Článek
Nový podvod. Na FB si najdu zajímavou a drahou položku od prodejce Brunhilda – třeba stříbrnou cihličku, mince, za 5 000,-korun. Odkomunikuju si prodej a koupím jako Branislav Hornak* s tím, že si sám si vybavím a zaplatím Zásilkovnu – prodejci pošlu kód. Můj parťák na bankovní účet Brunhildy odešle smluvenou sumu za zboží, zvýšenou o cca 86-119 korun. Prodejce Brunhilda obdrží 5 119 korun, co já snadno vysvětlím jako překlep, a ať si s tím nedělá starosti, na stovce nesejde. Brunhilda, o které mi musí být předem jasné, že netrpí nouzí, mi sbírku mincí odesílá, já jí následně vybírám z výdejního místa, kde neprokazuju totožnost. Brunhilda má peníze, tovar je pryč, nikdo nic nereklamuje, vše je v naprostém pořádku. Branislav Hornak dál nekomunikuje, není důvod, Brunhilda vidí, že zásilku si vyzvedl, je ráda, že vše proběhlo jako po másle.
Brunhilda už ale netuší, že pro tenhle obchod jsem měl vytvořené dva identické profily. Netuší, že přijatý tovar jsem si pečlivě zkontroloval a neví, že komunikaci jsem již zmazal z historie messengeru. Možná to i ví, ale nevěnuje tomu v tomhle stadiu pozornost. Komunikace je zmazaná, profil, který s ní komunikoval bude zrušen. Vyšší level – bude přejmenován a daný k volnému užívání někomu v Burundi. Pod identickým profilem BranisIav Homak!** následně vyvinu ještě nějakou aktivitu ve skupině, kde jsem podvod zrealizoval – a tečka. Třeba okomentuju panenku, poptám se na vozidlo, setřu jiného prodejce jen proto, aby byla aktivita. Za měsíc až tři se Brunhildě ozve banka odesílatele p.László Aladár Miazga. Spletl se prý a místo 1 190 korun za obědy do školy odeslal 5 119 korun, a navíc na jiný účet, než chtěl – a žádá je vrátit zpátky. V Brunhildě to sice hrkne, ale napíše mu, že od ní kupoval ty mince. Odpověď – JÁ JSEM ŽÁDNÉ MINCE OD NIKOHO NEKUPOVAL jí znepokojí, a pokusí se dohledat komunikaci. Najde-li ji, okamžitě zjistí, že majitel účtu László Aladár Miazga není ten Branislav, s kým si psala – ale budiž, v nejlepším případě má komunikaci. László to odmítne, žádá peníze, pohrozí právníkem i paragrafem…
László ví, že on žádné mince nekupoval, žádné mu ani nikdy doručeny nebyly. Nikdy a od nikoho. Brunhilda mu pošle co má – s tak dlouhým časovým odstupem je možné, že nedohledá nic. Pošle-li nějakou důkazní situaci, pan Miazga se dozví, co má v ruce. Dle toho se může rozhodnout, jak bude postupovat dál. Brunhilda dohledá profil se kterým si myslí, že komunikovala - – a ten jí sdělí, že od ní nikdy nic nekupoval – protože Brunhilda dohledá druhý, ne první profil. Brunhilda běží na policii, která jí po měsíci sdělí, že ona sama si s profilem, který ukázala, nikdy nepsala. Brunhilda se ještě chvilku cuká – ale zároveň zvažuje, jestli jí stojí za to běhat s nejistým výsledkem po polici a navíc, vysvětlovat finančákům svoje prodeje, o čem jí Miazga mezitím náležitě poučil. Taky jí poučil, že na ní bude podaná žaloba za neoprávněné obohacení a Brunhilda si uvědomí, že přišla nenávratně o 5 000 i tovar. Peníze vrátí, jelikož jí nestojí za ten čas prát se s takhle sofistikovaným podvodem.
