Článek
Tehdy to byla celkem událost. Zajímavá i kontroverzní. Některým se líbily, jiní je zatracovali, a dokonce i ničili. Možná se najdou i tací, co ani nevěděli, co mají představovat a k čemu tyto sochy měly sloužit. Já se přiznám, že jsem je vnímala jen jako jakousi atrakci, ale co přesně měly znamenat, o to jsem se blíže nezajímala. Jen jsem si říkala, proč zrovna krávy, a ne třeba lev, jehož máme ve státním znaku a mohlo to tak mít i jistý vlastenecký ráz.
O co se tedy jednalo?
Tyto sochy má na svědomí mezinárodní kulturní projekt CowParade poskytující je jako plátno pro umělce mající zároveň i charitativní účel a zároveň i snahu podpořit cestovní ruch. Jednalo se tedy o časově omezenou výstavu zakončenou aukcí, jejíž výtěžek byl věnován na dobročinné projekty. Tato výstava se ovšem nekonala jen u nás, ale dávno předtím v jiných zemí. Od roku 1999 jich bylo uspořádáno kolem stovky a to ve 34 zemích. Mezi zúčastněnými městy byl například Londýn, Paříž, Brusel, Atény, Řím, Sydney a další. Samotná plastika váží přibližně 65 kg a při umístění je připevněna k 250 kg betonovému podstavci. Sochy krav jsou vytvořeny ve třech polohách: stojící, ležící a pasoucí se. Jejich tvůrcem je švýcarský umělec Pascal Knapp.
Pražská výstava
U nás se výstava konala roku 2004 od 1. června do 30. září. Ale pro velký zájem byla akce prodloužena o čtrnáct dní. Šlo však už jen o 30 těch nejobdivovanějších. Motivy krav byly tematické, vztahující se k určité události např. Povodňová umístěna příhodně na Kampě, zálibě a sportu třeba Šachovnicová, Fotbalová. Mívaly i podobu jiných zvířat (Vosa, Babočka kraví oko), jimž byla i přidělána křídla či reprezentovaly onu firmu, která si krávu nechala pomalovat. Měla mít tedy nejen hodnotu uměleckou, ale sloužila i jako reklama pro danou firmu. Celkem bylo vytvořeno 217 krav a malovali i jinak tvořili na ně za použití různých materiálů nejen neznámí umělci, ale i ti proslulí jako Jan Saudek či Bořek Šípek, herci a zpěváci jako Karel Gott nebo Dara Rolins. Z herců bych vyzdvihla Aňu Geislerovou, jejíž umělecké ztvárnění má skutečnou myšlenku a slovní hříčku zároveň. Na sochy krav tvořili své nápady i studenti různých gymnázií i děti z Jedličkova ústavu a škol pro tělesně postižené, jejich kravička byla podepřena dvěma invalidními vozíky. Jednu z krav pomaloval i náš bývalý prezident Václav Havel.
Kde všude byly
V ulicích, na náměstích, v parcích, z nichž stojí za zmínku celé stádo 25 + 1 EU krav, co stály v parku na Kampě a musely mít zvláštní ochranku 24 h denně v podobě černých šerifů a v záloze 1o členné komando. Tehdejší pán z ochranky objasnil důvody: „Většina krav je sponzorována ambasádou příslušné země a kráva samotná ji reprezentuje, proto je obava, aby ji vandalové neposprejovali či nepomalovali urážlivými tagy, které by pak mohly mít hlubší politický kontext.“ Ale popsal i samotné umisťování jednotlivých krav hlavně při prvotním rozmístění do kruhu prý Francii vadilo, že na ni Německo vystrkuje zadek a Řecku, že její kráva stojí pod stromem. Dále byly umístěny v různých pasážích, objevily se dokonce i na střechách čekáren tramvajových zastávek, kde jsem tehdy jednu spatřila a utkvěla mi v paměti, v nákupních centrech, hotelu, informačních centrech a jedna dokonce na sloupu vyvedena i nazvána jako Beruška lezoucí nahoru, což má v sobě i povedený vtip. Jedna tehdy nedostupná a očím běžné veřejnosti skryta byla kráva s názvem TV Prima umístěna v jejím studiu.
Přesuny
Sochy se v průběhu výstavy různě přemisťovaly, a to nejen k reprezentativním účelům jako kráva Film Star, která vyjela na mezinárodní filmový festival do Karlových Varů, ale, bohužel, i z důvodů jejich ničení se musely stáhnout a opravit.
Dražba
Výstava vyvrcholila dražbou 3. listopadu konající se v pražském hotelu Carlo IV, kde touto akcí provázel Marek Eben. Dražilo se ale pouze 33 krav, u nichž se brala v potaz jejich určitá umělecká hodnota a zároveň i atraktivita, ale svou roli sehrálo i to, kdo je stvořil. Takže o největší částku ze všech se zasloužila kráva od Václava Havla s názvem Svoboda pro krávy, která mně osobně nepřijde, barevně, nijak zajímavá, mnohem více se mi líbí třeba ta s malbou orloje, ale ona vize a její autor jistě udělalo své. Získala celých 900 000 Kč. Druhá v pořadí byla od Jana Saudka s názvem Malér za 250 tisíc korun a třetí od Bořka Šípka za 220 tisíc korun. Jména dražitelů zůstala anonymní, ale polovinu z nich tvořili cizinci.
Sochy krav měly každá svého sponzora či majitele. Sponzorství stálo 195 tisíc korun a tyto poté šly do dražby. Pronajaté byly za 200 tisíc a zakoupené stály 250 tisíc a tyto pak zůstaly svým majitelům. Některé tak, pokud byly vytvořeny za účelem reklamy a prezentace, kterých ale tolik nebylo, tak zůstaly na svých místech, jiné se přesunuly do soukromých zahrad a nejspíš tedy i do jiných měst a zemí. Jedna byla dokonce v průběhu výstavy ukradena a to kráva s názvem Cibuláková. Také velice pěkná s oním lidovým motivem.
Kdopak ji asi má a jaký z toho měl/má pocit…?
Za prodané krávy získaly dobročinné organizace, tj. nadační fond dětské onkologie Krtek, občanské sdružení Zdravotní klaun, občanské sdružení Dědina, nadace Vize 97 a občanské sdružení Villa Vallila 4 520 000 korun.
Vzpomínka
Na tuto výstavu si v roce 2016 vzpomněl deník Metro a ve svém článku ze 14. února vyzval své čtenáře, aby zkusili najít další. Postupně se nashromáždilo několik fotek těchto soch v čele s tou patřící společnosti MAFRA, a dokonce se díky těmto článkům dostal k jejich renovaci výtvarník Miroslav Novák, který také pár krav na tuto výstavu namaloval.
A která socha utkvěla vám, nebo se hodně líbila a víte o nějaké další, utajené či zapomenuté?
Kde je jim všem konec…
Anketa
Zdroje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/CowParade
https://www.idnes.cz/zpravy/revue/spolecnost/geislerova-nechtela-libivou-kravu.A040607_085509_lidicky_jup
https://www.metro.cz/praha/kravy-se-mu-vratily-do-zivota.A181104_202226_metro-region_jsk