Článek
Že je na celém systému něco divného pozná i naprostý laik. Česká pošta je celostátní podnik zaměstnávající tisíce lidí, poskytující nepřeberné množství služeb a to ne zrovna málo placených, a přesto je rok co rok v červených číslech. Kdyby se do toho pravidelně nevkládal stát s otevřenou peněženkou, krach by přišel už dávno.
No jo, ale jak to, že jinde ve světe to funguje? A jak to, že soukromé doručovací společnosti vykazují miliardové obraty a zisky? Mám mezi zaměstnanci České pošty několik známých a všichni se shodují v jednom, že celá tato tragikomedie musí nutně vyústit v jediné, prodej celého podniku do soukromých rukou. No a aby to byl prodej co nejvýhodnější, nemůže přeci společnost vykazovat zisk.
Představme si, že podnikáte ve sféře, kde v podstatě není možné neuspět, protože konkurence není příliš silná. Máte silnou základnu zaměstnanců, kteří na vás spoléhají, miliardový majetek a přesto nevykazujete žádný zisk, nýbrž jste opakovaně ve ztrátě. Co byste jako podnikatel udělali jako první? Samozřejmě. Minimálně byste vyměnili komplet celé vedení podniku, povolali nezávislé auditory a snažili se nalézt příčinu neúspěchu.
No, nechci nikomu sahat do svědomí, ale pokud toto proběhlo tak špatně. Česká pošta pouze pod záminkou restrukturalizace zrušila desítky svých poboček, některé naprosto nelogicky a rozprodala jejich původní sídla za účelem zisku. Přesto se zázrak nekoná.
Prodat asi nejúspěšnější projekt, Balíkovnu, je vlastně jen taková zlatá tečka za smutným snažením. Proč přeci udržovat něco, co funguje a drží celý systém nad vodou, když to nepotřebuji. Z pohledu soukromníka samozřejmě holý nesmysl, z pohledu České pošty skvělý obchodní tah.
Čistě teoreticky se tedy lze domýšlet, že není úplně prioritou, aby tento podnik fungoval, ale aby se ho šlo co nejlépe zbavit a zaobalit jeho prodej těmi nejlepšími úmysly. Jsem docela zvědav, zda se z mého pohledu dlouhodobá strategie, stane realitou.