnohdy se jedná o chybu vynucenou, ale často ne. Tím ale dráždíte většinu lidí v místě vyzvedávání či doručení. Jediný, komu toto nevadí je odesílatel a adresát. Pro další skupinu lidí jste obyčejní otroci a neschopní hlupáci, kterými otevřeně pohrdají. Pro adresáty zásilek jste něco jako kuchyňský robot, či automatická pračka. Poslouží, ale to, že jste člověk ne každý vidí. Paradoxem je, že určitá skupina lidí, která se nad tyto lidi povyšuje a nazývá je otroky, tak podobné otroky potřebuje ke svému blahobytu. A tihle lidé si dávají nejvíc pozor, aby volili nejlevnější takovou službu. Ano, otroctví je potřeba i v 21. století, aby se někdo mohl cítit jako pán.

Ale za 4000 Kč to přece tak špatné nemají, tak se jim mohou jen smát. Nebo je to trochu jinak? Je i není. Určitě si můžete vydělat 4000 Kč za den. Ale jak dlouhý je ten den? Lidé si představují den jako běžnou osmihodinovou pracovní dobu. Ti s větší fantazií si dokáží představit i 12 hodin práce. Ne, ne přátelé. Zapomínáte, že den má 24 hodin. A na tento výdělek stačí průměrně 16 hodin. Může to být, když se daří a máte štěstí, i 14, ale i 20 hodin, když se naopak nedaří. Kolik takových směn jste schopni zvládnout za týden? Kolik chcete na silnicích potkávat kurýrů, kteří se blíží výdělku 4000 Kč za den? Povolený pracovní výkon u řidičů nákladních aut je 2× 4,5h denně s ještě dalšími pravidly, která nechci rozvádět. To je kvůli bezpečnosti. Přijde vám bezpečné být za volantem 16 hodin? Nemyslím si.

Kurýři pracující přes platformy mívají volnou pracovní dobu a tak tolik pracovat nejsou nuceni. Platformy si dávají záležet na tom, aby ony vše splňovaly a veškeré chyby byly na straně jejich najatých kurýrů. Tak proč to ti lidé dělají? Odpověď zní pro peníze. Z oněch 4000 Kč je totiž třeba odečíst náklady. Ty má každý trochu jiné a řada kurýrů je nepočítá. Prý ten výdělek pak vychází zajímavější. Ale čistý výdělek může být i necelých 100 Kč za hodinu. Což je méně než minimální mzda. Proto jezdí tolik. Honí to délkou směny. Takže pokud chcete nějaký průměrný slušný výdělek, tak musíte pracovat pořád. Mimochodem ještě před dvěma lety bylo možné si za stejnou práci vydělat i 6000 Kč za den. Ale došlo k optimalizaci odměn a argument platformy byl: „Pokud chcete mít stejně, můžete pracovat víc“. No není to kouzelné? A jako super výsměch pošlou dotazník, kde řeší, jak se daří skloubit práci a volný čas.

A je tu opět otázka. Proč to ti lidé tedy dělají? Někteří jsou opravdu jednodušší jedinci, kteří jsou jinak nezaměstnatelní. Někteří neumí jazyk a tak na trhu práce také nejsou žádné terno. A pak jsou tady lidé, kteří potřebují určitou časovou flexibilitu, kterou jim i přes výše uvedené nevýhody stále daná práce nabízí. A opravdu není moc nabídek na trhu práce, kde půjdete do práce v pondělí na celý den, v úterý třeba od 9 do 13 hodin a ve středu třeba vůbec, protože se musíte starat o rodinného příslušníka.

Kurýři svého času zkusili i stávkovat, ale kurýry nemá nikdo rád. S kurýry nikdo nesoucítí. To je jako taxikáři. Ti také nemůžou stávkovat. Kurýři jsou problém i pro město, protože radní si nevšimli, že ve městech tyto služby fungují a lidé je využívají a místo toho aby přemýšleli, jak se s tím popasovat ke spokojenosti všech, tak přemýšlejí, jak tyto lidi pokutovat a znepříjemňovat jim život. Oni nechápu, že jeden den dají někomu pokutu a na stejném místě bude za 2 hodiny další kurýr a pak další a další. To je jako voda. Jde usměrnit, ale živel nezastavíte. Ale kurýři nejsou většinově jejich voliči a tím, že je městská policie vidět, že něco dělá, tak toto prodávají svým voličům jako akci. Oni přece za ně bojují. Nebojují. Oni svému městu nerozumí.

Kudy z toho ven, nevím. Možná by mohl být brán zřetel nejen na udržitelnost, ekologičnost, ale zacházení daných společností s jejich zaměstnanci, či najatými partnery. Nebo opravdu potřebujete, aby vaši životní úroveň udržovali „otroci“?

Zdroje:

Autor je kurýr, který čerpá informace také z rozhovorů se svými kolegy.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz