Článek
Během prvního semestru na pedagogické fakultě se jeden z vyučujících otázal studentů, kolik z nich skutečně směřuje do školství. Kolik jich je opravdu odhodláno učit. Přihlásila se zhruba polovina. Proč tedy šli na pedagogickou fakultu, když o kantořině neuvažují? Naprosto nepochopitelné. Učitelů je nedostatek, část se chystá do penze, jiní přesluhují a brzy také odejdou. Učí i ti, kteří nemají vůbec pedagogické vzdělání, podle toho to také často vypadá. Jedna věc je dané problematice rozumět a druhá je, umět ji vysvětlit. Sama si ještě pamatuji na různé hodiny, kdy jsme hltali na střední škole každé slovo učitele, který uměl vykládat látku záživnou formou, když posléze naběhli inženýři, kteří vyučovali výpočetní techniku. Jejich hodiny byly utrpením pro většinu třídy, která absolutně z výkladu nepochopila smysl a podstatu vysvětlovaného problému. Mluvili jinak, odříkali si své, jakoby vedli nějakou přednášku pro své kolegy a se zazvoněním odkráčeli. Propastný rozdíl mezi výkladem vystudovaného učitele a neučitele. V té době ovšem nebyla jiná možnost, jak tento předmět vyučovat. Byla to novinka a nikdo z vyučujících tuto aprobaci neměl.
Nyní je situace ještě mnohem horší. Školy se doslova hemží vyučujícími, kteří jsou stejní pedagogové asi jako školnice. Jenže jak to vypadá, zlepšení se nedá očekávat. Polovina ze studentů nastoupila na pedagogickou fakultu a o učitelství vlastně nemá zájem. Co s tím? Možná by fakulty měly po promoci požadovat záruku, že jejich student, kterému dali možnost vystudovat, bude třeba deset let opravdu pracovat ve školství. Uchazečů bylo hodně, oni zabrali místo jiným, kteří by do škol nastoupili rádi. Tak ať učí.
Je ovšem pravda, že porodnost prudce klesá a v loňském roce se narodilo něco málo přes 84 tisíc dětí. Je to nejméně v historii měření, ale tento trend nemusí být vůbec setrvalý, podle odborníků je to tím, že i v devadesátých letech se narodilo méně dětí, které se nyní stávají rodiči, a dá se očekávat opět nárůst porodnosti v dalších letech. Na druhou stranu je jasné, že je nutné zajistit kvalifikovanou výuku i menšímu množství žáků a studentů, nejde jen o doplnění stavů ale také o vhodnou náhradu vyučujících neučitelů.
Proč se do kantořiny vystudovaní učitelé nehrnou? Co je před učením odrazuje? Podle výsledků ankety odpovědělo 51,4 % respondentů, že důvodem jsou žáci, kteří nerespektují učitele, dalších 26,1 % tvrdí, že za problémem stojí malý plat začínajícího učitele. 7,1 % získala možnost, že jde o nechuť jednat s rodiči, a to obzvlášť nerespektující učitele a 6,3 % absence platového postupu nebo minimální platový postup. Další možnosti už mají zanedbatelná procenta.
Můj syn učit chce. Je z mé strany z kantorské rodiny, která svoji práci s dětmi milovala. Držím mu palce. Jen doufám, že jako muž bude mít přirozenou autoritu, že ho dnešní žáci nezadupou do země. Osobně z nich mám rozporuplný pocit, mám je denně na očích. Celé shluky žáků se kumulují před našimi domovními dveřmi, posedávají na obrubnících, pojídají nějaké pochoutky, které propagují youtubeři, které si nakoupili ve vietnamském obchůdku v našem domě, popíjejí, pokuřují, dohadují se nebo si nadávají. Jejich slovník je opravdu výživný. Pokud se takto chovají i ve škole, měla bych strach tam učit. Vrátím-li se o mnoho let zpět, projevit se takto na veřejnosti naše generace, a pokud by nás spatřil učitel, jistila by to nejméně trojka z chování. A nedej bože toto předvádět přímo ve škole. Ano, děti jsou jiné. Jsou svobodné, mají svá práva, za zády rodiče. Ano, chápu, že tyto děti, které se kumulují u našeho domu, nejsou zřejmě úplně běžným vzorkem. Nicméně to na věci nic nemění. Školy jistě navštěvují i děti klidné, tiché, zakřiknuté, plaché, které je třeba chránit právě před těmi s nabubřelým sebevědomím a se silnou partou v zádech.
Já doufám, že část studentů pedagogické fakulty na základě praxí přehodnotí své úmysly a do škol nastoupí. Že mladá kantorská krev dokáže zaujmout svým výkladem, že dokáže vzdělat jak ty děti tiché a klidné, ale i ty, které odpoledne tráví posedávajíc na obrubníku, pokuřujíc kusovky, popíjejíc energiťáky a ukusujíc jakési dubajské čokolády v kulise různých pokřiků a nadávek.
Zdroj:
https://pages.pedf.cuni.cz/nedostatekucitelu/
https://msmt.gov.cz/ministerstvo/novinar/podle-predikce-pedf-uk-hrozi-ceskemu-skolstvi-nedostatek