Článek
Bylo, nebylo .. těmito slovy obvykle začínají pohádky.
Internetové obchody nám také pohádkové služby často slibují. Jde jim o naše blaho, chtějí splnit vše po čem naše srdce touží a touží nás hýčkat. Ano toto často říkají. A řada seriózních obchodníků se opravdu snaží získat a udržet si spokojené zákazníky. Nicméně tím, že fungují často hlavně jako zásilkový obchod, potřebují prostředníka, který dopraví jejich zásilky k zákazníkům. A to je často kámen úrazu a něco co veškerou obchodníkovu snahu o spokojené zákazníky zmaří.
Byly doby, kdy tu fungovala monopolně Česká pošta na jejíž služby si lidé často stěžovali. A tím se otevřelo okno příležitosti konkurenci. S rozvojem e-shopů se konkurence rozšířila ještě více a zásilkové firmy přišly na to, že není vždy potřeba doručovat zákazníkům domů, ale velké části stačí zásilky doručit na jimi zvolená výdejní místa. Díky tomu lze tuto službu provozovat za lepší ceny. A zpočátku to tak i fungovalo. Nicméně to se změnilo. I když je trh poměrně konkurenční, tak se ony společnosti předhánějí spíše cenou než kvalitou. Firmy bojují o tržní podíl a nějak se jim z toho vytratil zájem o zákazníka. I když jim lidé volají a píší co jim na jejich službách vadí, tak to zřejmě nechápou. Proč si stěžují, když je jejich služba levná? Možná, že všichni nechtějí levnou službu, ale kvalitní službu, která splní co slíbí? Já vím, zní to naivně, chtít kvalitní službu. Proč by to někdo chtěl. Hlavní je ušetřit.
Jenže tím, že tato společnost slíbí, že mi zásilku doručí do nějakého místa, ale doručí jí, byť z pochopitelných důvodů jinam. Často o mnoho kilometrů jinam, s úplně jinou otevírací dobou a úplně jinou dopravní obslužností. Toto způsobí, že si nevyzvednete zásilku cestou domů z práce, ale už musíte plánovat. Někdy si i vzít volno, řešit dopravu na dané místo a podobně. Takže tato levná služba může stát v dodatečných nákladech na vyzvednutí oné zásilky i několik set korun. Ano, čas jsou peníze.
V jejich obchodních podmínkách je, že mohou uložit vaší zásilku na nejbližším vhodném náhradním výdejním místě. A není tam žádný limit vzdálenosti. Takže se teoreticky může stát, že zásilku adresovanou do Plzně uloží v Brně a podmínky jsou splněny. Ano, je to přehnané, ale není to v obchodních podmínkách vyloučené.
Já osobně se zásilkovým službám přesně z tohoto vyhýbám jak mohu. Pokud je musím využít, protože jinak bych si danou věc nemohl pořídit, tak jsem z toho vždy nešťastný a vím, že mne bude čekat opět hra na schovávanou a na opravdu nemám čas. Ten umím strávit hodnotněji. Bohužel moje žena objednává ráda. A prakticky pokaždé se u toho rozčiluje, kam jí to zase uložili. A jestli náhodou nepojedu okolo. Samozřejmě že „čistě náhodou“ pojedu, co bych pro ní neudělal.
V zajetí této „kvality“ jsme všichni. Obchodníci i zákazníci. Není kam utéct. Nevím o žádné službě, která by fungovala jinak. Jediný způsob jak lze snížit riziko uložení jinde, je zvolit výdejní místo někde v polích na periférii, kam se nikomu moc nechce a tak je větší pravděpodobnost, že bude dostupné. Ale je to často výlet. A v Praze v tomto předvánočním čase může být opravdu dlouhý.