Tenhle podvod už reálně funguje, narazil jsem na něj, když paní Colombo požadovala, aby za ní někdo vybavoval Zásilkovnu a posílal jí kódy. Proto a znova – platíte-li za jakýkoliv tovar, vždy uveďte alespoň základní popis a kód Zásilkovny.
Modifikace na BranisIav Homak je taky možná následovně. Obě jména teď vyhláskuju: B R A N I S L A V a druhé B R A N /malé L/ S /velké i/ A V. Nedohledatelné…. V případě pár podvodů podvodníkům nehrozí prakticky nic. O peníze nepřijdou, vždy mají koupenou věc, která plus mínus má tu samou hodnotu, co peníze. Má-li odesílatel pořádnou důkaznou situaci, tak mu prostě vrátí plnění a nějak se z toho vymotají. A když ne – i to je započteno v riziku, a počítají s tím, že chvilku budou běhat v teplácích. Jsou lidé, kteří podvody berou jako výdělečnou činnost a to, že si je odsedí, mají jako takou daň za luxus. Předejít se tomu dá velice snadno. Archivujte si veškerou písemnou komunikaci k inzerátům. U přijaté platby VŽDY žádejte do popisu, za co ta platba je, pro koho je a nejlépe i poslaný kód do Zásilkovny. Máte-li jakékoliv podezření o totožnosti požádejte protistranu třeba o foto dokladu totožnosti, který bude položený na displeji, kde má rozpracovanou platbu. Požádejte o potvrzující platbu - třeba jeden haléř na Váš účet. Požádejte o nafocení tovaru z jiného úhlu - a hlavně, nikdy tomu nedejte víc času jako jednotky minut - aby vám to neupravil v nějakém editoru.
Nikdy nikomu nesdělujte a nefoťte svoje kompletní doklady, vždy je zamalujte - foto na dokladu musí postačovat a mělo by korespondovat alespoň s jednou fotografií na profilu protistrany. Nikdy nikomu nefoťte bankokartu a nedávejte ji z dohledu. Mějte vždy přelepený CVV kód na zadní straně, potřebujete ho párkrát za rok. A nikdy nikomu nesdělujte žádný kód, který si k Vám přeposlal do mailu nebo do SMS.
Jedno z výborných ověření je taky, že si zjistíte odkud prodejce je, s tím, že je to super, máte tam sestřenku a ať se dohodnou, kdy pro tovar přijde osobně - cukne-li, začíná to smrdět.
Vynalézavost podvodníků je poměrně dobrá, ale dají se včas odhalit. A když už naletíte, dejte si tu námahu, i za jiné. Jděte na tu policii, učiňte oznámení o podvodu, když nic jiného, alespoň budou mít podchycený každý jeden případ, a jednou někdo tu účtenku vystaví :)
Ještě pár rad.
Zcela jisté podvody jsou: Nabídka práce, nebo čehokoliv a info do SZ. Podvod !
Prodá parfém, řetízek, nevhodný dárek - a nemá účtenku - FAKE nebo podvod.
Požaduje platbu pouze dobírkou, není možný osobní odběr - podvod !
Liší-li se číslo účtu a osoby se kterou komunikujete - obrovské varování !
Prodejce je ve skupině nebo na FB krátce, nemá přátele nebo jen pár jednotek, nemá svou fotografii ani historii - obrovské varování !
Nutí-li vás do věcí, které se vám nelíbí a nevíte proč - varování.
Uvědomte si prosím, že FB je snad největší zločinecká platforma na světě a je nutno k tomu i tak přistupovat. Nevěřte, a prověřujte si vše - protože pak vám už nevrátí nikdo nic. Na FB vám nikdo nedá vydělat v akcích ani v kryptu - to je podvod téměř vždy. Chcete-li investovat a nerozumíte tomu - tak si raději kupte něco hezkého, jděte osobně do své banky a poproste klientskou pracovnici o radu.
V bance !!! - ne na sítích :)
snip