Článek
Jejich díla známe téměř všichni. Někdy nás spojí, jindy rozdělí. Řeč je o designérech a graficích. Jak zazní v jedné z epizod – „každý si myslí, že může být designérem“. Je to skutečně tak? Kde je hranice mezi stylovým logem s nápadem a naprostým brakem? I tím se zabývá seriál Identita, jímž diváky provádí známý designér Aleš Najbrt.
Ač se to nezdá, tak právě jejich práce nás obklopuje prakticky všude: od státních symbolů přes bankovky, obaly od výrobků až po orientační cedule v metru či knihy nebo tetování.
V sedmidílném dokumentu se každá epizoda tematicky vydává jiným směrem. Není proto potřeba obav z návaznosti, pokud začnete například třetím dílem o státu a propagandě. Za zhlédnutí ovšem stojí všechny části, jež pospolu nabídnou vícestranný obraz tohoto uměleckého odvětví.
Kromě Najbrta o úskalích i úspěších tuzemské tvorby v koláži rozhovorů hovoří například Veronika Rút Fullerová, Tomáš Machek, Petr Babák, Zuzana Lednická a mnozí další zástupci mladší i starší generace českých i zahraničních designérů.
Zde je potřeba zmínit vizuální a střihovou složku celého cyklu. Rychlé přechody a grafické pojetí celému projektu dodávají přesně mířenou atmosféru uměleckosti, na niž je radost koukat.
Díky nejrůznějším vysvětlovacím pasážím, názorným ukázkám i krátkým medailonkům významných osobností se ve světě grafiky neztratí ani laický divák. Naopak se jeho vnímání vizuálního smogu ve městech, ale i promyšlených a přesto minimalistických konceptů značně rozšíří. Scénář i jednotlivé výpovědi respondentů nabízí odborné, ale stejně tak lehce pochopitelné informace pro každého.
Vzhledem k formátu a délce jednotlivých epizod se celá série nese v obrovské hutnosti informací, jež chce předat, ale zároveň určitou zkratkovitostí. Během čtyřicetiminutové stopáže není v silách tvůrců se dostatečně zabývat všemi podkategoriemi vytváření grafiky. V důsledku toho se Identita stává jakýmsi povrchovým průřezem napříč všemi kategoriemi.
Ať už patříte mezi vyznavače nápaditých grafik, nebo naopak vám design nic neříká, tento seriál má co říci každému.
Kromě televizního cyklu Identita vznikla současně i stejnojmenná rozsáhlá výstava, monografie a celovečerní film.
CELKOVÉ HODNOCENÍ: 9/10
Autorem recenze je filmový kritik Lukáš Vaněček