Článek
Ne všechny projekty se musí podařit. Scenáristka a režisérka Eva Toulová má však na svědomí jeden karambol za druhým. Jinak tomu není ani u samozvané komedie Jak se moří revizoři, kterou v roce 2018 odvážně vyslala na pouť napříč kiny.
Příběh se točí kolem „typické“ české živořící rodiny s četnými problémy. Otec Jan (Petr Batěk) se živí jako revizor a začíná zjišťovat, že ho aktuální způsob (ne)žití dostatečně nenaplňuje.
Jeho manželka Klára (Dana Morávková) se namísto láskyplných chvil raději věnuje slevám a soutěžím. A děti? Syn Marko (Ladislav Ondřej) se dal na dráhu profesionálního flákače, zatímco dcera Karin (Michaela Tomešová) se stará jen o svůj zevnějšek a s kolika kluky se vyspí.
Rádoby komedie o revizorovi ve středním věku působí jako přehlídka všemožných (nejen) technických chyb. Vrcholem všeho se stává naprostý amaterismus. Ten během sledování divákem ostře a bolestivě projede jako tramvajové zacinkání přímo u ucha. Přitom ono cinkání je mnohonásobně stravitelnější.
Kamera se prakticky celou dobu podivně třese a podezřívám tvůrce z natáčení na mobilní telefon. Tomu by odpovídal i zvuk, jenž v některých scénách nezní vůbec kvalitně. Hercům navíc v mnoha případech nelze ani dostatečně rozumět a odráží se ozvěna.
Pomalé tempo společně s neustálým sledem zbytečných scén a primitivních dialogů vytvářejí z 80minutové stopáže nekonečné utrpení. Scénář nefunguje a snímek křičí absolutní bezradností. Děj kráčí odnikud nikam bez pointy, anebo alespoň logického vývoje postav. Tvůrci si pořádně neohlídali ani návaznost. Nejednou dojde k situaci, kdy na sebe záběry nepasují nebo se hlavnímu hrdinovi libovolně mění délka účesu.
Herectví snad ani nelze popsat, neboť všichni přítomní odvádí křečovité výkony bez projevení jakékoliv snahy. Veškeré pokusy o vtip přebíjí pocity trapnosti a bizarnosti. Ostatně takové dojmy čiší i z filmu jako celku.
Spíše než coby komedie funguje snímek Evy Toulové jako směska product placementu. Smutné je, že i komerční sdělení dokáží za několik vteřin pobavit mnohonásobně víc než tento počin alá pokus o špatný vtip.
CELKOVÉ HODNOCENÍ: 1/10
Autorem recenze je filmový kritik Lukáš Vaněček