Hlavní obsah

Jak dostat z podvodníka peníze zpět?

Foto: Pexels

Mnohým z vás se to již stalo. Odpověděli jste na inzerát, zaplatili za nabízenou věc, ale ta nepřišla a peníze v tahu. Co s tím?

Článek

Co udělat před posláním peněz

Než někomu pošlete peníze, zadejte veškeré informace, které o prodejci máte tj. jeho číslo účtu, jméno, telefon, email do některého vyhledávače, ale nejlépe na podvodnabazaru.cz zda tam není veden jako podvodník. Podvodník sice už může operovat pod novým falešným jménem, ale třeba ještě nějakou dobu používá stejný bankovní účet, email nebo elefon.

Podvodnabazaru.cz spravují dobrovolníci, více o nich a o fungování tohoto portálu zde. Lze přes něj podat i trestní oznámení. Provozují také platební úschovnu SafeDeal, což funguje na stejném principu jako ochrana kupujících na Aukru. Provize je 1 - 2 % z celkové hodnoty zboží a poštovného, platí ji ten, kdo SafeDeal založí. Mají také svou facebookovou skupinu, kde nabízí i pomoc zdarma s podáním exekuce na podvodníka, pakliže máte v ruce rozsudek.

Na Facebooku též lze vložit do vyhledávače jméno, které tam prodejce používá a můžou vám tak vyjet starší či dokonce aktuální příspěvky, kde na něj již někdo upozorňuje, že někoho podvedl.

Můžete se podívat i na profil, zda vám připadá důvěryhodný tj. jeho datum založení, počet přátel, zda jsou vidět a jestli má na profilovce své foto. Jméno už dnes dává každý jaké chce, v pravidlech Facebooku však bývalo, že má jít o pravé jméno tedy to, co máte v občanském průkazu, ale to se již nedodržuje a to také podvodníkům zdárně nahrává. Ale ani toto všechno nemusí být ukazatel, že jde o podvodníka. Někdo si hlídá soukromí, ale myslím si, že pokud chce někdo na sociální síti prodávat, měl by vystupovat pod svým pravým jménem, anebo být alespoň snadno dohledatelný. Pokud prodává ve velkém, tak aby byly k dispozici informace o provozovně, její adresa, ičo, atd. Pro běžné uživatele Facebooku a případné zájemce by tak působil důvěryhodněji.

Jsou tam i skupiny zaměřující se přímo na podvody. Některé však mají v pravidlech, že musíte uvést jeho jméno, číslo účtu a přiložit screen inzerátu, profilu, platby a konverzace. Jenže pokud jste se vy sami obětí podvodu nestali, ale víte o profilu, který permanentně lidi okrádá, tak vám upozorňující příspěvek neschválí. Na varování před podvodníkem, aniž byste byli přímo vy jeho obětí jsou také skupiny, ale počet členů malý, tudíž to nemá takový dosah.

Varovat se dá příspěvkem v jednotlivých skupinách, jenže to má krátkodobou viditelnost a následně se posouvá níž a nezaregistruje ho potřebný počet lidí, zato třeba onen podvodník ano a hned si vás zablokuje a už jeho podvodné inzeráty neuvidíte.

Jméno, číslo účtu a případné další informace o něm je potřeba uvést přímo do příspěvku, protože pouze ve formě screenu se příspěvky po zadání do vyhledávače nezobrazí.

Kdyby správci skupin reagovali na upozornění o podvodu a ihned prověřovali, ze skupiny je vyhazovali a trvale blokovali výrazně by to pomáhalo. Jenže jsou i tací, kteří to nijak neřeší, nechápou, o jaký podvod jde nebo jim je to jedno. Dá se i vzájemně varovat přímo přes messenger, ale pokud s někým nejste v kontaktu, vaši zprávu nemusí najít a spadne do žádostí o zprávu či do spamu. Musíte se tedy spoléhat sami na sebe, a prověřovat.

Jinak lze také použít funkci Lens, kterou máte dnes již ve většině telefonů, když chcete získat více informací o fotografii nabízené věci a právě se vám tak může ukázat její původní zdroj tedy skutečný majitel a tvůrce. Například zjistíte, že foto bylo použito ve tři roky staré aukci na Akru a předmět je již prodaný. Stejně tak funkce Google Lens vedle vyhledávacího řádku napravo, kde jedna z ikonek je: Vyhledávání pomocí obrázku.

Když už se to stane

Vyvinout na podvodníka nátlak - neustále mu psát, volat, zkusit všechny cesty kontaktování. Pomoci vám může i to, že si o něm zjistíte nějaké bližší info, v čemž budete mít oporu ve svých tvrzeních, které mu budete předkládat při vymáhání svých peněz zpět. Například, že již víte i o dalších lidech, které okradl a že to tak nenecháte. Každopádně podat trestní oznámení, aby věděl, že nemluvíte jen tak do větru.

