Hlavní obsah
Sport

Jak fotbalová data mění chování týmů na přestupovém trhu?

Foto: SportMania

Datové analýzy mění fotbalový svět

Fotbalové kluby napříč celým světem využívají datové analytiky. Hodnotí výkony svých hráčů, ale také data využívá při skautingu nových akvizic. Prezentace samotného hráče je jedna věc. Ale dokazuje to svými výkony na hřišti?

Článek

Fotbal již dávno není jen sportem, ve kterém si jde 22 nadšenců zahrát fotbal, ukázat své dovednosti a nastřílet soupeři, co nejvíc branek. Jakmile se fotbal stal soutěžní záležitostí, obchodem a soubojem o prestiž, začal se mnohem více řešit konečný výsledek, než samotný předvedený výkon. Trenéři dnes již v těch nejnižších soutěžích nastavují svým svěřencům nejrůznější taktiky. Někdo má raději taktiku „dostat alespoň o gól méně, než soupeř“, jiní zase preferují „dát alespoň o gól více, než soupeř“. Někdo chce bavit diváky ofenzivní hrou a někdo jde čistě po výsledku a pokud gól nedostaneš, tak zkrátka a jednoduše nemůžeš prohrát.

Jak ale najít správného hráče pro styl, který trenér preferuje? Jak má trenér vybrat ideální posilu během přestupového období? Dříve stačilo, aby se hráči povedl jediný zápas, před zraky těch správných lidí a zájem o něj byl na světě. Postupně do hry vstoupili sportovní agenti, kteří „své“ hráče nabízeli různým klubům, ti se na něj nějaké období zaměřili a následně se rozhodli, zda transfer uskuteční nebo nikoli. Tlak se však postupně zvyšoval, stejně tak i fotbalový trh a bylo čím dál obtížnější udělat správné rozhodnutí.

Do hry tedy vstoupila datová analýza. Nejprve z toho těžily kluby, které si samy najímaly odborníky, kteří věděly, jak typologicky vybaveného hráče mají hledat. Jelikož šlo ve fotbale o novinku, tak tito „průkopníci“ získali značnou výhodu. Typickou ukázkou je například Slavia v české lize. Trenér Trpišovský byl známý tím, že má jasně danou vizi hry, strategie a taktiky a podle toho si vybírá hráče do svého klubu. Samozřejmě se přizpůsoboval prostředí, protože jiné nároky máte ve Viktorce Žižkov, jiné v Liberci a jiné v pražské Slavii. Vždyť několik hráčů šlo za trenérem Trpišovským právě z těchto klubů, kde dříve působil.

V rámci rozvoje moderní technologie však tato data začala být čím dál více dostupnější. Vznikly specializované firmy a soubor dat je nyní nepředstavitelně obsáhlý. Kluby si tedy najímají externí firmy, aby jim analýzu nejen výkonů, ale i potenciálu a typologie jednotlivých hráčů zpracovali takřka na míru. Data vám nyní o hráči sdělí informace o počtu naběhaným kilometrů za zápas, o počtu sprintů, a nejvyšší rychlosti, síly střely, ale také o poziční hře hráče, zda hraje více do útoku nebo hru zpomaluje přihrávkami do stran či dokonce zpět na obránce apod.

V dnešní době již marketing hráče nemá zdaleka takovou sílu, jako dříve. Najdeme příklad? Rozhodně ano a hned velice kontroverzní. Cristiano Ronaldo je bezesporu jedna z největších fotbalových ikon. I ve svých 37 letech má stovky milionů fanoušků, dává góly, nad kterými každý fotbalový fanoušek jen žasne. Má to ale jedno velké ALE. Ikona Manchesteru United pod příchodem nového, ambiciózního a hlavně moderního trenéra Ten Haga, sedí na střídačce. Významnou roli v tom hraje právě jeho vliv na celý tým a jeho čísla uvedená z datových analytik. Ronaldo byl nejhorší v celé Premier League v defenzivní činnosti. Často byl mimo pozic, nedostával obranu soupeře pod tlak a v moderním pojetí hry Ten Haga do systému nezapadal. Rozhodl se pro přestup. Několik předních klubů jej však odmítlo. A důvody? Ty hlavní byly dva. Vysoké platové požadavky a právě jeho výstupní data z analýz. Spousta trenérů vetovala návrh vedení o jeho příchodu, protože jim zkrátka nesedí do herního stylu.

Závěrem bych tedy chtěl poukázat na to, že v současné době si svojí image můžete vytvořit jakou chcete, ale pokud se budou aktéři na přestupovém trhu zaobírat čistě sportovní stránkou, tak data neobjedete. V dnešní době jsou znovu nejdůležitější výkony hráčů. Jak by dopadl před pár lety takový Beckham, Neymar nebo další přestupové "bomby"?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám