Článek
Polský režisér Janusz Majewski spadá do škatulky všestranných umělců. Nejprve napsal knihu, následné ji zpracoval do scénáře k filmu, který nakonec i zrežíroval. Dobová detektivka situovaná na začátek druhé světové války obsahuje milostné trojúhelníky, málo rozpracované postavy a chaotické vyprávění.
Židovka Aneta (Maria Dębska) nachází úkryt u bývalého vysokoškolského profesora a právníka (Artur Żmijewski). Ten dívce propůjčí identitu své uprchlé manželky. Ve snaze zakrýt ilegální činnost, začne se přátelit s důstojníkem SS (Aleksandar Milićević). Věci se začnou komplikovat, když někdo Anetu zavraždí a kriminální rada začíná rozplétat milostný uzlík plný tajemství.
Na první pohled poměrně originální a dobře natočený počin, jenž obsahuje takřka vše, co od příběhu z druhé světové války očekáváte. Zasadit do něj narativ vyšetřování vraždy jej odlišuje od zbytku podobně laděných snímků. Kromě židovské nebo nacistické problematiky však ukazuje další témata jako například zakázanou lásku, skrytou homosexualitu či zneužívání. To ve výsledku vede ke zbytečnému překombinování.
Nadměrná složitost zpočátku doprovází i střih, potažmo nelineární vyprávění plné časových skoků a nahodilé přepínání mezi jazyky. Detektivní zápletka po většinu stopáže funguje a dokáže udržet diváka v napětí a očekávání. A to i po vrahově odhalení v závěrečné části.
I přes délku atakující dvě hodiny má příběh problém s hutnou dávkou zkratkovitosti, nedostatečně vykreslenými postavami a jejich motivy. Vývoj vyšetřování by si zasloužil více prostoru namísto mistrovské dedukce detektiva. Řada scén vyznívá zcela zbytečně, nelogicky a zabírají tím prostor pro přidání větší komplexity.
Režisér Majewski zvládl válečnou atmosféru okupované Varšavy dostatečně vizuálně znázornit. Kostýmy i prostředí v doplnění s vybranými lokacemi a interiéry jen umocňuje ducha doby. A to i přes tíhnutí spíše k televizní formě zpracování.
Černý mercedes rozhodně není bezchybný a najde se hned několik výtek k jeho kvalitám a zpracování. I přesto dokáže s mnohokrát viděnými a ohranými válečnými stereotypy pracovat tak, že diváka zabaví. K tomu mu dopomáhají herecké výkony a zápletka s vyšetřováním a postupným odhalováním.
CELKOVÉ HODNOCENÍ: 6/10
Autorem recenze je filmový kritik Lukáš Vaněček