Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Odměňujte řidiče za to, že jezdí předpisově. A bezpečně

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Snip

Ta možnost existuje, říká se jí potvrzení o provedeném úkonu, ale v praxi se nevyužívá a nepřihlíží se k ní.

Článek

Dokážete si představit, že celý rok na pracovišti jedete na 110 %, nic neporušíte, máte uklizeno, klienti jsou spokojeni, výsledky máte nadprůměrné. Koncem listopadu zapomenete zavřít zásuvku, zhasnout nebo zalít kytku - a máte po celoročních prémiích!
Fungujete dekádu – pak uděláte průšvih větší – třeba vám jako dozorci uteče vězeň z lůžka z nemocnice. Na nic není přihlíženo a letíte bez jakéhokoliv nároku. Stejně jako kdybyste byl v práci první den.
Fungujete dekádu – uděláte průšvih, u kterého někdo zemře – a přijdete jenom o prémie a kariérní postup. Myslíte, že je to nemožné? Děje se to velice často v zaměstnání jménem DOPRAVA.

Můžete jezdit posledních 5 let jako sám papež – dostanete z radaru stejnou pokutu jako ten, co pod daným radarem jezdí pravidelně nad limit a porušuje pravidla stejně jako vy. Můžete dokonce spáchat vůbec nic – a i tak ztrestají jako provozovatele vozidla vás.
Můžete 15 let nepít – a chytnou-li vás dostanete stejný flastr jako ten, co jezdí ožralý denně a taky ho chytli poprvé………
Můžete i 20 let jezdit jako ten nejdokonalejší řidič na světě – a dostanete stejný flastr jako ten, co to samé, co vy spáchá hned, jak poprvé sedne do auta.

Můj názor je, že tresty by měly být víc exaktní, měly by odzrkadlovat četnost ježdění – a řidiči by měli být i odměňováni. A každý jeden přestupek by měl být zaznamenaný i v kontextu dopravní situace! Aby se nestalo to, že někdo nezastaví na STOPce, ohrozí přijíždějící vozidlo a dostane 500 Kč, jiný nezastane na STOPce ve dvě ráno, neohrozí nikoho a dostane litr jen proto, že se policajt špatně vyspal. To samé rychlost. Je rozdíl jet o 11 km rychleji v zóně 30 v půl osmé ráno kolem školy a 11 navíc v noci po spojce.
Tresty exaktní – lepší slovo mě nenapadá – tedy tresty přesně dané metodickým pokynem i vzhledem k dopravní situaci a okolnostem spáchání. Dnešní praxe taková není, pokuty se ukládají na základě libovůle úředníka nebo policistů.
Četnost ježdění. Každá policejní kontrola řidiče by měla být zaznamenána. I to, s jakým výsledkem skončila. Třeba s výrokem – bez vad, řidič i vozidlo bylo zkontrolováno, vše v naprostém pořádku. Úplně jinak by pak vypadala případná sankce, kdy z 10 bezproblémových kontrol by řidič měl dvě pokuty. Dnes bohužel vidí všichni jen ty dvě pokuty. Tahle možnost přitom existuje, říká se jí potvrzení o provedeném úkonu – ale v praxi se nevyužívá a nepřihlíží se k ní.
A k odměnám. Proč by řidiči, s dnešní úrovní techniky nemohli sbírat i „plusové body“? Třeba, že projede jistou trasu zcela předpisově, tak dostane desetinu bodu k dobru. Technicky by to šlo, a to jak u vozidel, tak u provozovatelů a řidičů. Půl bodu k dobru za kontrolu bez vad by přimělo každého řidiče ještě dnes se zvednout ze židle a zkontrolovat si expiraci lékárničky a její kompletnost.
Dnes to jsou jenom a jenom sankce, které nic neřeší. Přestupce se snadno schová za provozovatele a jezdí jako ničím nepostižitelné prase. Ostatní chudáci platí dle toho, jak se který úředník vyspal, nebo jak moc je potřeba naplnit obecní kasu – a na bezpečnost se zcela kašle.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz