Článek
České dráhy evidovaly v roce 2023 7646 železničních přejezdů, nyní nám tedy chtějí zrušit každý sedmý přejezd. A to už je pořádný počet. Některých obcí se rušení nedotkne vůbec, jiné budou postiženy tvrdě. Třeba jako v Raspenavě na Frýdlantsku, vleklé obci, kterou železniční trať protíná hned pětkrát nepočítaje mimoúrovňové křížení se silnicí. Celý proces zrušení přejezdu musí ovšem posvětit ještě silniční správní úřad. A městský úřad ve Frýdlantu dal souhlas se zrušením dvou ze tří navrhnutých přejezdů ve výše zmíněné Raspenavě. A Raspenava pochopitelně není jedinou takto postiženou obcí.
Lidem, kteří byli odtrženi nebo v brzké době budou odtrženi od centra obce, nastanou veliké problémy. Komunikace je přerušená, auta neprojedou, musí zvolit delší trasu. Stejně tak neprojedou ani zemědělci s těžkou technikou, po objízdné trase vyprodukují mnohem více spalin, znečišťují a ničí komunikace, mohou nastávat i kolizní dopravní situace.
Každý přejezd je nutné zabezpečit. Dříve to bývaly běžné dřevěné závory místně ovládané, později již dálkově ovládané mechanické závory a v poslední době plně automatizované přejezdové zabezpečovací zařízení světelné se závorami. Nyní se oficiálně přejezd zruší, České dráhy vypnou svá zabezpečení, autům se znemožní průjezd, jenže přejít bude možné i nadále. Kdo z nás by přece šel několik kilometrů na další zabezpečený přejezd? Nikdo. Každý si půjde tou nejkratší cestou, i kdyby měl překonat příkop nebo obejít plot. Takže chodci a cyklisti na trase zůstanou. Je nic nezastaví. Ale ten přechod už je zrušený a nemá žádné zabezpečení. A v tom je ta zrádnost. Kolikrát nemusí být vidět ani za roh, každý nemá tak dobrý sluch, aby slyšel přijíždějící vlak, ne každý je tak motoricky zdatný, aby trať překonal rychle a bezpečně. A na ně bude číhat smrtelné nebezpečí. A jak nám říká sborník Správy železnic, tak třeba jen za první čtvrtletí roku 2023 došlo na železnici k 36 střetnutí s chodci, z toho bylo 12 smrtelných.
A železničáři ve svém sborníku razí heslo „Nejbezpečnější přejezd je takový, který neexistuje!“ Normální člověk kroutí hlavou, jak to jako myslí. Ono jim totiž nejde o životy lidí, oni se jen normálně chtějí vyzout ze své odpovědnosti za zabezpečení přejezdu.
A také se zde dočteme že: „Přes všechna upozornění, bezpečnostní kampaně a poučení z autoškol, že vlak má větší kinetickou energii a nemá kam z kolejí „uhnout“ se nedaří snížit počty nehodových událostí na železničních přejezdech. A to i přes rekordní výši investic do zvýšení zabezpečení železničních přejezdů (v roce 2022 to bylo 2,77 mld. Kč). Nezbývá tedy jiná možnost pro zvýšení bezpečnosti železničního a silničního provozu než snižovat počty přejezdů, tedy místa potencionálního střetu silničního a železničního vozidla nebo chodců s vlakem.“
Takže auta, motorky a zemědělská technika se projedou o několik kilometrů delší trasou, zamoří území více spalinami a každý, kdo má nohy stejně bude přecházet. S kolem, s kočárkem, o holi. Prostě přeleze i výkop, přece nepůjde o pět kilometrů dál. A nyní ovšem mohou skončit pod koly vlaku i ti, kteří by nikdy neporušili žádné ze zabezpečení železnice. Zatímco dříve by stát nesl odpovědnost, kdyby vkročili do dráhy vlaku přes nefunkční výstražné zařízení, nyní tam budou chodit dál, ale dráhy si budou mnout ruce, ony za to nemohou, přejezd tam přeci není.
Řeči, že jde o zrychlení železniční dopravy, jsou jen samé lži. Jde o peníze. O peníze, které by bylo nutné vložit do modernizace všech zabezpečovacích systémů. A protože jde o nemalé investice pro České dráhy, potažmo stát, tak je lepší držet se výše zmíněného hesla: „Nejbezpečnější přejezd je takový, který neexistuje!“
Zdroj:
https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/regiony/raspenavsti-broji-proti-ruseni-prejezdu-do-centra-by-museli-po-hlavni-silnici-353870
https://www.spravazeleznic.cz/documents/50004227/163957290/Ru%C5%A1en%C3%AD+%C5%BEelezni%C4%8Dn%C3%ADch+p%C5%99ejezd%C5%AF.pdf/9f8018b3-7d13-48f8-9c94-882584c350a3