Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Mají vaše děti dobré učitele a učitelky?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: "Mosborne01"/ Wikimedia Commons CC-BY-SA-3.0 / https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ashs-teacher-and-students.jpg

Učitelka a její studenti

Blíží se začátek školního roku, některé děti a dospívající poznají nové učitele a učitelky. Jak lze poznat, jestli zrovna váš učitel je skutečně dobrý učitel?

Článek

Podle mě je to docela jednoduché - kvalitní učitel se neustále vzdělává, umí učivo předat a komunikuje nenásilně. Ale aby nebyl text jen subjektivní názor, popíšu v něm, co tři různé zdroje odpovídají na stejnou otázku. Jak vypadá ideální učitel? Jak ho nebo ji poznáme? Jaké má mít vlastnosti a rysy? Našel jsem odbornou studii, zeptal jsem se na sociální síti a během školního roku i svých studentů a studentek.

Odborná studie

Prakticky v každé studii vám vyjde to samé. „Ideální učitel musí být spravedlivý, kamarádský, ale zároveň přísný.“ Není to nepravda. Hodně odpovědí je vždy ambivalentních, „přísný, ale hodný“. Vše vybalancovat je jeden z nejtěžších úkolů pro učitele a učitelky.

Starší výzkumy vyzdvihují odbornost, respekt, organizaci a přímost. Zajímavá a relativně nová studie proběhla na sociální síti Reddit, kde je většina uživatelů anonymních, výzkumnice tedy počítaly s tím, že pokud budou analyzovat zmínky o učitelích a škole právě na této sociální sítí, odpovědi budou více pravdivé, více autentické.

Zmínky o učitelích a učitelkách rozdělily do tří kategorií – osobnost a profesionální kvality, co se studenti naučí a poslední kategorie byla vztah učitele a studenta. Pokud bylo hodnocení kladné, byly jeho součástí nejčastěji: inteligence, angažovanost, zanícenost (nadšení), přísnost a spravedlnost, pohodářský. Opět ona ambivalence – přísný pohodář. Jako nejhorší možné „kvality“ byly zmíněny lenost, nespravedlnost, nekompetentnost, zaujatost (neobjektivnost), neschopnost správně posoudit situace.

V rámci osobnosti se pod nejlepšími kvalitami podle studentů skrývaly: jedinečnost, vtipnost, „žití v realitě“ (praktičnost, realističnost) a atraktivnost. Na opačné straně byly: jedinečnost v negativním ohledu, povýšenost, neatraktivnost a věčně špatná nálada. Muži učitelé měli na Redditu mnohem více kvalit spojených se slovem „nejlepší“, ženy naopak převládaly u „nejhorší“.

„Lid“

Když jsem se zeptal „lidu“, v mém případě na sociální síti Twitter, jaký by měl být ideální učitel, dostal jsem se k následujícímu závěru: „velká pětka“ učitele by měla ideálně tvořit empatie (vstřícnost, laskavost, snaha o pochopení studenta), humor, respekt k žákům, otevřenost (progresivnost – neustále na sobě maká, vzdělává se, zajímá se o současný svět a přijímá technologické novinky) a samozřejmě umí učivo, dokáže ho vysvětlit a to především na příkladech.

Poměrně dost se objevovalo i „umí přiznat chybu“ a sebereflexe. Samozřejmě i trpělivost, nadšení pro věc, pomáhá slabším a je fér. Vše shrnuje i mou zkušenost a co já cítím jako určitý trend – učitel a student jsou partneři, protože jim jde o stejný cíl, ke kterému učitel studentovi pomáhá směřovat.

Studenti

Pro studenty pochopitelně platí to, co už bylo napsané výše – komunikace, respekt, schopnost přiznat chybu a omluvit se, velký přehled a odborné vzdělání ve svých předmětech, zajímavá výuka, schopnost rozumět tématu a dobře to předat. To jsou jejich požadavky.

Co se mi ukazovalo roky a já si to přes to neuvědomoval, dokud mi to nebylo napsáno přímo ve zpětné vazbě, je, že studentům hodně záleží na systému, na organizovanosti. Neskákat z tématu na další téma, musí to mít smysl. Zopakovat minulou hodinu, zopakovat, kde vlastně jsme v učivu. Studenti nesnáší, když na sebe hodiny nenavazují, nevědí, kde vlastně jsou, z čeho bude test, co dělají a proč to dělají. Všechno má mít jasná pravidla – testy, zkoušení, opakování. Vše pořádně vysvětlené, aby studenti věděli, co se má dělat. Všechno musí být jasné, zřetelné. Předvídatelnost do určité míry, ať studenti vědí, co očekávat. Co největší stabilita, problémem jsou samozřejmě extrémní výkyvy nálad.

Závěrem

Ať už hledáte výsledky odborných studií, zeptáte se studentů nebo lidí mimo školu, vždy vám vyjde, že správný a ideální učitel je dokonalý tvor schopný zvládnout cokoliv kdykoliv a to nejen ve škole, ale i v soukromí a na veřejnosti. Možná o tom bychom měli přemýšlet, jak se chováme k učitelům a učitelkám a jaká máme od nich očekávání.

Zdroj:

CHANG-KREDL, Sandra, COLANNINO, Daniela, Constructing the image of the teacher on Reddit: Best and worst teachers. K dispozici online (23.8.2023): https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0742051X17301610

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz