Hlavní obsah

První volný let balónem v Čechách: Historický křest vzduchoplavby v Praze 1891

Foto: Sebastian Doubrava, vytvořeno pomocí AI Sora

V roce 1891 se nad Prahou vznesl balón a s ním i sen o létání. První volný let v Čechách pilotovaný Surcoufem otevřel novou kapitolu – odvahu opustit zem a přiblížit se budoucnosti.

Článek

Rok, kdy se nebe otevřelo

Rok 1891 se v českých zemích stal rokem, kdy lidé poprvé zvedli hlavu k nebi jinak než jen s modlitbou. Na Jubilejní zemské výstavě v Praze se odehrálo něco, co do té doby znali jen z novin nebo dobrodružných románů – první volný let balónem na našem území. A nebyl to ledajaký let.

Balón pilotoval slavný francouzský vzduchoplavec Eugène Surcouf, muž, který měl za sebou desítky letů a pověst odvážného experimentátora. Jeho výstup nad hlavami tisíců Pražanů nebyl jen senzací – byl živoucím symbolem pokroku, odvahy a nové éry, která přestávala být přikována k zemi.

Událost vzbudila nadšení i úžas. Kde se dosud snilo jen o páře a železnici, objevila se najednou možnost skutečně vzlétnout. Balón ve vzduchu se stal ztělesněním toho, co výstava sama slibovala – spojení vědy, techniky a budoucnosti. Nebe už nebylo nedostupné.

Éra vzdušných dobrodružství

Druhá polovina 19. století patřila strojům, objevům a lidem, kteří se odmítali smířit s hranicemi danými přírodou. Evropa žila pokrokem – z továren stoupal kouř, z vědeckých laboratoří nadšení, a z městských náměstí balóny.

Vzduchoplavba, která začala už v roce 1783, kdy se bratři Montgolfiérové vznesli v Paříži k nebi, se stala postupem času kombinací vědeckého pokusu, lidské odvahy a cirkusové atrakce. Vodíkové a horkovzdušné balóny se objevovaly nad Berlínem, Londýnem i Vídní, a jejich piloti – často svérázní, teatrální muži – byli vítáni jako hrdinové.

Let však zdaleka nebyl bezpečný. Každý vzlet mohl být poslední. Přírodní živly, technické poruchy nebo obyčejná smůla stály za mnoha tragédiemi. O to větší obdiv vzbuzovali ti, kteří se vydali vzhůru.

V českých zemích byla touha po novotách a technickém rozvoji obrovská. Jubilejní zemská výstava v Praze roku 1891 měla být oslavou tohoto pokroku – vitrínou všeho, co český průmysl, umění i věda dokázaly. Když organizátoři oznámili, že součástí bude i veřejný balónový let, vyvolalo to v ulicích Prahy směs napjatého očekávání a romantické představivosti. Bylo to víc než atrakce – byl to slib, že české země už nepatří jen mezi konzumenty nového světa, ale stávají se jeho součástí.

Kdo byl vzduchoplavec Surcouf?

Muž, který se toho dne zvedl nad Prahu, nebyl jen akrobatem – byl symbolem odvahy. Surcouf. Jméno, které znělo tajemně a cizokrajně, se během Jubilejní výstavy stalo pojmem. Přesná podoba jeho životopisu se v archivech ztrácí v mlze – jako balón v ranním oparu. Ale jedno je jisté: tenhle muž věděl, jak udělat z letu událost.

S největší pravděpodobností šlo o profesionálního pilota, možná dokonce o jednoho z potomků slavné francouzské rodiny Surcoufů, která měla blízko k moři i k nebi. Po Evropě se proslavil jako mistr balónového umění – směs technika, artisty a iluzionisty. Uměl vzlétnout, ale hlavně – uměl vzbudit úžas.

Do Prahy přijel s jediným cílem: ukázat, že balón není jen hračka pro bohaté excentriky, ale prostředek k překonání zemské tíže. Na Jubilejní výstavě chtěl nejen zaujmout, ale také inspirovat. Ukázat, že vzduch už nepatří bohům, ale lidem.

Průběh letu a slavnostní chvíle

Bylo jaro roku 1891 a Praha se dusila očekáváním. V areálu Jubilejní výstavy se tísnily tisíce lidí – někteří ve slavnostních oblecích, jiní jen s otevřenou pusou a hlavou zakloněnou k nebi. Všichni přišli kvůli jedinému okamžiku: vzletu balónu, který měl překonat nejen vzdálenost, ale i představivost doby.

Surcouf připravil svůj stroj s přesností cirkusového mistra. Balón byl naplněn vodíkem – tehdy běžným, ale nebezpečným plynem, který v sobě nesl riziko i sílu. Vzlet proběhl za jasného dne. Plášť se napjal, lana povolila – a balón se pomalu odlepil od země.

Let mířil přes město, vznášel se nad Prahou jako přízrak moderní doby. Lidé ho sledovali z mostů, z oken i z kopců. Surcouf manévroval s jistotou zkušeného pilota, až se po několika desítkách minut snesl dolů – na louku u hostince „Na zelené lišce“ na Pankráci. Místo, které by jinak zapadlo v každodenním ruchu, se stalo legendou.

Přistání tak blízko centra Prahy bylo nejen technickým, ale i symbolickým úspěchem. Ukázalo, že létání není výstřelek, ale schopnost – a že i české země mají důvod dívat se vzhůru. Noviny o tom psaly s nadšením, kroniky zaznamenaly každý detail a v paměti města se ten den zapsal jako něco víc než atrakce. Byl to začátek něčeho většího.

Následníci a rozvoj vzduchoplavby

Surcoufův let nebyl jen jednorázovou senzací – byl výstřelem startovní pistole. Po jeho vystoupení v roce 1891 začalo v českých zemích pomalu klíčit něco, co mělo během následujících dekád vyrůst ve skutečné aeronautické hnutí.

Vznikaly první vzduchoplavecké kluby, objevovali se nadšenci, kteří začínali konstruovat vlastní balónky, pozorovací platformy nebo alespoň modely inspirované zahraničními vynálezy. Mezi nimi byli budoucí konstruktéři, učitelé, vojáci, ale i dobrodruzi. Cílem už nebylo jen dostat se nahoru – ale zjistit, co všechno je možné.

Vzducholodě, horkovzdušné balóny a později i letadla se staly součástí každodenní imaginace moderního člověka. Let začal symbolizovat pokrok, svobodu a lidskou odvahu překonávat horizonty. Co dřív působilo jako iluze, se postupně stávalo dosažitelným.

Tak jako jinde ve světě, i u nás se obloha otevřela těm, kteří byli ochotni podstoupit riziko, přijmout neznámo – a vznést se. A to všechno začalo tichým syčením vodíku a odvahou jednoho muže na pražské výstavě.

Cena odvahy

První volný let balónem v Čechách nebyl jen atrakcí výstavy. Byl to okamžik, kdy se lidská fantazie spojila s technikou – a kdy se sen o vzduchu stal skutečností. Surcoufův vzlet nad Prahou nebyl jen o výšce, ale o pohledu – na svět, na budoucnost, na možnosti, které dosud zůstávaly zavřené.

V tom tichém stoupání balónu bylo všechno: odvaha, zvědavost, vědecké nadšení i touha překročit vlastní stín. Ten den se v českých zemích poprvé vážně začalo létat. A i když dnes na Surcoufa vzpomíná jen málokdo, jeho let byl jedním z těch, které posunuly svět dopředu – byť jen o pár metrů nad zem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz