Článek
Český novinář, režisér a především známý cestovatel Dan Přibáň neustále překvapuje překonáváním technických možností starých automobilů a kuriózními expedicemi, na něž se vydává. Výsledkem se stal road movie s pořádnou dávkou humoru a životního nadhledu.
Po překonání asijské Hedvábné stezky nebo zdolání Afriky se v roce 2014 rozhodla parta nadšenců kolem Dana Přibáně pro další bláznivý kousek. Projet se dvěma trabanty, jedním polským fiátkem zvaným maluch a motorčičkou Jawa 250 z 50. let náročnou cestu čítající přes 21 tisíc kilometrů napříč Jižní Amerikou.
Aby se někdo vydal na obdobnou výpravu, musí splňovat dvě podmínky: být zapálený pro věc jak svíčka v motoru a umět si poradit s každou nenadálou výzvou. A že je takových překážek jízda v archaických vozech plná, ukazuje cestopisný deník nadmíru dobře.
Pokud někdo očekává nálož faktů a zajímavostí o té či oné zemi, tvrdě narazí jak zadní světlo žlutého trabantu do sloupu v prvních minutách. Tvůrci sice sem tam něco nadhodí, ale primárně se soustředí na čtyři měsíce trvající cestu a nejrůznější příhody, jež skupinu osmi dobrodruhů potkaly.
A právě sledování dramatických situací, kdy se kola neustále boří do písku, plačící motor bojuje o každý metr v jízdě do kopce anebo nápravu vyhozeného ramena vlivem alkoholu, vytváří zábavnou podívanou. Tu doplňují a vyvažují vtipné komentáře zúčastněných a záběry na krajinu či zapadlé kouty světa.
Snahu o profesionální výstup umocňují zmíněné snímání přírody či přejezdů a práce se střihem. Do 94minutové stopáže se podařilo vměstnat více než 480 hodin natočeného materiálu kompaktní formou. Přesto se nedá bránit pocitu, že by si výprava zasloužila mnohem větší prostor.
U dokumentů vše stojí a padá na sympatiích se sledovanými aktéry. V tomto případě se sešla parta různorodých, originálních a zábavných světoběžníků s patřičnou dávkou houževnatosti. Divákovi nezbývá než obdivovat, jak zvládnou uprostřed ničeho s nadhledem vyřešit kdejaký technický zádrhel, a fandit karavaně na cestě křížem krážem.
Autorem recenze je filmový kritik Lukáš Vaněček