Hlavní obsah
Nakupování

Šla jsem do obchodu jen pro chleba. Z pokladny jsem ale odešla se slevou na celý měsíc

Foto: Freepik

Původně to měl být obyčejný den. Potřebovala jsem jen doplnit pár základních věcí – mléko, máslo a hlavně chleba. Takový ten rychlý nákup mezi prací a domem. Neměla jsem v plánu zůstávat v obchodě déle než pět minut.

Článek

Ale osud si to asi představoval jinak. Místo rutinního běhání mezi regály jsem narazila na věc, která mi doslova změnila způsob nakupování. A nejen na ten den – ale i na celý měsíc dopředu.

Byla jsem v Albertu. Zrovna doplňovali regály a na několika z nich visely nové cedulky. Nic zvláštního, říkáte si. Jenže tentokrát to nebyla klasická akce na pár produktů – šlo o něco úplně jiného. Malý stojan vedle pokladny, nenápadně umístěný, ukrýval letáčky s velkým červeným nápisem: „Získejte slevy až 20 % na celý nákup. Ihned.“ Zastavila jsem se. Přiznávám, chvíli jsem tomu vůbec nevěřila. Ale nakonec jsem se zeptala prodavačky, co to vlastně je. A v tu chvíli se mi otevřel úplně nový svět slev.

Ukázalo se, že se jedná o speciální slevový program, který Albert nabízí přes svou mobilní aplikaci. Není to žádná novinka, ale věřte nebo ne, spousta lidí o něm vůbec netuší, nebo ho nikdy nevyužila naplno. A já byla přesně jednou z nich. Považovala jsem slevové aplikace za zbytečnost. Ztrátu času. Ale když mi prodavačka s úsměvem řekla: „Stačí to naskenovat u pokladny a sleva je vaše,“ řekla jsem si – proč ne?

Stáhla jsem si aplikaci přímo v obchodě. Trvalo to pár minut. A pak přišlo to překvapení. V aplikaci jsem objevila kupony na desítky výrobků, které běžně kupuju. Máslo za 32 korun místo 45. Jogurty za 7,90. Pečivo, sýry, těstoviny – všechno za ceny, které by jinak člověk musel hledat jen v akčních letácích. A tady? Všechno na jednom místě. Když jsem šla k pokladně, ani jsem nevěřila, kolik toho mám v košíku. Ale ještě víc jsem nevěřila, když mi pokladní oznámila celkovou cenu. Sleva přes 160 korun. Jen díky pár klikům v mobilu.

A tady to nekončilo. Aplikace vám totiž po každém nákupu připíše body. Ty pak můžete směnit za další slevy, dárky nebo dokonce dárkové karty. Měla jsem pocit, jako bych objevila skrytý poklad, o kterém se moc nemluví. Přitom je všem na očích.

Začala jsem se zajímat víc. Albert samozřejmě není jediný obchod, který má věrnostní systém. Lidl má Lidl Plus, kde dostanete slevové kupony každý týden, a navíc i přehled účtenek, soutěže a výhody. Penny nabízí věrnostní kartu s vlastními kupony a body, které sbíráte za nákupy. A Kaufland zase boduje se svou aplikací Kaufland Card, kde se vám každým nákupem otevírají nové slevy a akce. A to nemluvím o Tesco Clubcard, která funguje už roky a dává vám personalizované slevy přímo podle toho, co kupujete.

Ale zpět k tomu, co se stalo dál. Za celý měsíc jsem díky těmto slevám ušetřila přes 800 korun. A to jsem nijak zásadně nezměnila nákupní chování. Nekupovala jsem věci, které nepotřebuju, jen jsem využila slevy na ty, které bych koupila tak jako tak. Najednou jsem měla v rozpočtu prostor. Na kávu s kamarádkou, na lepší kosmetiku, na dětské boty, které zrovna vyšly o stovku dráž než obvykle. Ale já si je mohla dovolit. Jen proto, že jsem se zeptala u pokladny, co je to za letáček.

Co mě překvapilo nejvíc? Že tolik lidí okolo mě o těchto možnostech neví. Nebo vědí, ale mají pocit, že „je to otrava“. Přitom právě v době, kdy ceny rostou, energie se šplhají do výšin a každá koruna se počítá, je chytré nakupování jednou z mála cest, jak si udržet životní standard bez zbytečného odříkání.

Začala jsem o tom mluvit s ostatními. A víte co? Teď mám kamarádku, která díky slevovým aplikacím zvládla celý rodinný nákup za polovinu. A sousedku, která díky věrnostní kartě sbírá body na kuchyňské vybavení. A bratra, který si v Lidlu s kuponem pořídil oblíbenou kávu za cenu, kterou neviděl ani před třemi lety.

Dnes už chodím do obchodu připravená. Mám v mobilu aplikace, kontroluju kupony, sbírám body. A když někdo vedle mě u pokladny zírá na účtenku s výrazem bezmoci, mám chuť mu říct: „Zeptej se. Jen se zeptej.“ Protože někdy právě ta jedna otázka změní všechno.

A tak se stalo, že z jednoho obyčejného nákupu chleba vznikla cesta k tomu, jak ušetřit každý měsíc stovky korun. Bez šetření na kvalitě, bez drastických změn, jen díky troše informací. Až půjdete příště do obchodu, rozhlédněte se kolem. Sledujte cedulky, letáčky, nebo se prostě zeptejte. Protože sleva na celý měsíc může čekat přesně tam, kde to vůbec nečekáte – u pokladny, když jdete jen pro chleba.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz