Hlavní obsah

Podvůdek, který dodnes nebyl nikde popsán. Nebo jak 1+1=kolik se rozhodnu.

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Snip

účtenka

Podstatný je princip podvodu, který nikdy nebyl nikým veřejně prezentován.

Článek

Po shlédnutí dalšího článku o servírce, co uzemnila Pražáka v Nitre jsem si řekl, že napíšu článek o podvůdku, který jste nikde nečetli a jestli Vás takhle někdo někdy podvedl, tak o tom nevíte.
Je to z prostředí gastra, z let lehce nad rok 2000.
Co mně přimělo to napsat?
Nejspíš frustrace. Frustrace i z toho, jak občas sporadicky čtu o primitivních podvodech a o tom, jak se v gastru kdysi kradlo – a mistrovské dílo, které jsem vymyslel – o tom až dodnes nikdo nikde nečetl. A to jak tohle, tak SAZKA, podvody s EANy, nebo jak s vysílačkou vybrat výherní automaty. Jako číšník jsem zažil věci – a nejenom já – tisíce číšníků v gastru zažilo věci takové, že jsou k neuvěření. Možná některé dám k pobavení – třeba, jak mi osobní řidič presidenta Šustera odevzdal v „klubu“ do zálohy doklady, služební průkaz, vstupku do paláce, spolu s klíčemi od vozidla a techničákem znějícím na dc.hc.scc + jméno a příjmení, protože chtěl trochu té něhy od přítomných děv – a neměl cash.
Druhý den jsem se jako King vozil městem na té osobní fabii tehdejšího prezidenta SR a dluh mi večer přišel uhradit už ani nevím kdo.
Otázka nezní, jestli vůbec tomuto někdo uvěří? To není to podstatné.
Podstatný je princip podvodu, který nikdy nebyl nikým veřejně prezentován.
Podvod to byl prostý a jelikož podvodům, podvůdcům, slabým místům v systémech a procesech se věnuju spoustu let dám k nahlédnutí i tenhle.
Jeho prapodstata byla v tom, že jsem dokázal bez jakéhokoliv zásahu zmanipulovat elektronickou registrační pokladnu tak, že mi dokázala na sumu 101+39 dát výsledek takový, jaký jsem se rozhodl. Klidně i 1 500,43,-Korun.
Člověk, který s registrační pokladnou nikdy nedělal si to dokáže představit těžko, profíci to možná i zkusí.
Dalo se to udělat pouze na jediné pokladně a to SHARP 520 – profi. Ta totiž umožňovala na tu dobu velikou novinku – ukládat si namarkované stoly a markovat na ně průběžně dál.
Pak stačilo udělat následující kroky. Na „stole“ č. třeba 500, co byl Váš osobní zaměstnanecký stůl si namarkovat co jste potřebovali. Ideálně třeba cigarety, pivo – prostě cokoliv, co šlo dál i v hospodě rychle prodat. Namarkovali jste si tedy cigarety, nebo 20 piv po 30 korunách. Následně jste „stůl“ uzavřeli bez tisku účtenky. Znova ho otevřeli, dali vytisknout mezisoučet – a skoro hotovo. Cigarety nebo ty piva jste tímto měly téměř uhrazené.
Na jakýkoliv jiný účet jste pak tenhle účet 500 mohli přenést tak, že jste stoly spojili a hned na to vytiskli účet. Připojený účet – zmiňované piva nebo cigarety se přičetl, ale pouze numericky. Položkově je nikdo neviděl a nešlo to nijako poznat. Možná to čte i někdo, kdo situaci zažil a doma řešil a počítal – a nikdy se nedopočítal, jak je možné, že 1+2 se rovná tři, když to tak není – a když se skutečně takový člověk i najde, tak bude vědět, co za tím bylo. Za roky praxe jsem asi třikrát setkal s reklamací, když si partička účet následně rozpočítala a výsledná suma neseděla. Jelikož ale na takový účet nikdy nešlo víc jako 20% navíc, šlo to hodit na – „já nevím, asi DPH“ a bylo to v cajku😊
Nad vydáním podobného článku uvažuju už pár let. Když čtu doznání hospodského jak naléval vodu do evianu, šidil na gramáži, kávě - ptám se sám sebe, proč neosloví podobný redaktor mně ? Protože nalít vodu do lahvinky od EVIANU – to dokáže i cvičený šimpanz. Ale tohle – tohle bylo mistrovské dílo a už je jenom na každém, jestli v tom spatří s/prostou krádež horalky v obchodě, nebo ocení i důmyslnost a důvtip 😊.
Tak jako tak – okrádání zákazníka to bylo. Jako tehdy všechno a všude. Je úplně jedno, jestli Vás číšník natáhnul podmírákem, vydal o desetikačku méně, nebo se s výdavkem už vůbec nevrátil – nebo jestli vám na účtenku něco dopsal rukou. Tu přidanou hodnotu – to „umění“ – to jsem tomu bez jakékoliv nadsázky dodal až já 😊.
Hrátky s touhle kasou šli vytunit i na stranu druhou – směrem k podniku. Stačilo získat manager key – broušení pilníčkem na cca dvě hodiny 😊 – a pak znát programování kasy. Na změnu ceny řízku ze 100 korun na korunu se přijít nedalo. Stejně jako se nedalo přijít na to, že někdo namarkoval 100 řízků po koruně, pak vytisknul uzavírku X – ne Z, cenu vrátil – a 10 kilo masa se tímto krátkým procesem v lednici už smálo na nového majitele 😊. Na X-kovou uzavírku nekoukal nikdo, podstatné bylo, aby seděla pořadová čísla uzavírky Z – a ta seděla. Včetně množství, gramáží a odevzdané hotovosti 😊

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz