Článek
Zhruba před rokem jsem již článek na podobné téma psal. Přiznávám se, že jsem se již k němu nechtěl vracet, ale i když mne tato činnost již neživí, pouze občas si tuto aplikaci občas zapnu ze zvědavosti a třeba půl dne zkouším štěstí, tak se s tím, co práce přes platformy přináší, setkávám pracovně velmi často. A proto jsem se rozhodl napsat pokračování o tom, co se od té doby změnilo. A opravdu toho není málo.
Předem podotýkám, že jsem si vědom toho, že rozvážka jídel i taxislužba jsou v podstatě nekvalifikované profese a nelze očekávat příjem nebo pracovní podmínky srovnatelné s jinými kvalifikovanějšími profesemi. Ale na druhou stranu není žádný důvod, aby tito lidé, kteří jsou velmi často ochotní pracovat víc než je průměr v ČR, nedostali za svou práci ani minimální mzdu. Kurýr či taxikář často nepracuje pouze 8 hodin denně, ale běžně 12 i víc a stejně tak často neřeší, zda je všední den či víkend. Pokud pracujete přes platformu nejste zaměstnanec, ale obchodní partner. Takže nemáte nárok na nic, co si sami nezaplatíte. Žádná placená dovolená, žádná nemocenská ani žádné další jinak běžné benefity. Ano, je to něco, co je jasné a nikdo ty lidi nenutí to dělat. Ale u nás nikdo nenutí nikoho nic dělat. Všichni děláme svou práci dobrovolně. Přesto občas zaměstnanci některých firem stávkují a mají požadavky. Ano i takovou práci jako dělat kurýry či taxikáře může mít někdo rád a chce jen férové podmínky, aby tuto činnost mohl v klidu vykonávat. Ne každý taxikář je podvodník a lump.
Co se od mého prvního článku na toto téma změnilo? Je toho opravdu hodně.
1. U rozvážkových služeb v den, co tento článek vyšel, vypukla panika. Upravili na čas inzeráty a pokusili se najít, kdo to psal. Přišla nabídka na „jednání“ s kýmkoliv. Neboli doufali, že se ozve autor a ukončí s ním spolupráci. To se mi potvrdilo i tím, že ač byl slíben výstup z daného setkání, tak nikdy žádný zveřejněný nebyl.
2. Před koncem roku přišla jedna z rozvážkových společností s novinkou, že bude základní cena zakázky více zohledňovat náročnost vyzvedávání a doručování. To zní super, jen zapomněli zmínit, že to neznamená, že spodní hranice zůstane na současné úrovni a bude k tomu nějaký příplatek. Spodní hranice se posunula zatím až o 40 % níže a ano některé zakázky jsou o něco navýšené, ale odhadem 90 % je nižších.
3. Stát upravil minimální zálohy na sociální a zdravotní pojištění. To stouplo minimálně o 1087 Kč měsíčně
4. Stát zvedl minimální mzdu. Nyní je 20800 Kč hrubého měsíčně. V přepočtu na hodinovou mzdu je to 124,40 Kč
5. Opět se objevují reklamy slibující dříve běžné, dnes prakticky nedosažitelné výdělky, které ale z dnešního pohledu již nejsou vyložené vysoké.
Tyto společnosti o sobě rády mluví jako o technologických společnostech, jako o vizionářích a jak jim záleží na work-life balance i u svých spolupracovníků. Zakládají si na tom, že jim jde o jejich zdraví a bezpečnost. Jak se snaží pro ně dělat maximum. Ale toto je pouhé pozlátko, reklamní obal, pod kterým se ukrývá nehezká pravda. Tyto společnosti sice přišly se zajímavým konceptem, který je uživatelsky příjemný a nabízí za nízkou cenu obstojnou službu. Ale aby to celé mohlo takto fungovat, tak potřebují lidi, kteří jsou ochotní pracovat za výrazně nižší peníze, které jsou v daném oboru obvyklé (v autodopravě je průměrná mzda mezi 28 000 – 37 000 Kč hrubého). U rozvozu jídla je to při průměrné fakturaci 200Kč za hodinu (což je dnes běžné mimo centrum Prahy v autě), je to při osmihodinové směně 35200 Kč měsíčně. Ale to není hrubá mzda, to je fakturovaná částka. Z toho je třeba odečíst náklady na vozidlo, pohonné hmoty, telefon, pojištění, atd. A až potom se jedná o hrubou mzdu. Takže není nereálné, aby čistá mzda byla pouhých 30 % z této částky. Naštěstí ale máte svobodu a můžete pracovat jak potřebujete. Takže klidně 16 hodin denně. Tím se část fixních nákladů na vozidlo více rozprostře. Mimochodem 16 hodin denně je běžná pracovní doba i u rozvozů nákupů, 8 hodin je pouze půl den. Je to bezpečné? Myslím, že moc ne. Ale vím, že tito lidé si to velmi brání a udržují se v tom, aby nikdo nic víc nechtěl. Pokud se někdo ozve, tak dostane bídu a je mu vysvětlováno, že nemá nic chtít. Toto se lze dočíst na Facebooku v různých skupinách. Tam jsem nedávno narazil na příspěvek, že při pěším doručování v centru Prahy je možné si za 8 hodin práce vyfakturovat třeba i 900 Kč a že to je dobré. Ale že se musí snažit, aby to tolik bylo. Tahle odměna je v přepočtu na hodinu 112,50 Kč. I když v tomto případě jsou jediné náklady oblečení, tak je to o 12 Kč méně než minimální mzda. A nemá placenou dovolenou ani nemocenskou. Ten člověk se musí opravdu snažit. A samozřejmě někdo zmínil, že to je málo, a tak se na něj snesla kritika, co by jako za svou práci chtěl. Že to je fajn.
Bohužel, není to fajn. Já se dnes při své práci setkávám s lidmi, co pracují na těchto platformách a když je zastihne něco nečekaného jako porucha dopravního prostředku, který je živí, nebo nemoc, tak mají velký problém. Finanční rezervy moc velké nemívají, banky jim také úplně půjčovat nechtějí, a tak se obracejí na různé nebankovní společnosti a roztáčí se dluhová spirála. A pak hledají pomoc. Pokud se dostanou do mých rukou, tak jsem schopný je navést a vyhnout se některým nástrahám a dalším podvodníkům, kteří je jen připraví o to málo, co jim ještě zbylo. Tihle lidé pracují, snaží se a dělají stále stejnou práci jako třeba před čtyřmi lety. Jen za stále méně peněz. Ano nemusí to dělat. Ale problém je v tom, že je nahradí lidé z dovozu často ze zemí, kde vůbec netuší, že nějaká Česká republika vůbec existuje a po čase mohou představovat velký problém, protože ti lidé nikdy nebudou mít peníze a mohou také špatně skončit a náš stát to bude muset z našich daní řešit. Přitom je to zbytečné. Stačí si připlatit 50 Kč za objednávku. To samé je u taxislužeb. Chcete jezdit s řidičem, co netuší kde je a jak se tu má chovat? Je pro vás úspora pár korun opravdu tak zásadní? V Praze jezdí také MHD a ta levnější je.
Toto nezmění ti řidiči a kurýři. Toto může změnit pouze zákazník. Pracovníky si klidně dovezou přes půl světa. Já netvrdím, že toto platí ve 100 % pro všechny, ale pro opravdu velkou část ano. Pokud někdo nerespektuje žádné dopravní předpisy, neřeší rychlost ani parkování, tak bude asi efektivnější, ale je to správná cesta, kterou se mají vydat i další? Tyto závodníky poznáte na první pohled.
Jak jsem psal, já již v tomto kolotoči naštěstí jet nemusím. Ale jsou lidé, kteří v něm jedou a tím, že nejde o práci s vysokými nároky, tak mnohdy si neumějí spočítat reálné náklady a i ty společnosti jim říkají, co počítat a co ne, aby to vyšlo lépe. Kdo hledá informace, tak si je najde a obejde tyto společnosti obloukem, ale jsou lidé, kteří pokud se sami nespálí, tak tomu neuvěří. Často dostávám otázku, proč těmto lidem pomáhám, když z toho nic nemám. Moje odpověď je, když jsem možná první, kdo jim dokáže otevřít oči a nasměrovat je k tomu, aby zachránili ze svého života, co se dá, tak to musím udělat. Třeba se mi to jednou vrátí. Proto jsem napsal tento i předcházející článek. Třeba to někomu pomůže.
Pokud jste dočetli můj dlouhý text až sem, tak děkuji za přečtení a pokud vám to i něco dalo, budu velmi potěšen.