Článek
Česká hudební scéna si už spoustu let pluje na klidném obláčku komerční povrchnosti a sterility. To vše pod vedením hudebního průmyslu, který nemá v popisu práce, natož aby to bral jako poslání, přinášet lidem umění, nýbrž jen prostě a jednoduše vydělávat.
Leč, tvrzení, že potomci Smetanů, Dvořáků a Janáčků už u nás dávno vymřeli, rozhodně pravdou není. Avšak české renomé v Evropě či ve světě zachraňuje spíše menšinová scéna. Říká se jí také alternativní scéna.
Protože mám k menšinovým žánrům dosti blízko, nemohlo mi v žádném případě uniknout skvělé album dvou skvělých mužů, kteří patří mezi špičkové hudebníky a multiinstrumentalisty nejen v Evropě, ale i za velkou louží.
Radim Zenkl , Ondra Kozák - Eastern Grass
Chtělo by se mi napsat, že pana Radima Zenkla asi nemusím představovat, neboť je to celosvětově uznávaný hudebník a špičkový hráč na mandolínu, a rovněž je vynálezcem tzv. Zenkl stylu , kdy za pomocí sady trsátek umí hrát sólo a zároveň doprovod. Na jeho koncertech jsem to několikrát viděl a slyšel a věřte… Bylo to úchvatné.
Jenže doma není nikdo prorokem a tak pana Zenkla představit musím. Rodák z Opavy. V roce 1989 emigroval do USA, kde si získal obrovské jméno a je velkou osobností především v oblasti Bluegrassu. Je rovněž multiinstrumentalistou a ovládá i kytaru, klávesy a především nejrůznější druhy fléten, fujar a píšťal. Pravidelně se vrací do Česka, kde vytváří různé projekty a vystupuje s různými umělci. Např. Čechomor, Buty, Hradišťan, Vlasta Redl…
Druhým z pánů je Ondra Kozák. Rodák z Orlové. Rovněž přední multiinstrumentalista , pedagog a autor několika hudebních učebnic. Ovládá kytary akustické, elektrické, basové a je výborným houslistou.
Věřte, že všechny výše jmenované hudební nástroje jsou opravdu na albu slyšet. A nejen na albu. Navštívíte-li jejich koncert, uvidíte všechny ty mandolíny, kytary, housle , píšťaly, obrovskou slovenskou fujaru a další ať už tradiční, nebo exotické nástroje na vlastní oči.
Jak Radim, tak Ondra jsou skutečnými mistry. Jsou tak instrumentálně vybavení, že prostě nebudete ani věřit, že se to dá vůbec lidskými silami zahrát. Repertoár tvoří skladby napříč snad všemi žánry. Swingové, keltské, world music, lidové, bluegrassové… To vše až v neuvěřitelně propracovaných aranžích.
Nechci se zde pouštět do podrobného rozebírání jednotlivých skladeb alba. Nejsem recenzent, nemám hudební vzdělání a nemohu tudíž vařit jen z vody. Nechám tedy potencionálního posluchače , aby sám posoudil toto album.
Na mě osobně však album Eastern Grass udělalo obrovský dojem. Ještě úchvatnějším zážitkem je však jeho koncertní podoba. Naprosto strhující výkony obou muzikantů vás odnesou do úplně jiného světa. Do světa prosté, lidové krásy a zároveň do světa skutečného, hlubokého umění. Něco tak košatého, rozmanitého a přitom naprosto dokonale podaného jsem dlouho neslyšel.
Ano. Potomci těch českých hudebních géniů skutečně ještě nevymřeli. Jen je prostě musíme složitěji hledat. Jako malou kytičku zarostlou v plevelu.