Článek
Každá škola je jiná, pochopitelně nemá stejnou úroveň a možná je to dáno i tím, že nejsou dané přesné výukové osnovy, podle kterých by bylo nutné se řídit a vyučovat. Dalším faktorem může být i složení pedagogického sboru. Někde se prostě sejde kolektiv odborníků a nadšenců, jinde to už pokulhává. Další co může odradit od spádové základní školy je vysoké procento dětí z nepřizpůsobivých rodin. Děti, které výuka moc nezajímá, je těžké je motivovat k lepším výsledkům, mohou výuku rušit, je třeba s nimi postupovat pomalejším tempem a ve třídě, kde převažují tito žáci, se nemusí dítě, které je nadané, snaživé a pilné cítit dobře. Navíc by potřebovalo rychlejší tempo výuky a poklidnou atmosféru. Rodiče může také silně odrazovat vysoká návštěvnost žáků v inkluzi. Tyto děti mají svá specifika, často bojují s různými mentálními problémy a potřebují naprosto individuální přístup, který jim má zajišťovat asistentka pedagoga. Ovšem pokud se ve třídě sejde více takto handicapovaných dětí, výuka probíhá trhaně, je narušovaná a děti, které by si zasloužily rychlé tempo výuky, se musí přizpůsobit i pomalým spolužákům.
Postupem doby si každá škola vytvoří určitou pověst a na základě ní potom rodiče touží umístit i své dítě. Není jim líto času, ani cestování, jsou ochotni prostě položit své rodičovské oběti a vozit děti přes půl města, jen aby mohly navštěvovat tu nejlépe hodnocenou školu. Jenže tyto školy nejsou nafukovací a všechny děti prostě nepoberou. Tudíž mají pochopitelně přednost děti spádové, bydlící v lokalitě školy. Ovšem, to bychom nebyli národem vynalézavých Čechů. Před lety se takto řešily koleje vysokoškoláků. Nijak tehdy drahé nebyly, oproti každodennímu dojíždění ze vzdálenějšího bydliště se vyplatily, ale zájem o ně překračoval nabídku volných kapacit. Tudíž se rozhodovalo o právu na kolej ne podle spádovosti, ale naopak podle vzdálenosti trvalého bydliště. Čím dál, tím větší šance získat kolej. A tak se studenti před nástupem na VŠ hlásili k trvalému pobytu ke vzdáleným příbuzným přes půl republiky. Nyní se hlásí dětičky naopak k pobytu co nejblíže škole. Že je ve skutečnosti budou rodiče vozit přes půl města? Jenže jak k tomu přijde dítě, které bydlí opravdu ihned naproti škole a díky tomuto podvodu jiných rodičů se do školy třeba nedostane a bude muset jezdit jinam? Vyhledávané školy v Praze 6 s tímto problémem už bojují. Nejen že kontrolují trvalý pobyt dítěte a jeho poslední změny za tři měsíce, nově budou také kontrolovat i trvalý pobyt rodičů, zdali se shoduje s adresou potomka. K obdobnému sítu se také odhodlala oblíbená základní škola na Lyčkově náměstí na Praze 8. Loni ještě přijala všechny uchazeče, navýšila počet tříd, ale letos tento krok už možný nebude. Některé školy se proti školní turistice ohradily opravdu striktně a již nyní probíhají první soudy. Ani demokracie a svobodná možnost volby základního vzdělávání školu prostě nenafoukne.
Zdroj:
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/zakladni-skola-zapis-spadova-turistika-problem-nedostatek-mist.A240314_093917_praha-zpravy_vich
https://www.prahain.cz/zivot-ve-meste/prestizni-zakladni-skola-celi-spadove-turistice-nastehoval-jsem-k-sobe-deset-rodin-smeje-se-strujce-podvodu-12451.html