Hlavní obsah
Politika

Motoristé sobě si to dali rovnou na billboard: „Dost cinknutých průzkumů!“

Foto: Štefan Gabčo

Jeden by si mohl myslet.

Článek

Cinknutý orchestr STEM? Opět ladí podle notiček

Tak jsme se dočkali – (jeden by si mohl myslet) STEM zase po týdnu otočil jako větrník na Vysočině. Preference se mění rychlostí Formule 1… jen ne u těch, kteří mají kauz víc než strýček Skrblík mincí ve sklepě. Spolu, STAN a Piráti? Inu, jejich kauzy prý voliče neodrazují – protože když lžeš při každé debatě, stane se to zjevně folklorem a tradicí.

Ale kdo padá dolů? Světe div se, ti, u kterých byste čekali spíš stabilitu. ANO, Motoristé sobě, Stačilo – tedy partičky, co momentálně žádnou čerstvou aféru netahají za sebou jako smradlavý pytel brambor. Ale ejhle, jejich preference mají podle STEM tendenci mizet rychleji než kvalitní houska v českém obchodě po osmé hodině ranní.

Nabízí se otázka: opravdu se voliči z kolektivní radosti vrhají do náruče těch, kdo už je roky chlácholí pohádkou „už naposledy jsme kecali“? Nebo někdo prostě v tabulkách zase šoupl desetinnou čárku na špatné místo?

Samozřejmě, až přijdou skutečné volby, rozdíly oproti průzkumům budou opět monstrózní, pozoruhodné a především—zcela nečekané. A dočkáme se i klasické písničky agentur: „no víte, ony ty nálady společnosti jsou tak těkavé, prostě to nešlo předpovědět.“ Jo, stejně jako nebylo „předpověditelné“, že kapříci v jezírku volebního modelu plavou podle toho, kdo jim víc sype.

Motoristé sobě si to dali rovnou na billboard: „Dost cinknutých průzkumů!“ A mají pravdu. To totiž není průzkum, to je orchestr. A STEM, spolu s pár dalšími agenturami, hraje vždy přesně to, co se hodí do doby – a noty se přepisují častěji než životopis kandidátů na ministerské křeslo.

Takže až příště zase uvidíte graf plný šipek dolů a nahoru, berte to s humorem. Je to vlastně taková česká telenovela předvolebního cirkusu. Pointa už je totiž dávno jasná: překvápko přijde až u uren. A agentury si zase budou domlouvat tiskovku, aby nám vysvětlily, že kouzelná koule se holt „nějak špatně rozsvítila“.

Ale vraťme se na začátek článku

Je to jak déjà vu. Agentura STEM zveřejní nový volební model a preference se mění rychleji než počasí v Beskydech. Zatímco strany, které se topí v kauzách a lžou v debatách s elegancí starého barda, zůstávají stabilní jako betonový blok, dolů míří překvapivě ti, kdo momentálně žádné aféry neřeší. ANO, Motoristé sobě či Stačilo – všechno najednou padá, i když zrovna nemá důvod.

Člověk by skoro nabyl dojmu, že voliči kolektivně propadli nostalgii a řekli si: „Podpořme raději ty, co nám už tolikrát lhali, vždyť aspoň víme, co od nich čekat.“ Anebo je to prostě jen kouzelná práce s tabulkami, kde se desetinné čárky posouvají tak, aby se vlk agenturní nažral a koza vládní zůstala celá?

A protože jsme už poučení z minulých voleb, pointu známe: skutečné výsledky budou jinde. Tradičně. Agentury pak seřadí obligátní omluvný playlist: nálady společnosti jsou vrtkavé, rozhodování voličů nepředvídatelné, a že to tak nikdo přece nemohl tušit! Jen takový drobný detail – že se to záhadně děje pořád stejným směrem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz