Článek
1) Stejná situace jako před čtyřmi roky
Všichni si jistě pomatujeme minulé volby a triumfální vítězství koalice SPOLU. Mnozí z nás již ale zapomněli, jaká byla nálada před volbami. Podívejte se na tento obrázek z dubna 2021. Zbývala stejná doba do voleb jako nyní a situace byla naprosto odlišná od reálného výsledku voleb.

Koalice Pirátů se STAN byla na vlně a občané si reálně mysleli, že budeme mít poprvé premiéra s dredy. Nicméně tehdejší premiér, Andrej Babiš, a jeho ANO zatáhlo za ruční brzdu v podobě gigantické antikampaně právě proti Pirátům.
Na sítích a billboardech začaly kolovat informace o tom, že Piráti chtějí přijímat migranty s otevřenou náručí a nutit občany, aby je ubytovali u sebe doma.
Cílem hnutí ANO bylo, aby se voliči Pirátu od nich odvrátili a ANO tak vyhrálo volby. Sebrat hlasy PirSTANU se nakonec podařilo, jenže zrazení pirátští voliči nepřešli k ANO, ale hodili to SPOLU. Díky tomu SPOLU volby vyhrálo.
Historie se neopakuje, ale rýmuje
Do voleb zbývá přes půl roku, kampaně se teprve rozjíždějí a je velmi pravděpodobné, že všechny subjekty pojedou naplno a budou chtít vyhrát za každou cenu.
Koalice SPOLU a hnutí STAN budou opět strašit Babišem. Hnutí ANO se bude snažit vykreslovat Fialu jako ukrajinského premiéra, který žene Českou republiku do války a Rakušana zase budou vykreslovat jako vítače uprchlíků, protože schválil migrační pakt.
Na koho se ANO zaměří?
Jak jsme viděli před čtyřmi lety, hnutí ANO se zaměřilo na prvního v průzkumech a proti němu vedlo negativní kampaň. Jenže letos v průzkumech vede ANO. Nabízí se tedy otázka, zda se na někoho letos vůbec zaměří?
Je klidně možné, že se ANO z předchozích voleb poučilo a nebude chtít útočit na voliče SPOLU. Což by mohlo udělat prostor koalici SPOLU přetáhnout momentum na svoji stranu. Je totiž těžké udržet se více jak půl roku na prvním místě ve volebních modelech a završit to vítězstvím ve volbách.
2) Špatná komunikace SPOLU a krátká paměť voliče
Dalším argumentem pro vítězství SPOLU je špatná komunikace SPOLU. Zní to paradoxně, ale nechte mě to vysvětlit. Jelikož SPOLU neumí své úspěchy prodat, tak se média věnují pouze vládním selháním a kritice vlády. Aktuálně SPOLU rozjelo jejich novou kampaň a situace se změní. Mediální prostor bude nyní přeplněný kampaňovými spoty jak vládních, tak opozičních hnutí. Situace se vyrovná.
Navíc do toho započítejte krátkou paměť voliče. Volební průzkumy totiž fungují tak, že se ptají voličů, koho by volili nyní. Nerozhodnutý volič se poté zamyslí a spíš si vzpomene na vládní neúspěchy, protože jimi je plný mediální prostor.
Je totiž těžké si vzpomenout na vládní úspěchy, když média plní ANOnisté svou kampaní, kde je Petr Fiala vykreslen jako nejhorší premiér historie. Jenže až se do kampaně přidají obě strany rovnice, tedy vláda i opozice, tak to teprve bude vyrovnaný souboj. Proto bych aktuální volební modely bral s rezervou.
3) Čekání na Godota nebo Kalouska
Další problém je, že spousta voličů stále čeká na spasitele. Čekají na to, až se přiřítí Miroslav Kalousek na bílém koni s blanickými rytíři za zády a založí politickou stranu BLANÍK, která vyhraje volby a vyřeší všechny problémy lidstva.
Jenže toto čekání je stejně jako u Godota zbytečné. Spasitel nepřijde a před volbami bude volič opět nucen vybírat mezi zlem a menším zlem.

4) V průzkumech o nic nejde
Uvědomme si, že volební průzkum nejsou reálné volby a voliči to podvědomě ví. To jim umožňuje si vybít svůj hněv na vládu a klidně to hodit menší straně, aby to natřeli vládě a projevili nespokojenost.
Jenže až přijde na lámání chleba a budou opět stát za plentou a v ruce držet lístek SPOLU a v druhé lístek nějaké mini straničky jako je třeba VOLUNTIA, tak se stejně jako obvykle rozhodnou pro SPOLU kvůli strachu z Babiše.
5) Zelený rebranding a historický precedent
Koalice SPOLU nyní provedla agresivní rebranding do zelené barvy. Tímto krokem se snaží voliče přesvědčit, že jde o svěží a nový projekt s čistým štítem. Všechny chyby a neúspěchy, které vám evokovalo staré logo SPOLU, již budou zapomenuty. Tímto tahem také reaguje na přebarvení Starostů na růžovo, které se zdá být úspěšné.
Kdyby před čtyřmi lety koalice SPOLU nevyhrála parlamentní volby, situace v České republice by dnes nejspíše vypadala úplně jinak.
— Petr Fiala (@P_Fiala) March 25, 2025
Deficit veřejných financí naší země by nebyl zpátky pod třemi procenty HDP, tedy v rámci Maastrichtských kritérií. Pod vládou hnutí ANO by v tomto… pic.twitter.com/tTdwF5Yk9Q
Marketing vyhrává volby. Není tak důležité jaké zákony schválíte a jestli je rozpočet vyrovnaný, nebo schodkový. Nejdůležitější je mít silného lídra a kvalitní marketing, který v lidech vyvolá emoci. A spuštění kampaně SPOLU nejednu emoci vyvolalo.
Jak zní klasická marketingová poučka: „Váš produkt musí v zákazníkovi vyvolat emoci a je jedno jestli pozitivní nebo negativní.“
V našem případě je produktem značka SPOLU a zákazník je voličem. Emoce vyvolána byla a každý se zájmem o politiku nyní má zelené SPOLU spojené s nějakou emocí. Teď je hlavním úkolem markeťáků, aby to byla emoce pozitivní.
Na závěr ještě zmíním, že jediný premiér, který obhájil premiérský post byl Václav Klaus právě za ODS. Tento precedent se nyní může zopakovat v podobě vítězství Petra Fialy.
Anketa
Zdroje: