Astronomové zmapovali masivní explozi, která ukazuje, jak galaxie „znečišťují“ vesmír

Foto: Svet2000 / Pixabay / Ilustrační foto

Každý den dýcháme plynný kyslík a dusík v naší atmosféře, ale věděli jste, že tyto plyny také plují vesmírem, kolem a mezi galaxiemi?

Astronomové vytvořili první mapu s vysokým rozlišením masivní exploze v blízké galaxii NGC 4383, která poskytuje důležité vodítko k tomu, jak je prostor mezi galaxiemi znečištěn chemickými prvky. Objev byl zveřejněn v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

K výronům plynu z galaxií dochází, když supernovy, při explozivní smrti hvězd, vyvrhují směs plynu a těžkých prvků, jako je kyslík, síra a dokonce i nikl. Kromě „znečišťování“ prostoru těžkými prvky hrají tyto výlevy také klíčovou roli při formování nových hvězd v galaxiích jako celku.

Pozorování výronů z galaxií je těžké, protože plyn je mnohokrát slabší než světlo ze samotné galaxie. V důsledku toho jsme pozorovali odlivy pouze v hrstce galaxií v blízkém vesmíru.

Tým mezinárodních výzkumníků studoval galaxii NGC 4383 v nedaleké kupě Virgo a odhalil tak velký výtok plynu, že by světlu trvalo 20 000 let, než by se dostalo z jedné strany na druhou.

Tento únik plynu je výsledkem extrémně silných hvězdných explozí v centrálních oblastech galaxie, které mohou vyvrhnout obrovské množství vodíku a těžších prvků. Hmotnost vyvrženého plynu odpovídá více než 50 milionům Sluncí.

Vyvržený plyn je poměrně bohatý na těžké prvky, což nám dává jedinečný pohled na složitý proces míšení vodíku a kovů ve vytékajícím plynu.

Foto: Svet2000 / ESO /A. Watts a kol / Tiskový zdroj

GALAXIE NGC 4383 SE PODIVNĚ VYVÍJÍ. PLYN PROUDÍ Z JEHO JÁDRA RYCHLOSTÍ PŘES 200 KM/S. TATO ZÁHADNÁ PLYNOVÁ ERUPCE MÁ JEDINEČNOU PŘÍČINU: VZNIK HVĚZD.

„V tomto konkrétním případě jsme detekovali kyslík, dusík, síru a mnoho dalších chemických prvků.“

Výtok plynu je zásadní pro regulaci toho, jak rychle a jak dlouho mohou galaxie tvořit hvězdy. Plyn vyvržený těmito explozemi znečišťuje prostor mezi hvězdami v galaxii a dokonce i mezi galaxiemi a může se navždy vznášet v mezigalaktickém prostředí.

Těžištěm výzkumu byla spirální galaxie NGC 4383, zvláštní objekt tvořící ve svém středu mnoho hvězd. Tušili jsme, že se děje něco víc, možná dokonce přítomnost odlivu.

Průzkum použil integrální spektrograf MUSE na dalekohledu Very Large Telescope Evropské jižní observatoře, který se nachází v severním Chile.

Mapa s vysokým rozlišením byla vytvořena s daty z průzkumu MAUVE, který společně vedli výzkumníci ICRAR, profesori Barbara Catinella a Luca Cortese, kteří byli také spoluautory studie. „Navrhli jsme MAUVE, abychom prozkoumali, jak fyzikální procesy, jako je výtok plynu, pomáhají zastavit tvorbu hvězd v galaxiích,“ řekl profesor Catinella.

„NGC 4383 byla naším prvním cílem, protože jsme měli podezření, že se děje něco velmi zajímavého, ale data předčila všechna naše očekávání.

„Doufáme, že v budoucnu pozorování MAUVE odhalí důležitost odtoků plynu v místním vesmíru s nádhernými detaily.“

-jon-

- - - - -

Článek byl upraven z tiskové zprávy ICRAR, vědecká studie byla publikovaná v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.