Kontaktovat podporu. Jestli nakupujete na Aukru, u většiny aukcí a nákupů je nabízena ochrana kupujících, dříve bývala zdarma, ale od 3. května 2024 je již zpoplatněna 5 Kč za transakci + 5 % z hodnoty zboží. Již několikrát jsem využila a peníze mi byly vráceny. Platbu za vyhranou aukci či okamžitou koupi totiž posíláte na účet Aukra, a tak máte možnost si přijaté zboží zkontrolovat a pokud je v pořádku, potvrdíte a až pak Aukro prodejci odešle peníze. Někdy se právě stane, že zboží v dané lhůtě neobdržíte, můžete tak posunout termín dodání pokud se na něm s prodejcem domluvíte. Ale pokud nekomunikuje, nahlásíte problém, Aukro ho kontaktuje a pokud ani poté k odeslání nedojde, opět vám vrátí peníze zpátky.

Jednou jsem naletěla

A proto vím, jak je to nepříjemné. Bylo to v roce 2021 na Sbazaru. V inzerátu byly nabízeny hračky Bruder za příznivé ceny. Nakonec jsem si vybrala jeden jeřáb za 600 Kč. Byla to dobrá cena na to, kolik tyto hračky stojí. Napsala jsem, paní samá ochota, domluvily jsme se na dopravě a já poslala peníze. Poté jsem jí napsala, že platba je odeslaná, avšak email se mi vrátil zpět - nedoručitelná zpráva z důvodu: User has service disabled - Uživatel má deaktivovanou službu. Permanentní chyba na straně uživatele. A to jsem zbystřila, že tu něco nehraje. Bylo to přes víkend a já platbu odeslala v pátek, tudíž to byla čekající platba a já tak měla možnost ji za poplatek 40 Kč stornovat, což jsem udělala. Přišel mi email od banky: Příkaz k úhradě z účtu byl vyřazen ze zpracování. Příkaz byl vyřazen z důvodu: Zrušení příkazu.

Jenže dotyčná se hned v pondělí ozvala, jak to vypadá, tak jsem jí sdělil, že jsem platbu stornovala a proč, tak mi odpověděla, že ji Sbazar přes víkend prověřoval, zda zboží vlastní, že musela poslat foto hraček společně s lístečkem jejího emailu a že jí tedy i pozastavili emailovou schránku. Foto hračky s lístečkem poslala i mně a i když působilo hodně odbytě, text byl skoro nečitelný, její email jsem tam vyluštila. Pro jistotu jsem napsala Sbazaru přes chat (tehdy komunikoval živý člověk, dnes je tam chatbot), zda ji opravdu prověřovali a z jakého důvodu, že váhám s koupí a oni mi potvrdili, že ano, protože zjišťovali, zda zboží má, ale proč, že mi nemohou sdělit. Takže jsem jí tedy platbu znovu poslala.

A poté se prodejkyně začala různě vymlouvat, že balík poslala, ale že měl špatné rozměry a vrátili jí ho zpátky, pak, že musela se synem do nemocnice a pak se přestala ozývat úplně.

Napsala jsem tedy znovu na podporu Sbazaru s tím, že podávám stížnost na prodejce. Je třeba si předem připravit číslo inzerátu, komunikaci s prodejcem a popsat, co se stalo. Pokud evidují, že na dotyčného prodejce již byla stížnost, navrhnou vám, že vás spojí s dalšími poškozenými. Na tuto již stížnosti byly, a tak jsem získala další kontakty na poškozené. A jak mi sdělily, vše v bledě modrém. Nejdřív samá ochota, komunikace a po přijetí platby ticho. A následné výmluvy.Takže jsem tak měla jistotu, že jde o podvod a že nejsem jediná, což jsem právě použila při následné emailové komunikaci a peníze z ní nakonec dostala. Při přijetí platby se mi objevilo její jméno, které jsem pak ostatním poškozeným sdělila.

A po nějakém čase jsem v prodejní skupině Bruder na Facebooku viděla, že se konkrétně na tuto osobu někdo ptá, tedy na zkušenosti s ní a vše stejné - výmluvy na syna v nemocnici, sliby, odmlka.

Od té doby jsem ještě více obezřetnější a když je to možné i z hlediska vzdálenosti, volím osobní předání.

Když není na koho obrátit

Co když není podpora, bezpečná platba u Aukra, podvodník nedohledatelný a vaše peníze v luftu? Můžete varovat ostatní a podat trestní oznámení a doufat ve spravedlnost a že se někdy, po letech, možná, svých peněz dočkáte, ale na to bych moc nespoléhala a nedělala si naděje.

Ale:

Je jedna cesta, a to poměrně rychlá a spolehlivá, kterou jsem zjistila poměrně nedávno. Pán na Facebooku naletěl na podvodný inzerát, má však pojištěný účet. Podal tedy bance reklamaci na špatnou platbu a do 30 dnů, kdy je lhůta na vyřízení, měl od banky peníze zpět na svém účtu, tedy ještě dříve. Platbu tak banka bude vymáhat po dotyčné podvodnici. Jak? To už je jejich záležitost. A dotyčná to tak může mít i dražší, když to nebude reflektovat. Ale vzhledem k tomu, že na Facebooku „vesele“ podvádí dál, tak jí to asi velkou čáru přes rozpočet neudělalo. Ale pán má své peníze zpátky, jen je tam podmínka pojištění účtu a závazek platit bance pravidelně určitou částku. Pán platí 139 Kč měsíčně.

Buď tedy být obezřetní, spoléhat na svůj úsudek a poctivost druhé strany, nebo platit. A to doslova.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz