Článek
Češi vynikají v mnoha oblastech. Mimo jiné v pití alkoholu a v pokrytectví. Oboje spolu úzce souvisí. Pivo, víno, tvrdý alkohol, ale také cigarety nebo nadužívání léků - to všechno je více méně, spíše více nežli méně, společensky přijatelné. Přestože se jedná o drogy, stejně jako například kokain, heroin nebo pervitin. Jenže alkohol, cigarety nebo léky nikdo nezakazuje. Cigarety sice mají omezenou propagaci a odpudivé obrázky na přebalu, ale jsou běžně vystavené v obchodech dětem na očích. Léky na uklidnění, spaní či cokoli jiného předepíše doktor, dost často bez řešení příčin obtíží. A alkohol? Ten je prostě všude.
V televizi v čase a u pořadu, kdy lze předpokládat, že se starší děti mohou dívat, běží rozjuchaná reklama na vodku, kterou provází populární zpěvák, mladí lidé tančí, jsou šťastní a vrcholem tohoto spotu je nevěsta házející kytici, která se při dopadu do rukou onoho zpěváka mění na lahev vodky. U toho jednoho napadne, jaké že berou drogy markeťáci, kteří přišli s touto kreativní ideou. No, bude to nejspíš agenturní klasika – řízlej koks a pár drahých panáků v nějakém cool baru. V další reklamě obchodní řetězec prezentuje slevovou akci – rum, víno, pivo, cokoli ve slevě, případně nabídka „kup dvě lahve a třetí dostaneš zdarma“. A to se vyplatí! Tak honem na nákup doplnit zásoby. Nesmíme také zapomenout chránit naše nebohé vinaře před ošklivou spotřební daní.
A nikomu to nepřipadá divné. Tak proč ten údiv nad tím, že se děti nejdřív vylily jak carští důstojníci a potom sjely bonbóny?
Češi jsou vůči alkoholu velmi tolerantní. Alkohol je běžnou součástí rodinných či přátelských setkání, na firemních večírcích teče proudem, k výletu patří orosená „plznička“. Když někdo odmítne panáka, je přemlouván a považován za suchara. Anebo rádoby vtipné skleničky na víno s nápisy jako „protože být mámou není pr…“ nebo „máma/táta mimo provoz“. Jasně, co má taky dělat máma jiného než problémy řešit skleničkou vína, že jo? To, co děti vidí doma, považují za normální. Pokud někdo pravidelně před dětmi konzumuje alkohol, kouří nebo užívá léky víc, než je nutné, nemůže se pak divit, že děti dělají to samé. Za všechno, co děti dělají, za to, jak se chovají, jaké získávají návyky a zlozvyky, neseme odpovědnost my dospělí. Měla jsem dvě kolegyně. Jedna pila tak, že už ráno přijížděla do kanceláře „nacamraná“ a měla problém trefit se do dveří. A přitom jezdila autem a v něm vozila dceru do školy. Druhá si pravidelně doma otevírala „sedmičku“. K práci, kterou nestihla přes den. Nebo k žehlení. Proč si proboha někdo otvírá lahev vína k žehlení, navíc, když má doma malé děti? Protože má za prvé problém a za druhé je to společensky přijatelné.
Alkohol je silně návyková droga, která má devastující účinky jak na lidský organismus, tak na mezilidské vztahy. Alkohol vede k silně agresivnímu jednání. Nabourává rodinné rozpočty. A přitom je zcela zbytný.
Pohoršovat se nad gumovými medvídky s HHC a jejich zákaz je čiré pokrytectví, pokud tolerujeme reklamy na alkohol a jeho prodej v běžné obchodní síti. Je pokrytectví nazývat někoho, kdo si občas dá jointa feťákem a pak za večer vypít deset piv. Je pokrytectví zavírat lidi na dlouhé roky do vězení za pěstování pár kytek marihuany, a přitom dovolit výrobcům alkoholu, aby nám každý den v televizi tvrdili, že jen s jejich drinkem bude svět zábavnější.
P.S.: Nejsem abstinent.