Článek
Gary Mark Gilmore se narodil 4. prosince 1940 v Texasu. Jeho život byl poznamenán násilím, kriminalitou a neúspěchy. Ve 14 letech skončil po krádeži automobilu v polepšovně a jeho trestní rejstřík od té doby narůstal - krádeže, jízda bez řidičáku a pod vlivem alkoholu, ozbrojená loupež atd.
Odsouzen k smrti za vraždy
V roce 1976, krátce po propuštění z vězení, spáchal dvě vraždy. Nejprve zavraždil Bena Bushe, pracovníka benzínové stanice, a o den později Maxe Jensena, manažera motelu. Tyto činy provedl sedmnáct dní po opětovném zavedení trestu smrti.
Za dopadení si svým způsobem mohl sám. Když se totiž chtěl zbavit vražedné zbraně, postřelil se. Byl odsouzen k trestu smrti formou popravčí čety. Znamenalo to popravu zastřelením, kdy pět policistů vystřelilo kulku, ale jedna z nich byla slepá. Vězeň byl tedy zastřelen, ale nikdo z policistů nevěděl, zda měl ostrý nebo slepý náboj.
S jeho popravou nesouhlasili odpůrci trestu smrti a z Gilmora se stala celebrita. On sám o to ale nestál.
„Byl bych celkem rád, aby se na to vyprdli. Je to můj život a moje smrt. Soud rozhodl, že mám umřít, a já to přijímám,“ prohlásil tehdy Gilmore.
Že chtěl mít popravu rychle za sebou dokazuje i fakt, že když byla poprava poprvé odsunuta, pokusil se spáchat sebevraždu. Při dalším odsunutí pak držel protestní hladovku.
Nakonec se popravy dne 17. ledna 1977 dočkal a jeho poslední slova před popravou byla „Let's do it.“ Tato slova byla jednoduchým, ale rozhodným vyjádřením jeho přijetí nevyhnutelného osudu.
On this date December 15 in 1976, convicted murderer Gary Gilmore after receiving a new execution date of January 17, 1977. Gilmore was executed by firing squad on that date. Photo: AP. #OTD pic.twitter.com/CLaB6N4dBN
— Dr. Jeffrey Guterman (@JeffreyGuterman) December 16, 2021
Inspirace pro Nike
V roce 1988, více než deset let po Gilmorově popravě, se reklamní agent Dan Wieden z agentury Wieden+Kennedy inspiroval Gilmorovými posledními slovy při vytváření sloganu pro Nike.
Wieden pozměnil Gilmorovo „Let's do it“ na „Just Do It“. Tento slogan měl zachytit ducha rozhodnosti a odhodlání, který rezonoval s filozofií Nike a sportovním duchem obecně.
„Vzpomínám si, když jsem to četl, řekl jsem si, že je to úžasné. Ale nelíbilo se mi to ‚pojďme‘, a tak jsem to změnil, protože jinak bych mu musel přiznat zásluhu,“ uvedl Wieden v jednom z rozhovorů.
Slogan se stal jedním z nejúspěšnějších reklamních sloganů všech dob. Pomohl transformovat Nike z výrobce sportovní obuvi na globální ikonu sportovní kultury.
„Just do it“ dodnes motivuje lidi po celém světě k překonávání vlastních limitů a dosahování svých cílů, aniž by tušili, že inspirací byla slova vraha.
Zdroje: Wikipedia.org, Britannica, X, NPR