Článek
Letecká doprava je nejbezpečnější
Na úvod je třeba říct, že se strach z létání vyplatí překonat a není nutné se cestování letadlem nijak obávat. Ostatně statistické údaje mluví jasně. „Když se podíváte na čísla, jste více ohroženi nehodou při jízdě na letiště, než když letíte ve výšce 38 000 stop. Říkám lidem, že pokud se dostanete k letu, nejnebezpečnější část vašeho dne je vlastně za vámi,“ vysvětluje profesor letecké bezpečnosti z floridské Embry-Riddle Aeronautical University Anthony Brichhouse. „Letectví je nejbezpečnější způsob dopravy,“ potvrzuje vědec pro CNN.
Které letadlo je nejbezpečnější?
„Jednou z věcí v letectví, jak čas plyne, je to, že se výrobci a letecké společnosti poučí ze svých chyb a zavedou systémy, které zajistí, že je nebudou opakovat. Takže statisticky se postupem času létání stává bezpečnější a bezpečnější a bezpečnější,“ uklidňuje Geoffrey Thomas, odborník na bezpečnost letectví a šéfredaktor společnosti Airline Ratings, která každoročně vydává seznam nejbezpečnějších leteckých společností.
Podle odborníka nejsou navzdory předsudkům v současnosti žádné druhy letadel, ve kterých bychom se měli bát cestovat. A to ani mezi stroji od společnosti Boeing, jejichž některé modely se dříve potýkaly s technickými závadami. Naopak je dokonce jeden z nich na seznamu aktuálního žebříčku bezpečných typů letadel. Podle společnosti Airline Ratings jsou mezi nejbezpečnějšími modely, kterým se nestala žádná nehoda se smrtelnými následky, například Boeing 787 a 777-300ER a také Airbus A220, A320neo nebo A380.
Mezi nejbezpečnější letecké společnosti světa potom dle čerstvé analýzy spadá Air New Zealand, Qantas, Virgin Australia, Etihad Airways, Qatar Airways, Emirates, All Nippon Airways, Finnair a Cathay Pacific.
Kdy ale zpozornět?
Nicméně pokud máte strach a jste hodně všímaví, je jisté, že během letu budete sledovat určité signály, které by vás mohly uklidnit, nebo vám naopak napovědět, že se skutečně děje něco nežádoucího.
Letuška Lisa Hughes (43) se pro britský deník Metro rozpovídala o tom, kdy se může při letu jednat o skutečný technický problém, a jak to s jistotou poznáte. I když mírné obavy jsou dle bývalé stewardky přirozené, vyplatí se zjistit, kdy je strach jen ve vaší hlavě a kdy už je oprávněný.
Mezi základní projevy toho, že něco není v pořádku, patří neobvyklý pohyb personálu na palubě letadla. Všímejte si nejen gest a mimiky, ale také rychlosti a toho, co zrovna dělá.
„Zvýšená aktivita posádky, včetně časté komunikace s kokpitem, může naznačovat problém. Všímejte si změn v tónu hlasu nebo naléhavosti v hlášeních z kokpitu nebo od palubního personálu. Poslouchejte tedy, zda jsou pokyny stále přímější a častější – protože by to mohlo být varovné znamení,“ radí Lisa Hughes. „Posádka může také připravovat nouzové vybavení nebo instruovat určité cestující (jako tělesně zdatné jedince), aby pomohli při případné evakuaci,“ upřesňuje.
Mechanické problémy letadla mohou dle slov letušky naznačovat nezvyklé zvuky, různé vibrace či dramatické změny směru letu. Obvykle jde o náhlé a prudké změny nadmořské výšky.
Patří sem ale také změny osvětlení v kabině, nezbytnost nasazení kyslíkových masek vlivem výrazného poklesu tlaku v kabině anebo zahájení nouzových protokolů, kdy je téměř jasné, že se letadlo dostalo do technických problémů. V takových situacích je nutné nouzové přistání. Uklidňujícím faktem ovšem je, že je potřeba nouzových přistání minimální. Podle dostupných údajů jsou skutečně vzácná a dochází k nim asi v 0,06 %.
Zdroje: metro.co.uk, edition.cnn.com, airlineratings.com