Článek
90....... 75.......60……….55..…….…53…51............pa-de-sááááát 📷
Teď, když už máš na rychloměru padesát - m ů ž e š p r o s í m znova začít koukat na silnici a věnovat se provozu ?!
Za těch 6 vteřin možná přešel přes přechod chodec – a ty jsi ho ani neviděl, jelikož jsi si přizpůsoboval rychlost na rychlost jakože „bezpečnou“. Chudák chodec – ani neví, co mu hrozilo.
Jedeš už konečně předpisových padesát. Je obrovská škoda, že každý si myslí, že posledních 6 vteřin, co si místo na cestu koukal na rychloměr bylo taky „bezpečných“.
Jedeš předpisových 50-70-90–a každou chvíli koukáš na rychloměr, abys náhodou rychlost nepřekročil – ne každý má totiž tempomat. Jedeš předpisově – a kdyby někdo spočítal kolik času věnuješ kontrole rychloměru, asi by zjistil, že to jsou kilometry, které jsi projel naslepo.
Není problém, že jedeš nad limit. Problémem je mnohokrát limit a ta údajná bezpečná rychlost. Problém je taky, že řidiči místo bezpečné a plynulé jízdy musí mnohokrát jak Terminátor hledat kde všude může být schovaná značka, která mu něco přikazuje. Problém je taky v tom, že města a obce žijí z vybírání pokut za rychlost. Města a obce by vůbec netěšilo, kdyby řidiči jezdili předpisově – protože by ztratili bezpracné příjmy z vybraných pokut – a to je špatně.
Problém je, že nikdo nechce přijmout, že drtivá většina řidičů jede /možná/ rychleji právě proto, že dokonale sledují provoz. Doslova ten provoz čtou – a předvídají. Z takového řidiče si policie dělá dojnou krávu – a ten, co ročně najezdí 2 000 km je skvělý řidič – protože nejezdí rychle.
Byl bych rád, kdyby se tyto témata začaly otevírat častěji. Lidé na cestách umírají možná i proto, že se řeší problémy, které příčinami nehod nejsou. Je totiž choré až nemorální pokutovat řidiče který jel 7 km nad limit 600 korunami a toho, co jel 80! nad limit na sedmdesátce – toho pokutovat 5 000 koruna na.
Rychlost samotná skutečně problém není.
Problémem je hlavně stres, únava, a znova stres. Nic jiného.
Pokusme se to změnit.
Na důkaz toho, že mám pravdu, máte v autě kameru? Tak si přelepte rychloměr a jezděte tak, aby jste jeli BEZPEČNĚ. Pouze bezpečně – ne tak, jak Vám říká rychloměr. Budete překvapeni, že jako bezpečná vám přijde rychlost i 75 v obci, nebo 120 na okresce.
Nestačí jako důkaz. Tak fajn. Může li jet plně naložený kamion stejně rychle jako osobní vozidlo do limitu 80 - tedy 30/50/70 na 30/50/70, pak by i ty největší zástance maximální povolené rychlosti mohlo tohle přesvědčit, že něco je výrazně špatně.
snip