Hlavní obsah
Názory a úvahy

Praha chce jít na piráty s „botičkami“

Foto: Seznam.cz

Je používání botiček krok správným směrem, nebo je to výraz bezradnosti a zoufalství? Chce Praha opravdu něco řešit, nebo chce jen peníze?

Článek

Praha má problém. No, spíš hodně problémů. Jeden z nich je, že mnoho lidí nedodržuje zásady správného parkování a parkuje kde se dá a jak se dá. Tedy spíš nedá. Pražští radní se rozhodli, že to budou řešit za použití botiček a vymýšlejí pro to složitý systém. Proč? Já opravdu nevím proč. Jaký má tento plán smysl? Co tím chtějí získat? To co slibují za užitek je prakticky nereálné. Pouze zdivočelá městská policie bude trestat ty nejzranitelnější a ti co způsobují doopravdy problémy zůstanou nepotrestáni. To není novinka. To se děje již teď.

Asi by měli vážení radní zanalyzovat, kdo všechno k nim do centra jezdí a proč. A co zavedením kterého opatření získám. Co se dnes v Praze využívá?

1. modré a jinak barevné zóny. To je systém, který před lety vznikl v centru, aby mohli rezidenti parkovat poblíž místa, kde bydlí. Nyní se z tohoto servisu pro občany stává zábor veřejného prostranství a škodlivá věc, kterou je třeba řádně zdanit (poplatek za parkování je v podstatě daň). Toto hlídají auta s kamarami. Když se vybíralo málo, přidaly se další auta, aby se plnil plán.

2. strážníci městské policie hlídají správné parkování a mají u sebe kouzelné krabičky, které dělají blik a cvak. Nevím zda fungují, ale po tom co udělají ono blik a cvak, tak špatně parkující auto nezmizí, ale stojí tam dál. Takže to asi dělá jen obrázky a viník dostane za měsíc obsílku s podezřením na přestupek.

3. strážníci s botičkami. Ti podle nějaké metodiky umístí na špatně zaparkované auto botičku, aby jim neujelo a řidič musel zaplatit „poplatek za parkování“. Ale opět. Auto nezmizí a stojí dál tam kde nemá.

4. odtahová služba. Aktivní strážník nechá špatně parkující vůz odtáhnout. V tomto případě město získá peníze za přestupek a špatně zaparkované auto opravdu zmizí.

Z výše uvedeného vyplývá, že pouze poslední varianta něco řeší. První tři jsou jen a jen o výběru peněz a neřeší vůbec nic. Já kdybych přijel na pro mne vyhrazené místo, kde by stál někdo neoprávněně, tak by mne asi moc neuspokojilo sdělení, že mají přestupek zaznamenaný a že pachatel dostane pokutu. To je něco co je mi v podstatě úplně jedno, protože to můj akutní problém s parkováním nijak neřeší. U botičky naopak ještě zhoršuje.

A teď k tomu kdo tam jezdí. Jedna skupina lidí tam jezdí čistě se pobavit, najíst, napít a podobně. Z jejich pohledu je logické, že když mají auto v nějaké kvalitě, v nějaké výbavě a je jim v něm dobře, že nemají moc důvod jezdit jinak. Zvlášť když jim téměř nic nehrozí. Ale kdyby jim každou druhou cestu jejich miláčka odtáhli a oni museli jet v lepším případě taxíkem někam na periférii, tak by si to možná časem rozmysleli. Ne kvůli penězům, ale kvůli tomu nepohodlí. Pak jsou lidé, co tam bydlí. Tam je důvod jasný. A pak jsou pracovní cesty. Různí kurýři, zásobovači a podobně. Tihle lidé si tuto cestu nevybrali dobrovolně, ale musí tam. A právě ti jsou nejoblíbenější kořistí městské policie. Oni jsou snadný terč a vědí, že zítra tam budou zase a vybere se na pokutách. Pokud nechají stát na vyhrazených místech pro zásobování auta, co tam nemají co dělat, tak se výběr ještě zvýší. Mimochodem pokuty za ono parkování u velké části těchto řidičů platí všichni jejich zákazníci v cenách zboží, takže jim je to úplně jedno a budou tam jezdit stále a stále a nic se na tom nezmění. To by muselo město s těmi společnostmi jednat. Takže si za některé problémy s parkováním můžou rezidenti sami. Oni si objednávají nákupy, jídlo, balíky. Nebo podnikatelé co tam mají provozovnu, kterou je ale nutné nějak zásobovat. Ale vyhrazené místo pro tuto činnost nikde v rozumné vzdálenosti.

Takže když se zavedou botičky, kdo je bude dostávat? Samozřejmě hlavně tito lidé. Ti kteří v daném místě poskytují nějakou službu místním. Ti kteří si tu cestu sami nevybrali a nemají možnost se rozhodnout, že tam vlastně nepojedou. Bohužel většina lidí co o těchto věcech jsou nekompetentní a neví, co se jim ve městě děje. A proto nemůžou vymýšlet správnou strategii, která by něco řešila. A na rovinu, žádná úplně zázračná není. Každá bude někoho trochu bolet. A nebude úplně populární. Ale když to nezačnou dělat nějak smysluplně, tak se nic nezmění a dál bude ve městě anarchie. Vymýšlejí se různé rádoby moderní způsoby jak parkování kontrolovat, ale i když tato řešení by nemusela být úplně špatná, tak jejich provedení je tak hloupě, že to všechno zabije. Jako příklad jsou místa pro zásobování v okolí Máje. Je tam časomíra, ale auta tam stojí běžně i 300 minut. A to je povolených max. 15. Tak kde je chyba? Tohle je sice moderní, ale když tam přijede někdo, pro koho je to místo určené, tak má smůlu. A musí zastavit nějak alternativně. Což obvykle znamená špatně. A kdo je viník? Pouhé represe toto nevyřeší. Radní pro dopravu se chlubí, jak toto dobře funguje. Podle tabulek možná, ale realita je od těch tabulek dost daleko. Proto ho štvou kurýři a říká, že vlastně nejsou zásobování. Protože neví co s tím. Ale je to služba pro místní obyvatele, aby sami nemuseli nikam jezdit.

Foto: Sarkastický Plešoun

parkovací hodiny

Foto: Sarkastický Plešoun

parkovací hodiny 2

Foto: Sarkastický Plešoun

typické vozidlo pro zásobování

Sice je to auto bílé, ale není to bílá dodávka. Ani to není běžné auto kurýrů a mimochodem tam stálo násobně déle než povolených 15 minut. Ale koho by to trápilo. Městkou policii rozhodně ne. Ti jezdí kolem a obdivují krásné bílé auto.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz