Článek
Zhruba před týdnem poodhalil Andrej Babiš dlouho očekávaný program ANO do voleb 2025. Není překvapením, že se naváže na konec jeho vlády, kdy v roce 2021 začali zvyšovat důchody a další výdaje, což bylo jednou z věcí, která nakopla inflaci. Pravda zní to krásně a ty body jsou rajská hudba pro někoho, kdo by chtěl, aby mu stát sem tam přispěl a ideálně za něj něco zaplatil. No, shrňme si to:
- Nejdřív se vykoupí ČEZ (o tom uvažovala i Fialova vláda, ale nešla do toho). To vyjde bratru na 200 miliard Kč. Čísla jsou to velká a člověk se v tom může lehce ztratit, tak je to 20 000 Kč na každého občana včetně kojenců. Tím samozřejmě získá i nárok na 30 % dividendy, tedy 15 miliard Kč ročně. Akorát, že tou celkovou dividendou 50 miliard už nebude možné počítat, protože chtějí prodávat elektřinu nejlépe za výrobní náklady. Takže výdělek ČEZu bude velmi nízký. Lidé se mohou radovat, klesne jim cena třeba o 2 Kč na kWh. A tím se omezí i možnosti ČEZu stavět nové zdroje. Je to relevantní krok, pokud to lidé chtějí, ale je třeba znát i následky. Jinak někdo říká, že ty elektrárny se postavily z potu našich dědů, a tak máme nárok na levnou energii. Divné je, že to samé neříkají třeba u rohlíků nebo mléka, ty pekárny taky postavili lidé a prodávají se pak za komerční ceny.
- Také chtějí nechat funkční uhelné elektrárny, což reálně bude znamenat platit dotace panu Tykačovi, aby se mu vyplatilo nezavřít jeho uhelky, které nejsou tak efektivní jako ty od ČEZu.
- Zvýší nástupní platy hasičům, celníkům, učitelům i policistům. To samozřejmě je i cíl Fialovy vlády, je to bohulibé a chceme to. Avšak to budou také náklady.
- Samozřejmě se vrátí odečty daní za školky, budou se rozdávat peníze na kroužkovné a podobně.
- Absolutní priorita jsou samozřejmě jejich hlavní voliči a to důchodci. Zrychlí se valorizace a lidem nad 80 let se přidá 500-2000 Kč. K tomu samozřejmě jízdné se slevou 75 % (to už zavedly některé Babišovy kraje a náklady jsou spočítány). Také se nebude zvyšovat věk odchodu do důchodu.
- Kdo by si myslel, že se na to vezme u firem, tak to ne. Těm se sníží daně z 21 % na 19 %. A dále se zavede opět nějaké EET 2.0. To by mělo mít jen nižší přínos do rozpočtu, ale naopak by to mělo úředníkům dát velmi dobrý pohled na všechny příjmy každé firmy.
Upřímně asi neumím spočítat, kolik by to vše stálo dohromady a můžeme se na velké části věcí shodnout, že jsou to bohulibé pomoci lidem a některým lidem by se oddechlo. Ale kde na to vzít?
Na to už začal reagovat muž pro všechno, univerzální náhradník Karel Havlíček, který řekl pár zásadních informací pro Seznam Zprávy:
- 94 % výdajů státu jsou mandatorní výdaje (důchody, mateřské, soc. pomoc) a s tím se nic neudělá a ušetříte jen, když škrtnete důchody a to nikdo nechce. Takže ANO potvrzuje, že neplánuje za své vlády nijak razantně snižovat schodek rozpočtu. Osobně si myslím, že dle výše uvedeného by se naopak zvyšoval.
- Stavět 4 jaderné bloky se zjevně nebude - osobně si myslím, že by se to s korejci domluvilo na jednom bloku místo 2. Přece jen, nahradí staré Dukovany, a naopak budou podporovat uhlí. To je minimálně 200 miliard za každý nepostavený blok. Tím pádem by se ani nemuselo moc rozvíjet jaderné hospodářství, vyučovat nové odborníky a podobně. Pod stůl by spadly zjevně i SMR (malé modulární reaktory) v Temelíně a na severu Čech. Celá návazná ekonomika kolem jádra a energetických investic se nerozběhne a ani soukromý sektor nebude investovat.
- Samozřejmě by se nestavěla, resp. pouze ve velmi omezeném rozsahu VRT (vysokorychlostní trati). Je pravda, že česká železnice proti dálnicím se nestaví tak rychle, ale VRT nejsou primárně o spojích v rámci ČR (vyjma Prahy, Brna a Ostravy), ale o spojení s okolními zeměmi. Když sem z Rakouska a Německa nebudou lidé jezdit - cesta bude trvat dlouho (už dnes se vyplatí na trase z Berlína do Vídně ČR objet delší trasou pomocí rychlovlaku ICE), tak sem nebudou jezdit obchodníci dělat obchody s našimi firmami. Dnešní svět je o dobrém spojení, proto všichni v okolí rychlé tratě staví.
- Trochu mi ta situace v dopravě připomíná Víta Bártu, který slavně přerušil všechny projekty v dopravě a stavby železnic i dálnic se tak protáhly o dlouhé roky. Kdo trpí v kolonách, ať na něj vzpomene. Otázkou je, jestli by i nyní ty škrty zasáhly i dálnice. Ty mají v ČR lepší postavení, a tak je možné, že by se na skvěle rozjetou Mátlovu ŘSD nesáhlo. Ale také je možné, že by se některé dálnice směrem na periferii nestavěly a příprava nových dálnic po roce 2030 by se zastavila.
- Také jako vějička pro budoucí koaliční partnery z řad okamurovců a komunistů je důležité, aby se nezvyšovaly výdaje na obranu. Naše armáda byla dlouhou dobu popelkou, která musela čekat na to „až budou mít dost peněz samoživitelky, důchodci...“. Proto jsme se dostali do stavu, kdy si obnova vybavení vyžádá velké prostředky. Taktéž si nemůžeme nalhávat, že je situace ve světě růžová a nebudeme moci chtít jen využívat NATO a doufat, že nás v případě problémů začnou bránit, jak slíbili. No, naštěstí se místo výběrek v obraně, kde je solidní riziko korupce, začaly řešit věci mezistátními nákupy, kde vše může probíhat mnohem čistěji a bez prostředníků. To se asi nezmění, ale investice rozhodně nebudou. Možná se zruší nákup F-35 a budeme se snažit naši leteckou ochranu flikovat modernizací Gripenu C/D, kde se z operáku stane možná nákup. Třeba doběhnou další nákupy, které už byly zadány, ale tím pomoc armádě končí. A i nákupy pro armádu jsou investicí. I když si to nechceme přiznat, máme velmi silný a ve světě proslavený zbrojařský průmysl, který na státních zakázkách stojí. Firmy si díky tomu školí odborníky a mohou vytvářet nové typy prostředků, které pro naši ochranu (a to nejen před státy, ale i teroristy) budou do budoucna klíčové. Pokud tomu stát nepůjde naproti, tak toho nedosáhneme a ty technologie vymyslí a budou prodávat firmy v jiných zemích.
Těch věcí, které se v posledních letech nastartovaly v pohledu investic je vcelku dost. Je to také z toho důvodu, že za 8 let vlád, kde byl Babiš vůdčí silou, se reálně nic moc nedělo, nic se neinovovalo, neinvestovalo se. Takže teď vlastně splácíme dluh toho, že jsme na to roky kašlali. Podle toho, co ANO připravuje, se tohle zjevně vrátí zpět, protože prý tenkrát bylo líp.
No, sleduji světovou politiku a i hospodářství celkem dlouho. A upřímně jsem asi zatím nezažil zemi, která by se k bohatství a rozvoji dostala tím, že se k němu „prožere“ bez investic. No, možná budeme ekonomickým zázrakem a novým evropským tygrem.