Článek
Portrét chlapce ze 17. století
Nizozemský malíř Ferdinand Bol ze 17. století namaloval portrét malého syna manželčina bratrance. Jeho olejomalba na plátno z roku 1652 dodnes vyvolává otázky. Může za to chlapec z obrazu, kterému bylo v době, kdy ho umělec maloval, teprve osm let. Na obraze je slavnostně oblečen. Má na sobě bundu a plášť černé barvy, na židli za sebou klobouk a v ruce drží pohár vína. Na tom by nebylo nic divného, kdyby v díle nebylo skryté ještě něco, co si mnozí zatím neumí nijak vysvětlit…
Pozorným ženám neunikl tajemný detail
Když vkročila Fiona Buskett se svou třiadvacetiletou dcerou do londýnské Národní galerie, ještě netušila, jakou tajemnou záhadu jen o pár minut později objeví. Při pozorování díla Ferdinanda Bola díky svému ostrému zraku poukázala na něco, co ji nejprve pobavilo, později ji však zatrnulo. Zvláštní jev si nedokázala nijak vysvětlit. Chlapec z obrazu, kterým je pravděpodobně Frederick Sluysken, má na obraze boty, které vypadají, jako by předběhly dobu o několik století. „Zadívala jsem se na obraz a ty kecky na mě z něj doslova křičely. Řekla jsem své dceři: ‚Počkej, on má na sobě tenisky Nike?‘ Popadl nás záchvat smíchu a prohlásily jsme, že jde o skutečně trendy mladíka,“ vyprávěla Fiona, jak v obraze zahlédla tenisky se známou fajfkou pro deník The Sun. Oběma ženám však vzápětí došlo, že mezi začátkem výroby bot téhle značky a obutím chlapce na plátně něco nehraje.
Časový nesoulad o tři století
Pověst o starém obraze s klukem v botaskách novodobé značky se rychle rozkřikla. O dílo se začali zajímat i další návštěvníci muzea. Většina z nich přitom nenašla jiné vysvětlení než domněnku, že v případě chlapce musí jít o cestovatele v čase. Nebo je snad možné, že byl první prototyp téhle značky vyroben už v 17. století? Co víme jistě je fakt, že oficiálně byla značka Nike založena až v roce 1964. V tomto případě jde tak o skok v čase o více jak 300 let. Šlo snad skutečně o chlapce ze současnosti či budoucnosti, který se chtěl podívat do historie? K nebývalému zájmu veřejnosti o unikátní dílo se vyjádřil i mluvčí londýnské Národní galerie, záhadný jev však neobjasnil: „Jsme potěšeni, že tento snímek měl u našich návštěvníků takový úspěch. U našich sledujících mělo velkou odezvu, když jsme zveřejnili tweet, ve kterém jsme je požádali, aby v obraze našli „modernější“ detail při pohledu zblízka na boty osmiletého chlapce na portrétu,“ řekl pro deník The Sun.
Nejde o jediný případ
Domnělých cestovatelů v čase je prý mnohem víc. Po incidentu s obrazem se s teoriemi o podobných případech mezi uživateli sociálních sítí doslova roztrhl pytel. Podobným případem, o kterém jsou někteří fanoušci umění přesvědčeni, že je přenos v čase jediným možným vysvětlením, byl obraz rakouského malíře Umberta Romana z roku 1933. Jeden z mužů v díle jménem Mr. Pynchon and the Settling of Springfield vypadá, jako by v pravé ruce držel iPhone. Na obraze má dokonce typicky natočený palec a vše vypadá, jako by se postava právě dívala na displej svého telefonu. Dílo s možným předchůdcem iPhonu vykolejilo i samotné výrobce. Ředitel firmy Apple Tim Cook se měl údajně vyjádřit poté, co si obraz prohlédl v nizozemské galerii, že už si není tak zcela jistý, kdy byl vlastně první iPhone skutečně vyroben. Podle odborníků se ovšem ve skutečnosti jedná spíš o důležitý dopis adresovaný sedící dámě.
In the #painting "Mr. Pynchon and the Settling of Springfield" by Umberto Romano (1937), see anything weird? pic.twitter.com/akeeW9S3PQ
— CC (@CrickettCook) September 25, 2017
Známé je také video z roku 1938, na kterém se žena v bílých šatech prochází jakoby nic – přitom ovšem drží u ucha něco podivného — mobilní telefon. Alespoň to si myslí hodně lidí, kteří záběr viděli. Záhadologové jsou přesvědčeni o tom, že jde o cestovatelku v čase, protože na záběrech žena zjevně telefonuje.