Článek
Neobvyklá porucha
Pračka mi sloužila víc než deset let a nikdy neměla větší problém. Jednoho dne ale přestala ždímat. Zavolala jsem si servis, protože jsem si říkala, že tak staré zařízení už asi potřebuje odborný zásah. Přišel mladý opravář, na první pohled sympatický. Vysvětlila jsem mu, co se děje, a on jen kývl, že se na to podívá. Seděla jsem v kuchyni a slyšela, jak uvnitř pračky něco klepe a vrže.
Podivné zvuky a první podezření
Najednou bylo slyšet cvaknutí, jaké jsem od pračky nikdy neslyšela. Nakoukla jsem do koupelny a viděla ho, jak drží v ruce malý plastový díl. Rychle ho schoval do kapsy a řekl, že to bude chtít výměnu celé součástky. V tu chvíli jsem zpozorněla. Díky tomu, že můj bývalý manžel byl opravář, jsem měla aspoň základní představu, jak pračky fungují a které díly bývají nejčastěji problémové. Nebyla jsem sice odborník, ale poznala jsem, že to, co držel, nebyl žádný velký modul.
Starý trik
Ten večer jsem si sedla k počítači a začala hledat. Našla jsem diskusní fórum, kde lidé psali, že někteří opraváři záměrně poškodí snadno vyměnitelný díl, aby mohli účtovat drahou opravu. Když jsem si přečetla popis situace, sedělo to přesně na to, co jsem slyšela a viděla. Otevřela jsem si servisní manuál ke své pračce, který jsem kdysi uložila, a prohlédla schéma. Díl, který schoval do kapsy, byl jen malý spínač, který stojí pár korun a dá se snadno vyměnit bez velkých zásahů.
Konfrontace
Když druhý den přišel, nechala jsem ho mluvit. Začal vyjmenovávat, kolik bude stát celý nový modul, a že práce bude složitá. Vytáhla jsem manuál a klidným hlasem mu řekla, že vím, jaký díl vyndal, a že to není žádný modul, ale obyčejný spínač. Zrudl a začal koktat, že to muselo prasknout samo. Jenže já mu připomněla, že jsem viděla, jak ho schoval. Zůstal stát jako opařený.
Jak to dopadlo
Nakonec přiznal, že měl špatný měsíc a snažil se si trochu přivydělat. Vrátil mi zálohu a spínač nasadil zpět. Pračka fungovala hned, aniž by bylo potřeba měnit cokoliv jiného. Od té doby si dávám na opraváře větší pozor a vždy se snažím zjistit co nejvíc o závadě, než někoho pustím k zařízení. Nejvíc mě ale mrzí, že někteří lidé takto využívají důvěru starších zákazníků. Já jsem měla štěstí, že jsem si toho všimla, ale jiní možná zaplatili zbytečně.