Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Není to o tom, být o 30 vteřin dřív na semaforu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Snip

PCR 100 okreska

Desítky až stovky aut, u kterých volím, jestli se zdržím. U každého jednoho z nich se bude čas dojezdu buď prodlužovat nebo je prostě předjedu.

Článek

Jaká je dostatečná časová rezerva na silnici, abych jel „bezpečně“?
A jaká je bezpečná jízda? Následující článek není pro majitele elektro vozů – protože ti se prospí u každého dobíjení. 😊

Rezerva je 30 minut na 50 km. Bohužel, bezpečná jízda je taková, abych byl v cíli co nejdříve.

Skutečně. Jen se na to, prosím, podívejte mýma očima. Pak možná pochopíte, proč se na vás „bezdůvodně“ řidič za vámi lepí – a vy ho pustíte. Možná pochopíte, že to vaše puštění přispěje ke zvýšení bezpečnosti taky – protože i vy uvolníte stres v řidičích ostatních.

Pouhý rozdíl v rychlosti 30 km způsobí na 50km trase rozdíl 17 minut. To je dle rychloměru vašich 70 a mých 100 na okresní silnici. Další minuty navíc je nutno přičíst čekání, ztrátám na semaforech a nepředvídatelným okolnostem. Třeba jízdou za traktorem, kde před vámi je kolona 8-15 aut. Všichni jedou defenzivně, „bezpečně“, mnozí unavení na smrt tím, že jsou jedenáctou hodinu za volantem – ale prý jedou „bezpečněji“ než ten, co si dal po obědě dvě desítky.

Na trase 800 km je tedy nutno počítat s rezervou 4,5 hodiny. S rezervou.

Dle navigace je Košice – Klatovy cca 9 hodin. S rezervou 13,5 hodiny.

Vždy mi říkáte, že se mi neoplatí to jedno auto riskantněji předjet, nebo na to šlápnout abych „to“ stihnul skrz oranžovou. Věřte, že vyplatí. Jen se na to podívejte očima řidiče jako já.


To není jedno auto, které potkáváte vy na vaší obvyklé cestě mezi vesnicemi. To jsou desítky až stovky aut, u kterých volím, jestli se zdržím. U každého jednoho z nich se bude čas dojezdu buď prodlužovat nebo je prostě předjedu. Někdy trochu odvážněji, někdy rychleji. Ano, získávám tu pověstnou minutu k dobru – ale získávám ji stokrát. A to stále jedu svých 98 dle rychloměru – takže stále malinko nad limit MPR.

Taky je rozdíl, jestli se za traktor dostanu jako první až třetí vozidlo v pořadí, nebo každé další. Je to rozdíl v tom, že snadněji předjedu 4 vozidla než sedm. Rekord mám asi 13 vozidel za kamionem v Německu. Rovinka zhruba 3 km – vidět bylo doopravdy dobře. Dejme tomu, že prý já jsem ten nebezpečný. Co je pak řidič vozidla 1, 2 a 3 a i dalších – kteří nedokázali předjet kamion jedoucí 60 v místě, kde jsem já tohle dokázal s kolonou 13 vozidel? Kdo z nás nepatří na silnici dle expertů, kteří tvoří zákony a dohlížejí nad bezpečností?


Je rozdíl, jestli se na dálnici řítím ke kamionu 140 nebo za vámi 110. Protože jedete-li 110, tak i ten kamion se dříve vecpe do levého před vás, než přede mně. Než oběhne 2 kamiony, jsou to někdy i 1-2 minuty. Místo 145 jedu 90!


Jet delší a dlouhé trasy za striktního dodržování pravidel je mnohokrát nebezpečnější jako mírné porušování předpisů. Tím mírným porušením je i jízda 60/100/150 dle rychloměru, tedy skutečně mírně nad zákonné limity. Ve výsledku ale do cíle cesty přijíždím unaven po 8 hodinách s mírným porušením pravidel, nebo po 14 hodinách za absolutního dodržování všeho.


Jde o bezpečí všech. Někdo potřebuje dojet pár km a nespěchá. Berte prosím ohled na jiné, ne každý to má k babičce na svátky 20 km, mnozí jezdí opravdu veliké trasy. Když nic jiného – zkuste na to myslet tak, že ten za vámi může být na cestě už hodně dlouho. Pusťte ho před sebe.


Když ne z prosté ohleduplnosti, tak myslete na to, že je možná skrytou hrozbou i pro vás.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz