Článek
Ze všech stran se na nás valí velké množství lásky obchodů a různých obchodníků. Každý se může přetrhnout aby nám mohl představit svou nabídku, která je vytvořená přesně pro vás a tudíž ji nelze odmítnout. Všichni nám z čisté dobrosrdečnosti a lásky k nám chtějí zlepšit náš život. Ano, my si to přece zasloužíme. A navíc jsme Češi a tak si to zasloužíme ještě víc! Tak přesně tohle je asi nejotřepanější obchodnická hláška. Ale kupodivu stále působí dobře. Koneckonců, nikoho byste nedojali tím, že byste mu řekli, že je vám jako zákazník ukradený a chcete na něm jen vydělat. Což tak někdy i doopravdy je. Ideální je ovšem, když na tom vydělají všichni. Jak obchodník, tak zákazník. Což je v některých oborech už poměrně časté.
Co je smyslem obchodu
Můžeme si myslet, že naše veselé oči jsou hlavním přáním obchodníka, ale není tomu tak. Smyslem každé firmy, tedy i obchodu, je vytvářet zisk. Pokud je nakonec spokojený zákazník i prodejce, tak je to nejlepší možný výsledek. Protože tak to má být. Zákazník má to, co chtěl za optimální náklady, a obchod, či obchodník, mají přiměřený zisk a můžou mít pocit, že jejich práce má i vyšší smysl, než jen generovat peníze.
Co když se kola obchodu zadrhnou?
Někdy se stane, že přijde šok který rozkolísá trhy a ceny se mohou rozkolísat a hledat si novou hladinu. Může se tak stát a stalo se to i poměrně nedávno u nás. Nicméně se nabízí otázka, zda někoho nezlákala možnost vzít si víc než je adekvátní vzhledem k situaci. Není to tak dávno, co nás všichni utvrzovali v tom, že nás mají rádi a že za změnu cen může někdo jiný. To tvrdili všichni. Takže za to vlastně nikdo nemůže. A nebo všichni. Kdo by se v tom vyznal.
Koho svrbí ruce?
V dnešní době není nic těžkého obejít si různé obchody a udělat si srovnání, jak to je. Vyžaduje to v podstatě hlavně čas. A já jsem tak hodný a mám vás všechny rád, proto jsem se pro vás obětoval a udělal to za vás. Aby vy už jste nemuseli. Že to zní dobře? Ano, udělal jsem to, protože už nějaký čas neprožívám veselé chvíle při návštěvách chrámů konzumu a zajímalo mne, jak moc výhodně či nevýhodně nakupuji. No a je to zajímavé a nebylo ani třeba jezdit do zahraničí. Vybral jsem v podstatě čistě náhodně 12 položek a obešel jsem prakticky všechny možné obchody, které mám v dosahu. Nebudu dnes nikoho soudit ani dávat rady, co si o tom má kdo myslet. Názor si, prosím, udělejte sami.
Trochu nudných faktů
Podle výročních zpráv za rok 2022, což je poslední rok, kdy se mi podařilo dohledat nějaká relevantní porovnatelná data, tak řetězec s nejvyšším obratem byl Lidl s obratem 76 miliard Kč. Pořadí řetězců, ze kterých mám data:
- Lidl
- Kaufland
- Albert
- Penny
- Tesco
- Billa
- Makro
- Globus
- Rohlík
- Košík
- obyčejná večerka
V první tabulce jsou uvedené ceny bez akčních slev. Prostě ceny, které, když nebudete mít štěstí na právě probíhající akční nabídku, dostanete kdykoliv. Pokud je uvedeno v tabulce více cen, tak se cena liší v odebraném množství. Žádné množství zde uvedené není nijak vysoké a tudíž běžnému spotřebiteli nedostupné. Bývá to 4 až 6 kusů. Jak jsem psal na začátku. Ani jeden obchod neprodává své zboží se ztrátou. Každý na něm chce vydělat. Pokud se cena liší v desítkách procent, tak má onen obchodní řetězec sakra špatné nákupčí, čemuž moc nevěřím, nebo jednoduše zkouší, co mu zákazníci dovolí. U salámů a šunky jsem vždy zvolil tu nejlevnější variantu bez ohledu na značku, která splňovala zadání. U šunky byl rozdíl doslova propastný. Ono to v absolutních částkách nevypadá jako velký rozdíl, ale i 10 Kč u produktu který stojí 20 Kč, je obrovský rozdíl procentuální. Tyto řetězce jsou opravdu velké. A paradoxně nejlepší běžné ceny má dle obratu jeden z těch menších. Dokonce jej neporazí většinou ani akční zboží jinde. Což je dost zarážející, když nám ostatní tvrdí, jak na nás myslí, a že jejich nabídka je tak skvělá.
Růžově označené jsou akční ceny. Tady mne opravdu překvapilo, že ani akční ceny ve většině neporazí Makro s běžnými cenami. Někde stále s propastným rozdílem. Ano, Makro je velkoobchod, ale obratem je na polovině obratu Lidlu. Takže by mohl mít spíše vyšší ceny, protože prodá méně zboží. Ale nemá. A přesto na tom vydělá. Do Makra sice potřebujete kartičku, ale v dnešní době není problém mít v telefonu uloženou kartičku někoho známého či někoho z rodiny, kdo jí disponuje a použít ji. Vybral jsem asi i dost netypické produkty, ale bohužel na tom vůbec nesejde. Situace je velmi podobná u většiny produktů. Vybral jsem, co mi přišlo pod ruku, a takto to dopadlo.
Mají nás tedy obchodní řetězce rády?
Já myslím, že odpověď již tušíte. Myslím, že nás opravdu milují. A já tuším proč …